hej
skulle vilja ha hjälp lite med elen då jag inte e så haj på de. bytat generator till en med inbyggd laddningsregulator och undrar hur ska den kopplas in?? räcker det med de två sladdar,, svart till B+ och den röda till D+??? e det rätt, jag tog väck de andra kablarna som va i orginalstammen den gröna som jag fattar det som e till separata regulatorn.
och nu till tändspolen?? vart ska jag koppla den gula , svarta och röda ifrån det brytarlösa systemet???
tack på förhand,, jerry
inkoppling generator och tändning??
Re: inkoppling generator och tändning??
I den här tråden har du ett färskt svar: viewtopic.php?f=5&t=11449" onclick="window.open(this.href);return false;
Alltså bara två sladdar, den ena grövre, till startmotorn och vidare där till batteriet. Den andra tunna till laddningskontrollampan.
Dom gamla kablarna som gick till regulatorn kan du ta bort.
Fick du ingen kopplingsanvisning med till den brytarlösa tändningen? Det ser ut som du har ett förkopplingsmotstånd på tändspolen? Till det skall du koppla in den ena av kablarna från fördelaren. (Men vilken av dom?) Sedan skall du ha 12 volt från tändningslåset till nr 15 på tändspolen. Eventuellt skall samma 12 volt fortsätta till fördelaren, men det kan var tänkt på något annat sätt, så försök få fram ett kopplingsschema först. Lägg upp det här om du vill så får du säkert klara besked direkt.
Alltså bara två sladdar, den ena grövre, till startmotorn och vidare där till batteriet. Den andra tunna till laddningskontrollampan.
Dom gamla kablarna som gick till regulatorn kan du ta bort.
Fick du ingen kopplingsanvisning med till den brytarlösa tändningen? Det ser ut som du har ett förkopplingsmotstånd på tändspolen? Till det skall du koppla in den ena av kablarna från fördelaren. (Men vilken av dom?) Sedan skall du ha 12 volt från tändningslåset till nr 15 på tändspolen. Eventuellt skall samma 12 volt fortsätta till fördelaren, men det kan var tänkt på något annat sätt, så försök få fram ett kopplingsschema först. Lägg upp det här om du vill så får du säkert klara besked direkt.
Re: inkoppling generator och tändning??
Den 3:e kabeln brukar vara jord, i detta fall troligtvis den svarta. Den röda och gula bör du kanske se i ett medföljande kopplingsschema. En vild chansning är den gula till 1 på tändspolen och den röda till 12 V på tändspolen.
AVG
Re: inkoppling generator och tändning??
hej ok tackar grabbar för all snabb hjälp!!
generatorn hajjar jag men tändspolen lite osäker på,,, länkar sidan där jag handlade powerspark...verkar som tändspole med förkopplingsmotstånd inte e att föredra??? kolla på vänstra sidan av länken
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Amazon-el ... 1c19d9d8f4" onclick="window.open(this.href);return false; kanske skulle tatt en annan tändspole?
http://www.simonbbc.com/electronic-igni ... -kit-jfur4" onclick="window.open(this.href);return false;
generatorn hajjar jag men tändspolen lite osäker på,,, länkar sidan där jag handlade powerspark...verkar som tändspole med förkopplingsmotstånd inte e att föredra??? kolla på vänstra sidan av länken
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Amazon-el ... 1c19d9d8f4" onclick="window.open(this.href);return false; kanske skulle tatt en annan tändspole?
http://www.simonbbc.com/electronic-igni ... -kit-jfur4" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: inkoppling generator och tändning??
http://www.simonbbc.com/distributor-install-helper" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: inkoppling generator och tändning??
det är inga bekymmer att använda en tändspole med förkopplingsmotstånd så länge man har rätt förkopplingsmotstånd.
För att man "skall få användning" av förkopplingsmotståndet så måste det till en ledning till.
Normalt matar man ju tändspolen från "tändningen".
Har man ett förkopplingsmotstånd så matar man tändspolen från "tändningen" via förkopplingsmotståndet.
Med "tändningen" menar jag alltså startnyckeln i tändningsläge.
när man har ett förkopplingsmotstånd så drar man en "extra" + matning direkt i från startmotorn.
Detta för att mata batterispänningen (som ju sjunker vid startförsöket) direkt till tändspolen utan att passera förkopplingsmotståndet.
Detta kräver en speciel solonoid på startmotorn.
Det kanske finns någon "modernare" startmotor från VOLVO som har funktionen och passar på våra motorer men det vet jag inte.
Men man kan koppla ett relä som drar när startmotorn kör. Detta relä skall då mata tändspolen direkt från batteriet.
/Jan
Man skulle kunna mata tändspolen via en diod från solonoiden också men jag vet inte vilken förklaring som blir lättast att förstå...
För att man "skall få användning" av förkopplingsmotståndet så måste det till en ledning till.
Normalt matar man ju tändspolen från "tändningen".
Har man ett förkopplingsmotstånd så matar man tändspolen från "tändningen" via förkopplingsmotståndet.
Med "tändningen" menar jag alltså startnyckeln i tändningsläge.
när man har ett förkopplingsmotstånd så drar man en "extra" + matning direkt i från startmotorn.
Detta för att mata batterispänningen (som ju sjunker vid startförsöket) direkt till tändspolen utan att passera förkopplingsmotståndet.
Detta kräver en speciel solonoid på startmotorn.
Det kanske finns någon "modernare" startmotor från VOLVO som har funktionen och passar på våra motorer men det vet jag inte.
Men man kan koppla ett relä som drar när startmotorn kör. Detta relä skall då mata tändspolen direkt från batteriet.
/Jan
Man skulle kunna mata tändspolen via en diod från solonoiden också men jag vet inte vilken förklaring som blir lättast att förstå...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.