olja

Moderatorer
andersson
Posts: 104
Joined: Sat Jul 09, 2005 7:06 pm

olja

Post by andersson »

har borrat/portat och renoverat en b20..vilken olja bör jag köra på??
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Frågan har varit uppe för och då tyckte de flästa att vanlig mineralojla är bäst 10-30, 10-40.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag håller på en delsyntetolja 10W-40, men det är upp till var och en.
AVG
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Är motorn helrenoverad skulle jag definitivt köra helsyntet. Är den bara topprenoverad skulle jag köra mineral. Men 10/40 lär det väl gå åt om du vill gasa lite?
-anglofil-
andersson
Posts: 104
Joined: Sat Jul 09, 2005 7:06 pm

Post by andersson »

motorn är helt renoverad,alla lager och bultar bytta och borrat..
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

har man för tunn olja i en så gammal motor med toleranser från 60talet så riskerar man att få för lågt oljetryck. motorn byggd för att gå på mineral olja och dessa motorer har ofta gått 10-tusentals mil på dessa oljor. man ska inte tro att en olja är jättebra bara för att den är helsyntetisk. Dock om den är det mycket trimmat och körs på bana el dyl, är det ju självklart en annan sak.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Jag kör billig CAT 10-30-olja.. Byter ofta istället.. Brukar byta efter 10-20 mil första gången om jag bytt massa motordelar.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Vill bara tillägga att en 10/40 är tjockare än en 10/30 när den är varm. En syntetolja smörjer bättre än en mineralolja och gör delarna och kanalerna i motorn halare. Om oljetrycket sjunker så är det beoende på att flödet ökar. Oljetrycket är egentligen ointressant, det är flödet som är intressant. (Bilen i avataren har ett oljetryck på 1/3kilo och det räcker utmärkt eftersom flödet är enormt)
Det finns inga nackdelar att byta till en syntetolja. Om inte motorn är grundligt isärskruvad i molekyler så kan möjligtvis gammalt koks och smuts lösas upp av en modern olja och sätta igen kanaler, men det är åsikt som står mot åsikt. Jag har min egen.
En B18 som körs normalt klarar sig utmärkt på en rak 30 olja om man känner för det. Om man trimmar och utnyttjar det så kan man börja fundera på att köpa dyrare smörja.
Andersson verkar ha lagt ner en del flis i sin B20 och den är helrenoverad. Varför spara 200kr per år i olja när det kostat XKkr att renovera den?
-anglofil-
andersson
Posts: 104
Joined: Sat Jul 09, 2005 7:06 pm

Post by andersson »

jo blir endel pengar på motorn..vill bara ha det bästa oljan så klart..men buden värkar vara olika..har man lagt 25 på motorn så vill man inta snåla på oljan..
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

bättre att köra med billig olja och byta ofta än att köra med en dyr och byta sällan. Det är min åsikt. sen spelar oljetrycket roll. hur mycket det än flödar måste det vara tillräckligt med tryck för att oljefilmen ska hålla belastningen av alla vibrationer m.m. eller? ökar man lagerspelen bör flödet öka men det går ju åt skogen tillslut iallfall. faktum kvartsår att alla gamla motorer är byggda under en tid då det enbart fanns mineraloljor. därför tror jag att det kanske inte är dåligt med dyr syntet olja men det lär iallfall vara väldigt onödigt. det är min åsikt iallfall.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Att min röst kommer på mineralolja är nog ingen överaskning för de som har varit på forumet ett tag.

Men ämnet är svårt.
Läste mycket om oljer samtidigt som jag jagade delar till lamelldiffen.
Det var en jänkare som ansåg att man inte skulle byta all olja utan bara hälften eftersom oljan går från syra till basisk (eller tvärt om) och det ena åt vitmetall och det andra gulmetal i motor och låda. Om man då byte hälften så vart det \"lagom\" syra - bas i oljan.

Vissa oljeförsäljare tycker att det räcker att byta filter och toppa med ny olja.

