Taksänkning

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Egentligen är det rätt svårt att få till en taksänkning på en Amazon och få snygga linjer,då bör taket flyttas fram samt kortas till höger och vänster för att få det snyggt.
Ska du ändå kapa taket så kan du ju svetsa ditt ett PV-tak då det har mycket snyggare form,rundning samt bakre sidorutor än Amazon.

Så här,snyggaste taksänkta amazonen jag vet om och har sett.
Image

Om du ändå ska använda originaltaket så tycker jag det brukar bli snyggast med en kompromiss av de två taksänkningsmetoder som finns.
Alltså du vinklar in stolparna något samt kapar av dom och bygger om överdelan av taket.Då blir det snyggast,och samtidigt kan man passa på att flytta fram C-stolparna en bit.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Det blev Petters taksänkning som inspirerade mig, alltså att inte luta fram B-stolparna, utan flytta bak taket, så det blir mer lutning på vindrutan. Men till det så har det även skett lite andra förändringar.... Bland annat att bilen breddats 20cm och en sektionering på 5 cm. Vet dock inte hur det blir med dropplisterna än. Då jag inte vart så nöjd med A-stolparna vill jag ha kvar dom så att dom rätar ut de kantiga linjerna som blev lite grand i alla fall ;)
Last edited by Egrom on Mon Jun 19, 2006 8:47 pm, edited 1 time in total.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Egrom wrote:Det blev Petters taksänkning som inspirerade mig, alltså att inte luta fram B-stolparna, utan flytta bak taket, så det blir mer lutning på vindrutan. Men till det så har det även skett lite andra förändringar.... Bland annat att bilen breddats 20cm och en sektionering på 5 cm. Vet dock inte hur det blir med dropplisterna än. Då jag inte vart så nöjd med A-stolparna vill jag ha kvar dom så att dom rätar du de kantiga linjerna som blev lite grand i alla fall ;)
Har du breddat och sektionerat bilen???Bilder!!!!!:twisted: :wink:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Re:

Post by Egrom »

Amazon_V8 wrote:
Egrom wrote:Det blev Petters taksänkning som inspirerade mig, alltså att inte luta fram B-stolparna, utan flytta bak taket, så det blir mer lutning på vindrutan. Men till det så har det även skett lite andra förändringar.... Bland annat att bilen breddats 20cm och en sektionering på 5 cm. Vet dock inte hur det blir med dropplisterna än. Då jag inte vart så nöjd med A-stolparna vill jag ha kvar dom så att dom rätar du de kantiga linjerna som blev lite grand i alla fall ;)
Har du breddat och sektionerat bilen???Bilder!!!!!:twisted: :wink:

Jag är inte klar än, inte ens på långa vägar faktiskt :P

Bild på breddning+taksänkning innan sektionering
Image

En bild efter sektionering:
Image

Får beklaga de mörka bilderna.. Kombination av inte alltför bra kamera, taskigt ljus i garaget och en kass fotograf ;)

Fler byggbilder finns på http://www.tsrc.se under Egrom i menyn till vänster om du är intresserad.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Enormt schysst bygge,det är lite halvkaxigt att ge sig på att bredda en kaross och dessutom sektionera den på sitt första bilprojekt.Just sektionering är nått utav det svåraste karossingrepp man kan ge sig på.
Men du har ju inte följt originalpressningrna i karossen.Så kan man ju inte ha det,du kan få original vännerna efter dig :wink:
Vad är det egentilgen för lack som legat på bilen förut??Har den rullat för Miljöpartiet med flower power politiker i??? :wink:
Måste du ge dig på att bredda bakaxeln??Vad är det för utväxling i den??Hur ska du regga den,ombyggt fordon eller gå så långt som amatörbyggt??Bockar du plåtarna mot nån kant eller har du tillgång till en riktig plåtbock,undrar eftersom bockarna ser lite mjuka ut och inte lika skarpa som när man gör det i en kantbock.När har du tänkt ha bilen klar??

Du borde göra en projekttråd i Custom Showroom här på forumet och presentera ditt bygge,jag lär åtminstone följa utvecklingen.Dessutom är det nog många som kan ha nytta av alla bilder du tagit bland annat på A-B-C stolparna avkapade m.m. Ska du ha vindrutan i plast??Makrolon,Lexan??

