Vita däcksidor!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Vita däcksidor!

Post by Anderzon »

Skulle det passa att ha vita däcksidor på en californiavit sedan?

och om jag vill sätta på dem, hur gör man då?

Mvh
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
Chevyzon
Posts: 77
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:34 pm
Location: Mellan Sverige och finland
Contact:

Post by Chevyzon »

Hej.igen jo varför skulle det inte passa på den?men lösa sidor är enligt min mening bara skräp blir bara fladder och skit.Två säsonger höll dom för mig och dom nötte på sidorna av däcket.Det finns fina däck att köpa idag med vit sida.Men om du vill sätta på dom så är det bara att kränga ner utsidan av däcket och trä på vita sidan och fylla på luft.Brukar ta några försök innan dom hamnar rätt så en däckmaskin är ett måste
Fullblod från Volvo Amazon.Det intelligenta valet.
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Har för mig att jag har sett paket för att måla vita däcksidor, alltså med någon vit färg och mall, men jag minns inte var, vet inte heller om det funkar bra.

Enklast är att köpa däck med vit sida, kostar oftast inte mer än vanliga svarta däck om du köper på rätt ställe så passa på när däcken ändå ska bytas.

Micke
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re: Vita däcksidor!

Post by Henke 12136 »

Anderzon wrote:Skulle det passa att ha vita däcksidor på en californiavit sedan?

och om jag vill sätta på dem, hur gör man då?

Mvh
Jag håller med de övriga, köp hellre riktiga däck. Men om ekonomin bara tillåter lösa sidor så fungerar det som följer:
Tappa ut luften ur däcken så du kan klämma fast den vita sidan mellan fälg och däck. Inte svårare än så.
-anglofil-
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Post by Nikelas »

\"Enklast är att köpa däck med vit sida, kostar oftast inte mer än vanliga svarta däck om du köper på rätt ställe så passa på när däcken ändå ska bytas. \"

Du får gärna tala om för mig var dom säljer däck med vita däcksidor som kostar lika mykcet som vanliga svarta.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag tar oxå gärna emot tips på billiga gummigubbar som handlar med veterandäck. T ex Bribos är svindyra. Jag köpte nyss hem 5 däck till en 30 talare från England (Lambrook)
http://www.classictyres.com/
och summan blev 2 däck gratis inklusive frakt jämfört med Bribos eller KåVe.

England är bättre. 8)
-anglofil-
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Post by Nikelas »

Jag vill ha den smala vita randen som bara fanns på 64:orna. Vad var det för märke på de däcken som kom ut när bilarna var nya?
nike69
Posts: 40
Joined: Thu Nov 24, 2005 10:39 pm
Location: oskarshamn

Post by nike69 »

Hejhej.
Det vore bra om man blev informerad om det blev någon beställning.
Det är ju möjligt att frakten blir bättre om man är fler.
Man kanske även kan få ett bättre pris på däcken om man beställer fler än 4 st.
varför räknade jag ihop mina renoveringskvitton :S
no.6570
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag skulle eventuellt vara intereserad av en massbeställning också.

MvH
Micke
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

Henke 12136 wrote:Jag tar oxå gärna emot tips på billiga gummigubbar som handlar med veterandäck. T ex Bribos är svindyra. Jag köpte nyss hem 5 däck till en 30 talare från England (Lambrook)
http://www.classictyres.com/
och summan blev 2 däck gratis inklusive frakt jämfört med Bribos eller KåVe.

England är bättre. 8)
Vad kostade frakten??

tror inte frakten blir mycket billigare om man sambeställer, för då måste alla däck till samma ställe å sen skickas med en ny frakt inom sverige som säkert kostar lika mycket...
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Post by Nikelas »

jag är också jätteintresserad av en massbeställning. Man kan väl kanske hitta en leverantör i Sverige och sen får var och en ordna frakten. Billigare blir ju direktbeställning från tillverkare, samma sak där det får bli upp till var och en att ordna frakten. Eller så beställer vi dom till amazonklubben så får vi ta det därifrån om nu klubben skulle vilja tillhandahålla lagerlokal.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag köpte mina däck av en gubbe från Sollentuna i Stockholm.
Han hade en någon gammal 20-30-tals veteranbil ståendes i garaget på träfälgar och importerade
däck från USA någon gång varje år som \"business\".

Gav betydligt mindre för mina BF Goodridge 5.9-15 med 2\" vit sida än vad Bribos
och dom andra begärde då. Säkert 30-35% mindre iaf.

Hittade honom via Google. ;)

Breda vita däcksidor på en 70a tycker jag personligen är helgerån. Men radialdäck med smal vit rand
i dim. 165-15 eller liknande finns de ju de som kör med.

\"Vilka däcksmärken var aktuella när amazon kom ut\"

Trelleborg bland annat var ju ganska vanligt men lycka till att få tag i ett par sånna däck idag.
Annars ser man ju Gislaved, Silverstone och en massa annat som gamla orörda(??) reservdäck i amazoner.
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Post by Nikelas »

Om han kan importera så kan väl vi också, men....

D59471: Kan inte du ge mig hans namn och telefonnummer? Skicka privat om du inte vill lägga ut det på forumet!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, fast frakten för en uppsättning däck från USA blir nog ganska hög om man skall skicka det separat.

Det han gjorde var antagligen att frakta ett parti däck tillsammans med någon kompis veteranbil eller liknande i container från USA. Det tar X antal veckor men är blir ju väldigt billigt för honom.

Jag har inte hans uppgifter här i Linköping tyvärr. Men jag kanske kan googla fram honom igen.
Post Reply