Hej,
Är det exakt samma packningstorlek i oljetråg på en ´69 B20 som i B18?
Hur får man bäst ut oljetråget (översyn, rensning och packningbyte) med motorn på plats, oljepumpen är i vägen och det verkar helt omöjligt att få ut sumpen med den på plats, skruvar man bort den (kanske inte så lämpligt), lyfter upp motorn 5-10 cm eller släpper ner framvagnen?
Tack på förhand,
Dennis
Frågor kring ´69 B20 oljetråg
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Frågor kring ´69 B20 oljetråg
Utan att ha kollat svarar jag JAamazon guy wrote:Är det exakt samma packningstorlek i oljetråg på en ´69 B20 som i B18?
Nej det aldrig "bäst" hur man än gör. Det är ett skitjobb att utföra med motorn på plats.amazon guy wrote:Hur får man bäst ut oljetråget (översyn, rensning och packningbyte) med motorn på plats
Släpper man framvagnen så följer motorn med ned... så man måste ha ett mothåll och lyfta motorn i innan man sänker ner framvagnen.
Rekomenderingen är motor ur
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Frågor kring ´69 B20 oljetråg
Rekomenderingen är motor uramazon guy wrote:Hur får man bäst ut oljetråget (översyn, rensning och packningbyte) med motorn på plats
/Janne[/quote][/quote]
Ush, det är bad news indeed, ty hoppades på att det ev. räcker med att lyfta upp motorn typ 5-10 cm för att kunna riva ut tråget....
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Frågor kring ´69 B20 oljetråg
Ingen som testat med att skruva bort enbart oljepumpen för att kunna ta ut tråget på så sätt istället?
Det är klart, det kan bli problem att sätta tillbaka allting igen (och speciellt pumpen), men rent teoretiskt så tänker jag att om man vid ihopasättning fäster pumpens skruvar med bara några varv så borde den kunna lutas lite åt sidan och därmed uppstår det kanske tillräckligt med plats för att kunna skjuta in tråget (detta moment är avgörande och i skrivandens stund högst ovisst). Glipan mellan tråget och undersidan av blocket räcker sen till för att kunna dra åt pumpens 2 skruvar.
Den blir dock inte tillräckligt bred för att göra omvänd genom att komma in med fingrarna och försöka hitta gängan och skruva in lös pumps fästskruvar efter att tråget kommit på plats först.
Dennis
Det är klart, det kan bli problem att sätta tillbaka allting igen (och speciellt pumpen), men rent teoretiskt så tänker jag att om man vid ihopasättning fäster pumpens skruvar med bara några varv så borde den kunna lutas lite åt sidan och därmed uppstår det kanske tillräckligt med plats för att kunna skjuta in tråget (detta moment är avgörande och i skrivandens stund högst ovisst). Glipan mellan tråget och undersidan av blocket räcker sen till för att kunna dra åt pumpens 2 skruvar.
Den blir dock inte tillräckligt bred för att göra omvänd genom att komma in med fingrarna och försöka hitta gängan och skruva in lös pumps fästskruvar efter att tråget kommit på plats först.
Dennis
Re: Frågor kring ´69 B20 oljetråg
För att få den oljetråget så måste motorn lyftas och framvagn sänkas annars tar oljetråget i svänghjul/kopplingskåpa och går inte att ta den.
Jag har gjort denna operation som är svår att utföra, att lyfta ur motorn är enklare.
Jag har gjort denna operation som är svår att utföra, att lyfta ur motorn är enklare.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Frågor kring ´69 B20 oljetråg
Hej az123gt,
Jag har redan skålat av både växellådan och svänghjul med lamelplattan som stod i vägen för bakre vävaxelpackningsbyte, så det är nu både lättare och öppnare ytor att komma fram till.
Oljetråg fick jag för mig at rengöra efter 40+ år som bonusjobb när jag ändå höll på och var i "närheten" av det så att säga, men räknade inte med att både det och oljepumpen sitter så puckad.
Efter 1,5 års skruvande och huvudsakligen svetsande så börjar jag nu bli lite trött på det hela och därför försöker jag till varje pris undvika att juxa med motorn med, medförande en myriad andra jobb, inrostat avgasrör i grenröret osv, osv, utan söker alternativa och lättare vägar att så smidigt som möjligt överkomma denna situation. Det är ju groteskt att behöva plocka isär halva bilen för en jäkla packnings skull. Skulle haft bilen besiktad och körd med för länge sen nu.
Men är där inget annat att göra så får det bli motorlyft till slut.
P.S. Bilen är inte heller ämnad att bli showbil utan en bruksbil och ju mera jag rotar i den desto mer måste jag renovera och förnya, vilket jag urprungligen tänkte ta i etapper sen istället.
Jag har redan skålat av både växellådan och svänghjul med lamelplattan som stod i vägen för bakre vävaxelpackningsbyte, så det är nu både lättare och öppnare ytor att komma fram till.
Oljetråg fick jag för mig at rengöra efter 40+ år som bonusjobb när jag ändå höll på och var i "närheten" av det så att säga, men räknade inte med att både det och oljepumpen sitter så puckad.
Efter 1,5 års skruvande och huvudsakligen svetsande så börjar jag nu bli lite trött på det hela och därför försöker jag till varje pris undvika att juxa med motorn med, medförande en myriad andra jobb, inrostat avgasrör i grenröret osv, osv, utan söker alternativa och lättare vägar att så smidigt som möjligt överkomma denna situation. Det är ju groteskt att behöva plocka isär halva bilen för en jäkla packnings skull. Skulle haft bilen besiktad och körd med för länge sen nu.
Men är där inget annat att göra så får det bli motorlyft till slut.
P.S. Bilen är inte heller ämnad att bli showbil utan en bruksbil och ju mera jag rotar i den desto mer måste jag renovera och förnya, vilket jag urprungligen tänkte ta i etapper sen istället.
Last edited by amazon guy on Sat May 25, 2013 8:24 pm, edited 1 time in total.
Re: Frågor kring ´69 B20 oljetråg
Varför gruva sig att plocka ur motorn, det är gjort på 1timme om du ha tillgång till motorlyft.
AVG
Re: Frågor kring ´69 B20 oljetråg
Kolla sida 2-12 och framåt nedan.
http://volvo1800pictures.com/document/v ... A_B20B.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://volvo1800pictures.com/document/v ... A_B20B.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo Amazon Automatic -66