Edit:Läste precis att en SFRO besiktningsman hadde vart där och kollat så jag antar att det blir amatörbyggt :twisted:

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Känner att jag inte har så mycket tid till övers. Så varför göra ett projekt man inte gör så måmnga fel på, då lär man sig ju inget ;)

Orginalfolket får sparka så mycket dom vill på mig om dom inte gillar vad jag gör.

Om du syftar på motivlackeringen ( ;) ) så är de jag o några polare som hade trist för ett par somrar sen :P

Bakaxeln ska inte breddas, bygger om hjulhusen istället. Sen får jag fylla ut med bredare däck istället ;) Utväxlingen vet jag faktiskt inte vad den ligger på.

Blir reggning som ombyggt fordon. Besiktnigsbubbe har inte varit där, men har haft kontakt med han via telefon för varje större ingrepp som gjorts.

Använder en gammal schleten hemmagjord (70-tal) plåtbockningsmaskin som jag rotat fram från farsans gömmor. Den är lite glapp, därav de oskarpa kanterna.

Ingen aning när bilen blir klar. Får ta det som det kommer, med ekonomi och tid som största bristvaror :/

Var tänkt att framrutan ska va lexan, resten plexi. Makrolon har jag inte hört talas om tidigare.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Egrom: Många applåder till ditt sjuka bygge ! Om man bara själv haft ett garage och lite verktyg och kunnat svetsa och haft energin så hade jag själv velat göra någonting liknande!

Många lyckoönskningar!

//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Sneaky Sue

Post by Sneaky Sue »

är grymt jävla imponerad!!
vill också ha ett garage å hålla på i.. *suck*
Fortsätt skriva i tråden, så ska jag hålla koll på hemsidan också :)
Keep up the good work!
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Tack så mycket!

Nu har jag varit nere på Mallorca några dagar och hämtat lite ny energi! Så förhoppningsvis blir de lite uppdateringar snart igen ;)
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Egrom wrote:Tack så mycket!

Nu har jag varit nere på Mallorca några dagar och hämtat lite ny energi! Så förhoppningsvis blir de lite uppdateringar snart igen ;)
sitter och kollar på din senaste uppdatering.. ögongodis ! ;)
Synd bara att du inte bor i närheten så man kan komma och kolla på den på riktigt .. :O


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

vill bara säga att man kan korta bakaxlar så man får in bredare däck...isället för att bredda hela bilen :wink:

Men den blir så snygg, vill se den live någon gång. Brorsan ger tummen upp också.
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Re:

Post by Egrom »

Raggarn wrote:vill bara säga att man kan korta bakaxlar så man får in bredare däck...isället för att bredda hela bilen :wink:
Rackarns! o de säger du nu!! ;)

Förhoppningsvis ska man väl åka runt en del sen när(om) den blir klar... Så de ska nog gå att titta på den någon gång skulle jag tro :P
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Nu väcker jag tråden och hoppas att ergom ser det, så vi får oss en uppdatering ;)
Vilja, våld och vasselin
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Re:

Post by Egrom »

K_arlstrom wrote:Nu väcker jag tråden och hoppas att ergom ser det, så vi får oss en uppdatering ;)
Hehe. Har tyvärr inte hänt så mycket på länge. massa annat att stå i :( Försöker också hålla mig borta från datorer så mycket som möjligt just nu. Men det har ju iaf kommit upp ett par bilder på hemsidan sen sist. Lackeraren klagade dock en massa på breddningen av taket så det håller jag på att göra om just nu. Hoppas på att kunna få lite mer tid i garaget nu framöver...
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Egrom wrote:
K_arlstrom wrote:Nu väcker jag tråden och hoppas att ergom ser det, så vi får oss en uppdatering ;)
Hehe. Har tyvärr inte hänt så mycket på länge. massa annat att stå i :( Försöker också hålla mig borta från datorer så mycket som möjligt just nu. Men det har ju iaf kommit upp ett par bilder på hemsidan sen sist. Lackeraren klagade dock en massa på breddningen av taket så det håller jag på att göra om just nu. Hoppas på att kunna få lite mer tid i garaget nu framöver...
Ok tråkigt när tiden inte räcker till, har redan hunnit kolla på de nya bilderna ;) Tråkigt att det inte var "rätt" gjort, vad var det du skulle göra om ? Tänkte om vi andra kan få ta del av din nyvunna kunskap ;P


Lycka till och hoppas du får lite tid över !
//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Post Reply