Byta bussningar
Byta bussningar
Tänkte byta alla bussningar på amazonen...är det knöligt?`fins det nått kit å köpa?
Re:
Tål gummit olja?Raggarn wrote:olja in de bussningar som skulle bytas
Det är kanske bättre att använda såpa eller liknande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bussningarna ska inte oljas.
Övre länkarmsbussningarna är en barnlek att byta. De är inte pressade utan kläms mellan 2st bultade delar.
Nedre länkarmsbussningarna är lite knepigare. Man kan slå ut de gamla och pressa i de nya med hydraulpress.
Bussningarna som sitter i momentstagen i tidigt bakvagnsutförande är ännu knepigare. De skall ju pressas in i den rörbit av momentstaget som bultas i karossen.
Övriga bussningar är inte svårbytta. Inte vad jag kan minnas iaf.
Övre länkarmsbussningarna är en barnlek att byta. De är inte pressade utan kläms mellan 2st bultade delar.
Nedre länkarmsbussningarna är lite knepigare. Man kan slå ut de gamla och pressa i de nya med hydraulpress.
Bussningarna som sitter i momentstagen i tidigt bakvagnsutförande är ännu knepigare. De skall ju pressas in i den rörbit av momentstaget som bultas i karossen.
Övriga bussningar är inte svårbytta. Inte vad jag kan minnas iaf.
Re:
De var den jag fick olja in lite. Varför ska det inte va olja på bussningarna då? Hur ska det annars göras? (har ingen press), Få in metalröret va inga problem utan olja utan när den skulle in i bakvagnen. Kan ju säga att det gick inte på nåt annat sätt.D59471 wrote:Bussningarna ska inte oljas.
Bussningarna som sitter i momentstagen i tidigt bakvagnsutförande är ännu knepigare. De skall ju pressas in i den rörbit av momentstaget som bultas i karossen.
Mej vetligt så har väl alla bakvagnar ett krängningshammare, eller momentstag som du kallar det. Jag har det iaf på min 69a.
Re:
Tanken är att bussningen skall sitta fast i röret som den pressas in i. Inte att den skall vara inoljad så att den (teoretiskt) kan glida runt. Använd en press. Det är inte tänkt att man skall kunna byta bussningar utan press.Varför ska det inte va olja på bussningarna då? Hur ska det annars göras? (har ingen press), Få in metalröret va inga problem utan olja utan när den skulle in i bakvagnen. Kan ju säga att det gick inte på nåt annat sätt.
Det är möjligt att det är samma bussningar till momentstagen i senare bakvagnsutförandet. Och så sitter det väl en sån där knepig bussning även på tvärstaget misstänker jag? Men den ena bussningen på tvärstaget är ju bara en gummibussning som kan ploppas dit för hand.Mej vetligt så har väl alla bakvagnar ett krängningshammare, eller momentstag som du kallar det. Jag har det iaf på min 69a.
Re:
Krängningshämmare och momentstag är två helt olika saker.Raggarn wrote:krängningshammare, eller momentstag
Amazon har aldrig haft krängningshämmare bak original däremot sitter det fram.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Tänkte inte på att man kan använda sej av såpa just då, nu sitter den där den ska iaf, får väl göra om göra rätt när jag märker om det inte funkar längre. Röret i gummit slog jag in så den sitter där den ska!
krängningshämmaren(hammaren) eller vad den heter är väl till för att inte bakvagnen inte ska kränga, jag kallar den fortfarande för det iaf vad ni än säger att det är föresten så sitter de fast med likadana bussningar fram som bak, de här olika stagen som ni taler om. Ville bara få det sagt även om det inte hör hit..
krängningshämmaren(hammaren) eller vad den heter är väl till för att inte bakvagnen inte ska kränga, jag kallar den fortfarande för det iaf vad ni än säger att det är föresten så sitter de fast med likadana bussningar fram som bak, de här olika stagen som ni taler om. Ville bara få det sagt även om det inte hör hit..
Re:
Är det därför den är där då vet jag...QV wrote:Panhard stag? tror jag att det heter. Det där staget som flyttar bakaxeln i sidled när man lastar skuffen full med öl.
/janne