Jag har haft ett antal trimmade b20
hade en b20 med R-kam + steg 3 topp och dubbla SU...
visst var den vass men hur dryg som helst till vardags.
ca 150 hk (den här kombinationen känns mer trimmad än den är)
sen en b20E med e-topp,insprut,h3-kam lättat svänghjul
extraktor grenrör + att den var uppborrad.
gick hur bra somhelst! och billigt! snudd på 200hk!
även en standard b20E med k-kam + extraktorör
gick mycket bra! ca 140hk
en standard b20 med k-kam och standard förgasare.
det är nog det bästa alternativet för man får då mest körglädje för minst pengar! strax över 100hk
KAM! Hjälp mig vad ska ja ha för kam?
kamaxel
Jag kör med KG10, hans snällaste kamaxel.
Med steg 2 topp, dubbla weber 45:or,2,1 liter i en PV.
Fungerar mycket bra. Drar snällt på låga varv och är pigg genom hela registret upp till ca 6500.
Ofta är det så att för en gatbil är det bättre med för snäll kam än motsatsen.
Med steg 2 topp, dubbla weber 45:or,2,1 liter i en PV.
Fungerar mycket bra. Drar snällt på låga varv och är pigg genom hela registret upp till ca 6500.
Ofta är det så att för en gatbil är det bättre med för snäll kam än motsatsen.
Re:
Kanske inte skulle tillföra denna tråden ngt, men kunde inte låta bli..Arne wrote:Volvos kammar är omkring 35 år gamla, KG har betydligt mer sofistikerade kamaxlar.
Alla verkar tycka att KG är nån gud på allt som handlar om volvo, Jag ska inte klaga, men Enem i Sthlm. började slipa kammar tidigare än KG.. är det ngn som jämfört deras profiler? dom är snarlika, fast ev. mätta vid ngt olika spel.
Moderna profiler brukar ju mätas vid 0.050" spel, vilket egentligen är det enda rätta sättet för att kunna jämföra kammar.
Jag handlar själv en hel del från KG, fast dom har vissa idéer för sig! mkt är överdrivet för att sälja mer "high-tech-prylar". Man ska försöka prata med många erfarna motortrimmare och kritiskt bedöma allt som sägs, för att sedan bilda sig en egen uppfattning
(man kan köpa en ny k-kam till b20 för 300kr.. kommer inte ihåg vilket lager det var, men det finns om man letar..)
Hoppas inte ngn blir upprörd
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
LITE off topic ALLE motortrimmare har sine små hemligheter,å sine fel,om du talas med kg om SPM ,så blåser han,om du talas med TIMO,om SPM så blåser han av hannes greier,osv,osv
hadde alle dom motortrimmare gått sammen om å trimme på likt sett hadde utviklinga i motorene vært MYCKET betre.det er ja seker på!!!!
hadde alle dom motortrimmare gått sammen om å trimme på likt sett hadde utviklinga i motorene vært MYCKET betre.det er ja seker på!!!!