Första b20 bygget...
Re: Första b20 bygget...
Jag hitta lite bilder på nätet på delade pumpar och kom också fram till att b30 pumpen har 10 kugg och b20 9 kugg.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=9122
sen räkna jag på en bild i verkstadshandboken för b30.
dom använder samma bild i alla verkböcker men där va fler än på den i länken iallafall.
//Danne.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=9122
sen räkna jag på en bild i verkstadshandboken för b30.
dom använder samma bild i alla verkböcker men där va fler än på den i länken iallafall.
//Danne.
Re: Första b20 bygget...
For å holde litt på utgangspunktet, var det så at Nilsson skulle bygge ekstra oljesprutere. Da blir det jo større gjennomstrømning og mindre eller ingen bypass i overtrykksventilen?
Derfor kan man vurdere B30 pumpe. Den jeg kjøpte var også fysisk større.
Men her er det mange utgaver ute og går tydeligvis....
Ved vanlig trim og gode klarnger kan den originale være bra nok.
Derfor kan man vurdere B30 pumpe. Den jeg kjøpte var også fysisk større.
Men her er det mange utgaver ute og går tydeligvis....
Ved vanlig trim og gode klarnger kan den originale være bra nok.
Re: Första b20 bygget...
Ja då va den placerad på sista anhalten nu då..
Har hunnit fräsa upp alla armar till gasreglaget och fixat fram ett m5 vänster snitt så det är bara dom gängade stängerna som fattas nu och svetsa fast lagring till reglage axeln på insuget.
och i brist på sysselsättning så blev även svänghjulet svarvat och fräst på ett bräde
orginal: 9,5kg / lättat: 5,1kg .
Komplett koppling på plats nytt o fräscht
Och nu första semester kvällen kunde man inte låta bli o smälla ner motorn mellan ramen.
Så nu har man lite små pill med förgasarna lite oljetempgivare, bränslesystem.......m.m..
innan det är att vrida nyckeln o se.
//Danne.
Har hunnit fräsa upp alla armar till gasreglaget och fixat fram ett m5 vänster snitt så det är bara dom gängade stängerna som fattas nu och svetsa fast lagring till reglage axeln på insuget.
och i brist på sysselsättning så blev även svänghjulet svarvat och fräst på ett bräde
orginal: 9,5kg / lättat: 5,1kg .
Komplett koppling på plats nytt o fräscht
Och nu första semester kvällen kunde man inte låta bli o smälla ner motorn mellan ramen.
Så nu har man lite små pill med förgasarna lite oljetempgivare, bränslesystem.......m.m..
innan det är att vrida nyckeln o se.
//Danne.
Re: Första b20 bygget...
fantastiskt jobb du gör, hoppas det kommer en video när du startat väntar redan
Re: Första b20 bygget...
Suverent! Venter med spenning på rapport fra kjøretur..
Re: Första b20 bygget...
Då var man på G med motorn igen efter bildelsmontering..
Har fått ihop bränslesystemet nu med en 150L/min el pump och en filter-king tryckregulator.
Fick min efterlängtade Cherry Bomb dämpare idag så har även fått ihop avgassystemet ikväll med.
Så just nu har jag tagit av insuget igen och målar det. Gör alla sista modifieringarna på förgasarna som att sätta dit alla nya fina gasreglage.
Sen är det sista tillpassning av gasstaget och tillverkning av dom H&V gängade stagen som gäller.
//Danne.
Har fått ihop bränslesystemet nu med en 150L/min el pump och en filter-king tryckregulator.
Fick min efterlängtade Cherry Bomb dämpare idag så har även fått ihop avgassystemet ikväll med.
Så just nu har jag tagit av insuget igen och målar det. Gör alla sista modifieringarna på förgasarna som att sätta dit alla nya fina gasreglage.
Sen är det sista tillpassning av gasstaget och tillverkning av dom H&V gängade stagen som gäller.
//Danne.
Re: Första b20 bygget...
Så då har man gjort ett krafttag nere i garaget nu alla förgasarna sitter på plats med sock filter på och med ett målat insug!
och nu gör man allt för o få igång motorn så snart som så elen dras för fullt nu.
Ser lite racing ut...
Mätte ut längden på dom gängade juster-skruvarna ca75mm blir det.
Svetsa även ihop en adapter till elfläkts-givaren så nu e den också på plats med fläkt.
Så nu hoppas man på provstart i veckan... Kan även meddela att en ny B20 har inköpts....
//Danne.
och nu gör man allt för o få igång motorn så snart som så elen dras för fullt nu.
Ser lite racing ut...
Mätte ut längden på dom gängade juster-skruvarna ca75mm blir det.
Svetsa även ihop en adapter till elfläkts-givaren så nu e den också på plats med fläkt.
Så nu hoppas man på provstart i veckan... Kan även meddela att en ny B20 har inköpts....
//Danne.
-
- Posts: 105
- Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
- Location: Dingle
Re: Första b20 bygget...