Ni köper väl VOLVO filter? eller funderar ni på om oljan skall vara si eller så och sedan köper ett filter som är 30 kr billigare. På alla dessa b18 - b20 motorer som fanns vid SVIS för några år sedan så var två utrustade med VOLVO oljefilter resten var \"kopior\" och berget med motorer var rätt högt.

skall motorn köras hårt kan det vara fördel med en syntet olja. Är det mest att glida runt och sedan rita ett streck här och var så tycker jag att det räcker med mineral.

Köpte en underdel från en 150 HK maskin som gått 7 -8 tusen mil med oljebyten vart 500 mil. Motorn gick på mineralolja och hård motorvägskörning. Lyfte på några överfall men det enda man såg var på lagrena var några repor från monteringen..... som ny.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

har pratat med hundra oljeförsäljare och alla är ense om att man ska:

Köpa en olja i den viskositet motorn skall ha, alltså t.ex 10-30 om motorn skall ha det.

Om man vill byta olja ofta, köp en billig mineralolja.. Jag har hittills inte stött på nån i handeln som inte når upp till kraven.

Om man vill ha långa serviceintervaller, köp dyr syntetolja.

Slutresultatet bör ju bli detsamma.. ett oljebyte med 100-kronor-litern-olja var 2000e mil eller 4 oljebyten var 500e med 25-kronorlitern olja.. filter inte inräknat då..

Sen finns det ju olika råd å rön hit och dit om att syntetoljor gör rent si och så och löser ditt o datt och sätter igen smörjkanaler. Det gör alla oljor, är man osäker och vill byta till en helsyntet efter åratal av mineralolja så får man väl helt enkelt byta olja 2 ggr tätt med billig olja så motorn är så ren den kan bli utan att öppnas och sen 3:e bytet kör man in den dyra oljan..

jag kör på samma olja som hårt arbetande dieselmotorer i skogsmaskiner och traktorer går på dygnet runt året runt utan större problem. Jag tror inte min B20 är känsligare.. Jag byter ofta

Den billigaste oljan 2006 är bättre än den dyraste var 1970
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Henke 12136 wrote:Om oljetrycket sjunker så är det beoende på att flödet ökar.
Oljetrycket sjunker för att motståndet i smörjsystemet minskar.
Duett Kim wrote:hur mycket det än flödar måste det vara tillräckligt med tryck för att oljefilmen ska hålla belastningen av alla vibrationer m.m. eller?
Oljetrycket påverkar inte bärigheten på smörjfilmen i lagret, trycket i smörjfilmen byggs upp av skillnaden i hastighet på lagerytorna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Lars Bd wrote:
Henke 12136 wrote:Om oljetrycket sjunker så är det beoende på att flödet ökar.
Oljetrycket sjunker för att motståndet i smörjsystemet minskar.
Ja, så borde jag kanske uttryckt det istället. Hur som helst så öker flödet och det är bättre med redigt flöde än högt tryck.

Oavsett vad så finns liten/ingen risk att det går illa om man sköter bytena ordentligt. Man bör inte bara räkna mil utan även tid. Om jag bytte olja var 1000 mil i min Amazon så skulle det bli oljebyte var 15:e år.
-anglofil-
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Re:

Post by Bengan75 »

Henke 12136 wrote:
Lars Bd wrote:
Henke 12136 wrote:Om oljetrycket sjunker så är det beoende på att flödet ökar.
Oljetrycket sjunker för att motståndet i smörjsystemet minskar.
Ja, så borde jag kanske uttryckt det istället. Hur som helst så öker flödet och det är bättre med redigt flöde än högt tryck.

Oavsett vad så finns liten/ingen risk att det går illa om man sköter bytena ordentligt. Man bör inte bara räkna mil utan även tid. Om jag bytte olja var 1000 mil i min Amazon så skulle det bli oljebyte var 15:e år.
Sant!! Inte bara se mil utan tid oxå..

Dessutom hörde jag nåt rykte om att syntetolja ( i växellådor tror jag det var) uppvisade symptom till att det bildades rost vid längre stillestånd, detta uppstod tydligen inte med mineralolja..
Post Reply