utväxlingar

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

utväxlingar

Post by Åkesson »

Jag har lite funderingar på utväxlingar i bakaxeln... jag har en 60a nu å den varvar nå kopiöst tycker ja jämfört med andra amazoner ja haft.. är dom äldre lägre växlade eller hur e de??? å va finns de för olika utväxlingar??? mvh David
b20 power....
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Ja det är dom, alla b16 amazoner har 4,56:1.

B18 amazoner med m30, m40 och automat har 4,10:1.
B18 amazoner med m41 och combi har 4,56:1.

B20 amazoner med m40 har 4.10:1.
B20 amazoner med m41 och combi har 4,30:1.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Combi har 4,55:1 upp till 67.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

tack... de va ungefär som ja trodde då... går de å få i m41 i en 60a??? eller e kardantuneln för trång??
b20 power....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Är du säker på årsmodellen?
Det anges ofta en årsmodell som är 1 år för gammal.
61 fanns med m41 så där ska det inte vara några problem men det är enda året med m41 och b16 så den är kanske svår att hitta.
60 vet jag inte hur det är med plats för m41 och kanske går inte m30/31/40/41 dit utan att modifiera vevaxelns bakända.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

nej jag är inte säker på årsmodellen... hur kan ja bli det??? det är iaf gamla fronten å stoppning på dörrarna... å bilen har varit 6 volt är numer 12 volt med b20...
b20 power....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

ok... vart kan man kolla det då??? finns de någonstans på nätet??? mitt chassi nr är iaf..67243 å modellen e volvo p 12106uhb
b20 power....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Klicka på Chassienummret
Kolla nummren på typplåten i bilen inte regbeviset.
Typkoden du angav antyder -60 men chassienummret är 61 så något är fel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

de verkar ju lite skumt... ja ska kolla i bilen imorgon om de e samma där...
b20 power....
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Har du tänkt på möjligheten att byta till en 4:10 bakaxel?
Jag har för avsikt att göra det på en B16 -61:a. Har redan skaffat en komplett sådan. Du får byta medbringarna på axeln alternativt på låda/kardan.
Du kan läsa om ett tydligen lyckat byte i Nostalgia 11/2002.
Ditt ch nr är 2300 tidigare än mitt så din bil bör vara producerad ca nov 1960.
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

jo jag har funderat men har ingen sån axel liggandes... men däremot har ja två combi axlar... :?
b20 power....
Post Reply