Helt klart den fräckaste förgasarkonstellationen jag har sett på en rakfyra!
Hoppas den går lika bra som den ser ut. Snyggt jobbat!
Hoppas den går lika bra som den ser ut. Snyggt jobbat!
Äntligen med Amazon igen!
Re: Första b20 bygget...
Så då har man fått ihop allt länkage till förgasarna efter att ha fått RÄTT M5 vänster snitt.. det första var felmärkt därför har det tagit lite tid.. så nu är det "bara" lite små justeringar kvar: en returfjäder och en tomgångs justering anordning.
Sen håller jag på att få ihop all el vilket alltid är lika spännande efter ett halvår ... fattas lite kablar här o där.. men det löser sig nog till slut
Men jag hoppas på en provstart innan veckans slut iallafall, så om jag ska behöva koppla batteriet direkt o tjuva startmotorn.
//Danne.
Sen håller jag på att få ihop all el vilket alltid är lika spännande efter ett halvår ... fattas lite kablar här o där.. men det löser sig nog till slut
Men jag hoppas på en provstart innan veckans slut iallafall, så om jag ska behöva koppla batteriet direkt o tjuva startmotorn.
//Danne.
Re: Första b20 bygget...
Så fränt/snyggt/mm det blir, håller tummarna att det kommer funka med 4 och att du inte ska behöva synka var annan mil
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Första b20 bygget...
Haha jo med tanke på att 5liters dunken vid provstarten räckte minst 20-30min så får man väl se...
Re: Första b20 bygget...
Nu har det gått ett tag sen sist men nu har inspirationen kommit tillbaks!
Det har hänt lite i garaget nu det senaste!
Har hunnit renovera ett par Su förgasare som nu sitter på bilen istället för min Quad Su uppsättning då jag inte har tid lust att hålla på med dom mer då jag hade väldiga problem med tomgång, men dom ligger i en låda så man vet aldrig när dom kommer upp igen...
Har ställt in mina 2x Su föggar men dock måste jag hålla en tomgång på ca 1200rpm annars dör den av sakta men säkert.
Gissar på att det beror på svänghjulet och kam.
Efter en körnig på varierande rpm så kan man slutsummera en väldigt varvvillig motor som helt plötsligt rörde sig uppmot 8000rpm dock en lite opålitlig varvräknare menmen.
Men allt annat klaffar, och ljudet ja det är en klass för sig ska försöka få till ett klipp en dag.
Och då man mer eller mindre är tvingad att göra sitt projektarbete nu så har jag börjat pilla med mina rullvippor också.
demo vippor och brygga är gjorda. ritningar på färdig brygga och vippor är klara och redan färdigställda i Camen, så nu återstår bara några kvällar i fräsen och några block Alu.....
Lite bilder på det som redan är gjort på vipporna:
Toppen jag använder har blästrats, plan slipats, fått uppborrade hål till stötstängerna, M10 hål för fastsättning av brygga och ett plan där bryggan sedan ska ligga.
Ska ordna lite bilder på motorn med Su gasarna och ritningarna till brygga och vippor.
//Danne.
Det har hänt lite i garaget nu det senaste!
Har hunnit renovera ett par Su förgasare som nu sitter på bilen istället för min Quad Su uppsättning då jag inte har tid lust att hålla på med dom mer då jag hade väldiga problem med tomgång, men dom ligger i en låda så man vet aldrig när dom kommer upp igen...
Har ställt in mina 2x Su föggar men dock måste jag hålla en tomgång på ca 1200rpm annars dör den av sakta men säkert.
Gissar på att det beror på svänghjulet och kam.
Efter en körnig på varierande rpm så kan man slutsummera en väldigt varvvillig motor som helt plötsligt rörde sig uppmot 8000rpm dock en lite opålitlig varvräknare menmen.
Men allt annat klaffar, och ljudet ja det är en klass för sig ska försöka få till ett klipp en dag.
Och då man mer eller mindre är tvingad att göra sitt projektarbete nu så har jag börjat pilla med mina rullvippor också.
demo vippor och brygga är gjorda. ritningar på färdig brygga och vippor är klara och redan färdigställda i Camen, så nu återstår bara några kvällar i fräsen och några block Alu.....
Lite bilder på det som redan är gjort på vipporna:
Toppen jag använder har blästrats, plan slipats, fått uppborrade hål till stötstängerna, M10 hål för fastsättning av brygga och ett plan där bryggan sedan ska ligga.
Ska ordna lite bilder på motorn med Su gasarna och ritningarna till brygga och vippor.
//Danne.
Re: Första b20 bygget...
Kul att du är på't igen.
Du ska inte prova med fyra Mikuni eller Keihin förgasare? Blir lite som en mc motor då om jag fattat det rätt.
Hur gick det med snedslipade toppen?
Du ska inte prova med fyra Mikuni eller Keihin förgasare? Blir lite som en mc motor då om jag fattat det rätt.
Hur gick det med snedslipade toppen?