Bagageluckelås som inte vill som jag vill

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Bagageluckelås som inte vill som jag vill

Post by alpine91 »

Jag har en nyinköpt -62:a. Antagligen så har jag inte fått med nån nyckel till bakluckelåset.. Nån som har nått tips hur jag får upp bakluckan utan att sabba nåt.. eller iaf inte sabba för mycket.. går det att komma åt bakluckan från kupen på nåt vis å skruva bort hela härligheten?

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ajdå!

Du kommer inte åt bagagen från kupen om du inte tar hjälp av vinkelslip/tigersåg.

Enklast är nog att rulla förbi en firma som pular med billås och låta dem dyrka upp låset. Det torde vara ganska lättdyrkat om det inte har gått i baklås eller hängt sig på annat vis.

Lossa handtaget går inte utifrån. Det sitter med 4st pinnbultar och muttrar från insidan, sedan är låsdelen skruvad för sig också från insidan.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Det var ju inte bra. Ska ändå för sakens skull kolla bakom ryggstödet att det inte e sågat sen tidigare. Kan ju ha tur. Har smörjt låset med olika smorsel ett par dagar nu och försökt med nyckeln.. Dock utan framgång.. Fast den e ju så rostig så det kanske går att krypa in undervägen....
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Hmm, hade Volvo fortfarande möjlighet att plocka fram nyckelkoderna och därmed möjlighet att göra nycklar till Amazoner, eller hade de slutat med det??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Låset borde vara ganska lättdyrkat. Det är verkligen ingen avancerad låskolv som sitter där.

Om någon kapar mellan bagage/kupe utan att svetsa efteråt resulterar det i att ryggstödet till baksätet ej har något egentligt stöd. Det är knappast något man gör. Möjligen ett par extra hål för högtalare i hatthyllan men de kryper man knappast igenom.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Det är inga hål i hatthyllan. Det sitter en högtalare mellan bakrutan och hatthyllan.. Nåja.. det löser sig på nåt vis..

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det löser sig.

Högtalaren mellan hatthyllan och bakrutan (mittmonterad) är originalplacerad. Det finns ett förberett hål bakom pappen, täckt av en plåt med endast ett par punktsvetsar som lätt knackas bort där under bakrutan.

Kul med originalmonterad högtalare. Tyvärr är den nog också skruvad från skuffen. :-(
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

OM nu Volvo kan ta fram nycklar är väl det en mycket bättre idé, Henke??


Om man inte vill ha skuffen olåst iframtiden måste man antingen skaffa ny låskolv (med nyckel 8) ) eller ha dyrkverktyg med sig...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Det enda som verkar va eftermonterat eller bytt efter leverans på bilen är just stereon. Kommer inte ihåg märket just nu. Men under instrumentbrädan så är det monterat en sk. \"fader\" som inte ser original ut. Däremot så ser den tidstypisk ut.
En annan sak som jag funderade när jag satt å filosoferade i bilen e att ska det inte sitta ett handtag på instrumentbrädan på passagerarsidan? Jag fann då inga spår efter en sådan.

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Handtagen som satt där fanns nog bara på tidigare årsmodeller. Fram till 1961 tror jag att det var. Det är möjligt att det kom tillbaka senare men jag har inget på min 1964:a.

JE Jr:
Jo, visst är det enklare att ta fram en ny nyckel. Men jag fick intryck av att handtaget var utbytt? Och om det har gått i baklås lär inte en ny nyckel hjälpa heller.

En dyrkning av låset eller urborrning av låskolven är nog vad som gäller. Om skufflåset är original skall det vara samma nyckel som till låsen i dörrarna. Det är ju en relativt liten nyckel som lätt blir sliten. Om du tycker att den ser sliten ut kanske du skall börja med att få en ny nyckel uppslipad. Men det bygger på att du antingen har ett nummer på din nuvarande nyckel eller att handtaget är original till bilen så att de kan fräsa en ny \"originalnyckel\".
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Jag tror att bakluckelåset e utbytt.. eller gått i baklås.. har två nycklar till dörrarna. Två till tändningslås/rattlås. Och två till tanklocket.

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Men altså. Har du en separat nyckel till bagagehandtaget eller är det samma som till dörrarna? Du kanske inte vet då du inte får upp låset?

Prova att gå in hos Volvo och be att få nyckelnummren till bilen. Sedan låter du tillverka en ny nyckel. Det finns nog många som kan göra nycklarna. Men det är väl en gubbe som har som hobby/företagande att göra gamla volvonycklar. Man brukar se honom på div. volvomarknader där han fräser nycklarna direkt. Hör annars med reservdelsfirmorna så vet de nog vem som kan göra en nyckel billigt åt dig med originalämne.

Det känns som steg 1 att få en ny fräsch nyckel att prova med. Går inte det heller så får du väl höra med någon billåsfirma som antingen dyrkar/borrar ur cylindern. Ny låsscylinder finns hos reservdelsfirmorna sedan om inte billåsfirman kan ta hem en.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Dörrnycklarna ser likadana ut som dom gjorde till min duett a-traktor jag hade en gång i tiden. Eller rättare sagt den ena. Den andra är en kopia.
På den första som verkar va orginal så står det två bokstäver följt av tre siffror instansat. Nyckeln är av märket Union. Den är väldigt sliten. Sen har vi kopian. Den ser knappt använd ut och har samma bokstavs/siffer kombiantion insansat. Däremot så ser det inte lika proffsigt instansat som på orginalnyckeln.
Men när jag nu funderar efter så testade jag aldrig kopian. Ska genast bege mig ut å testa..

Återkommer strax

8)
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Problemet löst!!!

Testade kopian. Gick perfekt. Ska kolla i morrn va som fanns där. Den va då full med grejer.
Tack alla för hjälpen!! Hade nog aldrig kommit att tänka på att kolla på nycklarna så noga.

Tusen tack än en gång....

8)
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Tråkigt tips

Post by horgalaten »

Jag hade samma problem som dig, fasst det hade gått i baklås.

Så här gjorde jag.

Borra ett hål på 5 mm. 3,5 cm ner mitt på underbalken.
Sätt i en plugg i hålet.

Skulle sen sprinten brytas eller luckan gå i baklås, så tar du ur pluggen och stoppar in en liten skruvmejsel så öppnas luckan.

PS. Pluggen syns inte utifrån eftersom, där sitter ju nummerplåten.

Kanske för framdida säkerhet att alltid komma in i skuffen.


MVH Jörgen
Post Reply