alltså. det står bmw på bmws getraglådor och volvo på de lådor som satt i volvobilar som innehåller getragdelar. fick det förklarat av en av svisgubbarna i torsdags. dalhems kallade M400 lådan för getrag oxå. för det är getragsplines på axeln mot motorn sa de. (om man inte bytt till B20 ingående axel)
så om det finns lådor som det bara står getrag på så borde de vara köpta nya från getragfabriken där de inte är tänkta att sitta i en specifik bil utan är en universallåda. det sista är jag dock osäker på. nån som kan förklara för mig hur det hör ihop?
Har hört rykten som säger att det mer eller mindre är en ZF låda tillverkad av Volvo.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ja M400 är vad jag vet en ZF konstruktion och M50 är en fyrväxlad Getrag och M51 en femväxlad Getrag.
Getrag tillverkar växellådor åt massor med märken och M50 lådan är snarlik BMW´s låda, heter på Getrag 260. Det mesta är dock bara visuellt lika.
getragen var ju ganska populär i rallysvängen ett tag men nu är den ganska åldersstigen. Den är smidig i förhållande till sin styrka men dess svaghet är svårt med delar och dyrt............
Nå skillnader hållbarhetsmässigt mellan Volvo och BMW tror jag inte det är.
En Getrag med lös kåpa finns också i en uddabil som Vauxhall VX 490 77-78, såna har jag men det är så skum splines på dessa så de får väl stanna där de hör hemma. Dessa har ettan som dogleg, alltså neråt till vänster.
som VW-bussar (83-92) med 5-växlad låda. de har oxå ettan nere till vänster och där ettan annars brukar ligga så ligger bakväxeln. snacka om att det är lätt att göra bort sig!
vad är ZF för fabrikat?
finns de kvar och har de lådorna används i rallysvängen nånting?
ZF vs Getrag?