Weber 45

Moderatorer
Xepock
Posts: 55
Joined: Mon Jan 10, 2005 1:31 pm
Location: Norge

Post by Xepock »

Låner denne tråden litt videre..

Jeg har nå kommet så langt med prosjektet at motoren holder på å bli klar og siden jeg har tenkt å kjøre med 45 Weber lurer jeg på om noen har et par gode bilder på en modifisert innerskjerm. Har ikke framaxel eller motorblokk tilgjengelig så får ikke sjekket det på den måten. Ikke så veldig kult om uttaket havner feil :wink:
Amatører bygde Kon Tiki, profesjonelle bygde Titanic...
BGJ594
Posts: 82
Joined: Wed Sep 14, 2005 1:59 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by BGJ594 »

Det skulle alltså fungera med dessa \"böjar\" och filter utan att kapa upp skärmen??

http://www.blocket.se/vi/7450012.htm?ca=5_s
VOLVO for life
BGJ594
Posts: 82
Joined: Wed Sep 14, 2005 1:59 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by BGJ594 »

Rätta mig om jag har fel, men visst är innerskärmen intakt på denna amma med delorto 45:or monterade??
Image
VOLVO for life
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja det ser ju ut som det iaf..

men det kan ju va ett mera uppåtvinklat insug, o dessutom så har han inte långa trattar eller luftfilter
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
OE
Posts: 48
Joined: Fri Jan 20, 2006 3:23 pm
Location: Vallentuna

Post by OE »

Något tror jag allt att är gjort.. mina dubbla 40:ior slog imot med korta trattar och korta insug + nya motorkuddar.

Jag kapade till en hylla på min så att jag i framtiden Tom. kan få på luftfilter.
En blå 69:a!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

har för mig att det var vilklade långt ser på tratten (nära gasaren) i 90 grader. och ovan det så var det luftfilter. kanske inte så bra om man tänker efter
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Jag har pa min bil (122) en vinkel (ej tratt) som gar upp till filtret och ingen upphuggen innerskarm. De ar gjutna i aluminium och filtret ar en en ganska platt plastgrunka. Jag hittade en bild av hur de ser ut hos MISAB, men jag vet inte om de saljes lost (B21/23/230). Motorn gar bra med dens konfigurering och jag har inte en aning om riktiga trattar skulle gora en markbar skillnad.
G-sson
Posts: 38
Joined: Sun Jan 15, 2006 5:15 pm

Post by G-sson »

De korta insugen som sitter på bilden på amazonen har jag använt ihop med weber 40 och de mindre misabfiltren, dock utan trattar.
Förgasarna har ju en radie i intaget, och med den mindre diametern som 40orna har mot 45orna tror jag inte att det är lika viktigt med trattar, men är inte säker.
Jag fick iaf ett fint register på min motor (steg tre topp, timo 840 kam, 2,1L, extraktor)

Det var inte massor med plats mot innerskärmen men tillräckligt, satte ett stag ifrån toppen som jag fäste i en stadig motorkudde i innerskärmen.
Det stabiliserade motorn väldigt bra, rörde sig väldigt lite ihop med motorkuddar från 240 dieseln..
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Man kan även använda sig av \"fullradietrattar\" ett par 30mm sådana motsvarar en betydligt längre konventionell tratt.

På min PV har jag sådana av fabrikat Pipercross samt to m en luftburk av samma fabrikat. Allt detta får plats utan att kapa i innerskärmen. Grejjerna köpte jag av KG för några år sedan.
Post Reply