stansade dräneringshål i golvet eller vad är detta ?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

stansade dräneringshål i golvet eller vad är detta ?

Post by K_arlstrom »

Som rubriken.. vad är det för några hål som har börjat öppna sig i golvet för mig på min 69as amazon ?

http://img462.imageshack.us/my.php?imag ... 2706kf.jpg
Närbild på ett rostigt hål + ett halvöppet

http://img462.imageshack.us/my.php?imag ... 2710du.jpg
uppifrån, är ett per \"golvrad\"

http://img462.imageshack.us/my.php?imag ... 2725wl.jpg
så ni ser vars det är ifall ni inte förstod min förklaring, har likadana hål på passagerarsidan med och även fram ! VARFÖR?!


MVH
//Förvirrad Jonas
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har och hade samma hål. tror der är en form av dreneringsghål men det är dåliga sådana isåfall tycker jag
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är inte dräneringshål för de är tätade med kitt från början men troligen har de med plåtpressningen eller svetsningen på löpande bandet att göra.
Det är egentligen för många för att vara riktmärken vid monteringen.
Ett annat alternativ är att karossen doppades i något efter svetsningen och då användes de som dräneringshål.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

ja riktiga dräneringshål kan de inte vara då det är underredsmassa för från undersidan + att de inte är öppna.. men hade säkert fungerat bra som sådana då alla ligger i varsin \"grop\"!

tätade med kitt ? jasså ? kanske jag råkade gå på för hårt med roterande stålbortsten på de som inte var rostiga :lol:
Jo riktmärken kan inte behövas så många, funderat på det med, och fästhål för transporten av golvet osv kan de inte vara för tycker att man borde se på dom om de brutits upp och börjts tillbaks av maskin.
Hmm doppades ? i vad ?
Den är varken galvaniserad eller nått annat jag kan komma på som karossen behöver doppas för, men men skulle vara kul att få veta hemligheten bakom hålen ;)


//Jonas med ett mysterium
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

ingen mer än hasse63 som lyft på golvmattan och kollat + funderat ? tänkte ifall jag ska punkta fast alla i framkant eller bara låta det vara som det är ?


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

ja, nä några sådana har jag inte i min bil.
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det är lika på min bil.
Lägger min röst på \"låt dom vara\". Dom har inte gett min bil några problem på de första 40 åren......

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Håller med QV. har man ingen rost där så låt de vara.

På min så hade underedsmassan lossnat där o sen fick rosten fäste, så jag har nu inga sådana hål kvar utan fick ersätta med ny golvplåt.(slätplåt)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

De finns då både på min -65:a och farsans -67:a... var även och kollade på reservdelsbilen, en -70:ia, och även på den kunde man ana dem.

Innan man gav sig på att laga rost så fanns det kitt över dessa hål, som Lars Bd påpekade. Hade vid blästrandet av golvet mina funderingar på vad det kunde vara, men har inte kommit på någon som verkar vettigt.

Är det inte en 100% orginalbil så skulle jag svetsa igen dem,gör så på min -65:a. Där har endel pressningar mm ersatts med vanlig opressad plåt. Onödigt att slösa på den fina rullen med Volvos karosserikitt på den bilen :lol:
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jag tror nog mer på de alternativet lars bd menade att de är till för nån slags dränerings hål efter de doppade karossen i nån rostskyddfärg efter svetsningen.

sedan att de tätade dessa med kitt för de skulle vara tätt och inte börja rosta där vilket de gör ändå efter en herrans massa år då kittet blir gammalt och torrt
Post Reply