Hur funktionstestar man en bensinpump?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Joehan
Posts: 16
Joined: Wed Mar 08, 2006 11:03 pm
Location: Göteborg
Contact:

Hur funktionstestar man en bensinpump?

Post by Joehan »

Hej!

Har grymma startproblem med min -68 Duetts B-18. Har läst en massa inlägg här på forumet och har nu bytt allt i tändväg utom tändspolen, vilken jag siktar på blir nästa sak (trots hyfsad gnista faktiskt).

Idag när jag åter igen tog upp kampen med att få igång bilen kontrollerade jag flödet i bensinslangen (jag satte slangen ned i petflaska och vevade runt 15sek). Det vilket visade sig vara noll TROTS att jag ngn vecka tidigare gjort exakt samma test och då flödade det som det borde. Mycket konfunderad plockade jag således bort pumpen (som ser ut att vara tämligen nybytt, tyvärr ej originalpump alltså) men upplevde inte någon skadad arm eller ngt glapp.

Hur funktionstestar jag pumpen? Går det på annat sätt än jag redan gjort?
Kan det vara något med bränsleledningen ifrån tanken?

Bilen tänder LITE och jag har faktiskt fått igång den, om polarn samtidigt som jag vred om nyckeln, överdoserade med startgas. Bilen krävde dock samtidigt chocke. När motorn körts varm och vi stängde av, testade vi att starta direkt igen. Återigen ville den ha både startgas och chocke.

Jag misstänker att det kan vara extremt låg kompression och / eller mycket felinställda ventiler. Köpte bilen nyss, körde hem den 25 mil utan problem (dock en massa ventilskrammel) å dagen efter ville den inte starta. Sen har jag hållt på *pust*

Någon som har någon bright idé ?
Tack på förhand
Volvo Duett Televerket 1968 (fast min är inte lika fin som min avatar *ähum*)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

du funktions testar pumpen som du gjort, men du kan även ta loss den och sätta ett finger på íngångsröret och pumpa på armen, det ska då bli vacuum vid fingret..

nä du köpte bilen, hade den stått länge? membranet i pumpen kan nog torka ihop då..

men du kan ju blåsa tryckluft i slangen till pumpen, det kan ju va nått stopp..

men dte låter ju skumt att den inte vill starta när du körde 25mil nyligen.. kan ju ha med ventilslammret att göra.. att de inte är täta..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Rogge wrote:men du kan ju blåsa tryckluft i slangen till pumpen, det kan ju va nått stopp..
Bara för att vara övertydlig: skruva av slangen från pumpen först...
-anglofil-
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja, dumt å blåsa genom pumpen :!: :!:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Joehan
Posts: 16
Joined: Wed Mar 08, 2006 11:03 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Joehan »

Ok, pumpen är lös nu så jag ska kolla vacuumet!
Bilen är allmänt i ett ganska slitet bruksskick, antagligen har den bara körts och körts, utan att få någon som helst löv .-) Bilen har inte varit stående ngn längre stund vad jag förstått.

Tilläggas kan göra att den vevhusventilerar som fasen och verkar sörpla olja rätt friskt.
Volvo Duett Televerket 1968 (fast min är inte lika fin som min avatar *ähum*)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Justera ventilspelet noga nu när du ändå håller på.

Kontrollerade du tändningen noga med stroblampa när slitdelarna byttes ut?

Nästa steg näst efter att kontrollera bränsletillförseln är ju att se över förgasaren. Jag antar att det sitter en Stromberg horisontalförgasare eftersom det är en B18 1968 ? Eller är det SU?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Bensinrören kan (vill ) gärna rosta av ovanför bakaxeln. Med ett litet hål där kan du ha hur bra pump som helst. Det kommer inget i alla fall.

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Joehan
Posts: 16
Joined: Wed Mar 08, 2006 11:03 pm
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Joehan »

D59471 wrote:..Nästa steg näst efter att kontrollera bränsletillförseln är ju att se över förgasaren. Jag antar att det sitter en Stromberg horisontalförgasare eftersom det är en B18 1968 ? Eller är det SU?
Ja det är en Stromberg CD 175. Har rengjort hela den den nu. Fortsätter med era tips om avrostade bränsleledningar osv.

Tändinställning är gjord men ventilerna måste som sagt justeras. Det var så länge sen jag gjorde det nu bara så jag måste leta på ngn tråd här om det å färska upp minnet. :roll:

Tack för svaren!! :lol:
Volvo Duett Televerket 1968 (fast min är inte lika fin som min avatar *ähum*)
Joehan
Posts: 16
Joined: Wed Mar 08, 2006 11:03 pm
Location: Göteborg
Contact:

Oljefällan

Post by Joehan »

Fasen vilka problem jag har att få isär oljefällan! Har försökt att knacka på huset samtidigt som jag försöker dra isär burken men den sitter bom fast. Eller har jag missat ngt?
Volvo Duett Televerket 1968 (fast min är inte lika fin som min avatar *ähum*)
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Post by mikael »

hej kolla även om det finns några skarvar på bensinröret under bilen. en liten otät ledning gör att det inte kommer fram bensin. med andra ord det suger luften först.mvh mikke
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Jag tror motorn är slut. antingen är kolvringarna dåliga eller så har du brända ventiler och slitna ventilstyrningar, b18 har väll inga tätningar utan det ligger endast en hatt på varje ventilskaft? om styrningen är väldigt sliten kan olja rinna ner lättare och då drar den olja. ta ett komp prov. droppa sedan i lite olja i cylindrarna och se om kompressionen förbättras mycket. gör den det är kolvringarna slut. i annat fall behöver nog toppen göras iordning vilket är det vanligaste felet på b18-b20.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Glömde skriva att jag hade bränslerörs problemet på min duett. gick bra när den väl var soppa fram till förgasaren, jag hjälpte fram bensinen genom att ta trycklufts munstycket ner i tankröret och hålla en trasa runt för att täta. genom att då få lite tryck i tanken fick jag fram bensin till förgasaren och bilen gick kalas. men ställda man bilen ett par dar var det luft i röret och lögn att starta. märkte att det var röret senare för det började att smådroppa lite när man stog still.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Joehan
Posts: 16
Joined: Wed Mar 08, 2006 11:03 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Joehan »

Trevligt, mer Duett-folk! (vad ska amazonerna säga) :wink:
Tack för tipsen! Jag har lånat kompressionsprovare (ska testa ditt tips), ordentligt strobelampa å ny tändspole. Har dock inte hunnit testa ngt av det än.

Problemet som kvarstår är dock hur jag, utan tillgång till elektricitet där bilen står, skall kunna blåsa rent bensinledningen...

MEN..Snart ska hon rulla!! 8)
Volvo Duett Televerket 1968 (fast min är inte lika fin som min avatar *ähum*)
Post Reply