KAM! Hjälp mig vad ska ja ha för kam?

Moderatorer
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Post by Mb_star »

Jag har haft ett antal trimmade b20

hade en b20 med R-kam + steg 3 topp och dubbla SU...
visst var den vass men hur dryg som helst till vardags.
ca 150 hk (den här kombinationen känns mer trimmad än den är)

sen en b20E med e-topp,insprut,h3-kam lättat svänghjul
extraktor grenrör + att den var uppborrad.
gick hur bra somhelst! och billigt! snudd på 200hk!

även en standard b20E med k-kam + extraktorör
gick mycket bra! ca 140hk

en standard b20 med k-kam och standard förgasare.
det är nog det bästa alternativet för man får då mest körglädje för minst pengar! strax över 100hk
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

kamaxel

Post by Daggis »

Jag kör med KG10, hans snällaste kamaxel.

Med steg 2 topp, dubbla weber 45:or,2,1 liter i en PV.

Fungerar mycket bra. Drar snällt på låga varv och är pigg genom hela registret upp till ca 6500.

Ofta är det så att för en gatbil är det bättre med för snäll kam än motsatsen.
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Re:

Post by marmander »

Arne wrote:Volvos kammar är omkring 35 år gamla, KG har betydligt mer sofistikerade kamaxlar.
Kanske inte skulle tillföra denna tråden ngt, men kunde inte låta bli..

Alla verkar tycka att KG är nån gud på allt som handlar om volvo, Jag ska inte klaga, men Enem i Sthlm. började slipa kammar tidigare än KG.. är det ngn som jämfört deras profiler? dom är snarlika, fast ev. mätta vid ngt olika spel.

Moderna profiler brukar ju mätas vid 0.050" spel, vilket egentligen är det enda rätta sättet för att kunna jämföra kammar.

Jag handlar själv en hel del från KG, fast dom har vissa idéer för sig! mkt är överdrivet för att sälja mer "high-tech-prylar". Man ska försöka prata med många erfarna motortrimmare och kritiskt bedöma allt som sägs, för att sedan bilda sig en egen uppfattning :!:

(man kan köpa en ny k-kam till b20 för 300kr.. kommer inte ihåg vilket lager det var, men det finns om man letar..)

Hoppas inte ngn blir upprörd

:roll:
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

ingen som vet vart det är?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

SVIS hade förut för 350:- tror jag. Men de är slut sedan länge. De kan ev. ha några D-kammar kvar.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

LITE off topic :arrow: ALLE motortrimmare har sine små hemligheter,å sine fel,om du talas med kg om SPM ,så blåser han,om du talas med TIMO,om SPM så blåser han av hannes greier,osv,osv :twisted:
hadde alle dom motortrimmare gått sammen om å trimme på likt sett hadde utviklinga i motorene vært MYCKET :shock: betre.det er ja seker på!!!!
Post Reply