Växellåds djungeln..

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re:

Post by Nordetun »

Stoffe wrote: ....
M50 från volvo 260 getrag?
M51 från volvo 260 oxå getrag?
....
Volvo är inte getrag

http://en.wikipedia.org/wiki/Getrag
Amazon -65
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

alltså. det står bmw på bmws getraglådor och volvo på de lådor som satt i volvobilar som innehåller getragdelar. fick det förklarat av en av svisgubbarna i torsdags. dalhems kallade M400 lådan för getrag oxå. för det är getragsplines på axeln mot motorn sa de. (om man inte bytt till B20 ingående axel)
så om det finns lådor som det bara står getrag på så borde de vara köpta nya från getragfabriken där de inte är tänkta att sitta i en specifik bil utan är en universallåda. det sista är jag dock osäker på. nån som kan förklara för mig hur det hör ihop?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

ja jag tror nog det kanske går att kalla m400 för getrag om det nu sitter sånna delar i utan att det sticker i allt för många ögon X)
Amazon -65
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Har hört rykten som säger att det mer eller mindre är en ZF låda tillverkad av Volvo.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

ja M400 är vad jag vet en ZF konstruktion och M50 är en fyrväxlad Getrag och M51 en femväxlad Getrag.
Getrag tillverkar växellådor åt massor med märken och M50 lådan är snarlik BMW´s låda, heter på Getrag 260. Det mesta är dock bara visuellt lika.
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

mitt åt!

nån som vet hur dom lådorna funkar? relativt till tex bmws 262 eller dylik
hållbarhet och pris är väl nyttig info =)
Amazon -65
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

getragen var ju ganska populär i rallysvängen ett tag men nu är den ganska åldersstigen. Den är smidig i förhållande till sin styrka men dess svaghet är svårt med delar och dyrt............
Nå skillnader hållbarhetsmässigt mellan Volvo och BMW tror jag inte det är.
En Getrag med lös kåpa finns också i en uddabil som Vauxhall VX 490 77-78, såna har jag men det är så skum splines på dessa så de får väl stanna där de hör hemma. Dessa har ettan som dogleg, alltså neråt till vänster.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

som VW-bussar (83-92) med 5-växlad låda. de har oxå ettan nere till vänster och där ettan annars brukar ligga så ligger bakväxeln. snacka om att det är lätt att göra bort sig! :D

vad är ZF för fabrikat?
finns de kvar och har de lådorna används i rallysvängen nånting?
ZF vs Getrag?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply