b20, seg start, vaaaaarje dag!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Persa wrote: Eller så köper jag en slang?
Ingen dum idé :)
Arne från skåne
Posts: 31
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:15 pm
Location: arne från skåne

Post by Arne från skåne »

Fungerar choken?
Söker!!!!!
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Arne från skåne wrote:Fungerar choken?
nej osäkert.. jag kan inte dra i vajjerin innefrån iaf för där sitter det fast.. men jag kan ju dra den direkt på förgasaren men den brukar inte göra någon större skillnad.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Har du kollat så bränsleslangen mellan pump och rör, den mot tanken (sugsidan) inte har någon spricka, för om den har det så får pumpen problem att suga upp bränsle från tanken eftersom den då suger luft. Då kan du få dessa problem då du ska starta bilen.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Silen i tanken kan också sätta igen sig och då kommer det inte fram något bränsle. har hänt mig ett par gånger förut. Jag har då blåst med munnen på sugsidan av bränsle pumpen till jag blivit :oops: och att det börjat bubbla i tanken. sen för att hjälpa bränslepumpen har jag blåst i tankröret så det kommer bränsle i slangen. Kan ju funka en gång med sen bör man nog rengöra tanken.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Persa »

okey.. men jag tycker det är jobbigt att hålla på där under vid tanken då jag bara har en domkraft å ingen chans att få upp den högre :/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

För att kolla om silen sitter igenne så behöver du inte vara under bilen. lossa alangen på bränslepummpen och blås med munnen, låt någon kompis lyssna om det bubblar i tanken.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hakno
Posts: 50
Joined: Wed May 26, 2004 1:36 pm
Location: Ö-vik

Post by hakno »

Hade du bytt tändstift?

Kan bara meddela att Biltemas tändstift Eqyem eller vad de nu heter är de absolut sämsta stift jag någonsin provat. Det ligger två uppsättningar i skogen, monterade dit dem, motorn gick som en påse skit. Satte tillbaka de gamla stiften och motorn gick som förr, kastade Eqyem stiften så långt jag orkade i vredesmod. Sedan var jag så dum att jag köpte en uppsättning till en annan bil men med samma resultat.

Köp en burk startgas som du sedan sprayar med kring förgasaren, på slanganslutningar, mellan förgasare och insug, mellan insug och topplock. Märker du att motorn går märkbart sämre eller bättre har du ett läckage, dvs. motorn drar tjuvluft. Kanske inte det största felet på din motor men det kan ju bidra till att motorn inte går som den ska.

Kolla även att bensinslangen till bränslepumpen är fräsch, finns det sprickor där kan bränslepumpen suga luft istället för bensin.

Läcker förgasaren bensin?

Och köp en ny vacuumslang mellan fördelaren och förgasaren (den du saknade)

Går den inte bättre efter ovansående är fixat borde du kolla brytaravståndet m.h.a. bladmått.

Men jag ger mig f*n på att det är stiften, intressant att höra från dig när du bytt dem.
Post Reply