B20 trim

Moderatorer
Post Reply
Lookoo
Posts: 4
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:53 pm

B20 trim

Post by Lookoo »

Jag skulle behöva lite hjälp och tips !
Jag har två b20D med dubbla soex44PAI fallförgasare en bestyckning som bara finns på båtmotorerna men som i orginal skall ge ca 130 hk.
Vi frivarv varvar båda motorerna bra, jag har gjort komptest och det var perfekt. Vid belatning så orkar de mellertid bara upp i 4000 varv sedan är det stopp. Tändningen ställde jag in förra veckan så den är just.
ventilerna har jag ej justerat kan det betyda mycket på effektuttagt ??
Tacksam för andra tips som kan vessa motorernas prestanda i min båt.

/Lookoo
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

Kolla så inte ventil fjädrarna är slut då kan det bli för dålig retur på ventilerna så den tappar kompresioner... vet inte rikgtigt hur dom där b20d är byggda men om det är som en vanlig b20 så kan det nog va det felet...
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

kan dock säkert bero på många andra saker
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Vi frivarv varvar båda motorerna bra, jag har gjort komptest och det var perfekt. Vid belatning så orkar de mellertid bara upp i 4000 varv sedan är det stopp. Tändningen ställde jag in förra veckan så den är just.
Det åtgår effekt att driva båten frammåt!
Vad är det för typ av båt, drivning, propeller etc. Vilken hastighet har båten vid 4000 rpm?
Lookoo
Posts: 4
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:53 pm

Post by Lookoo »

Hej !

Båten går i 12-13 knopvid 4000 varv. Det är en storö III - 60 tal. Propeller 14*12. vikt 4.5-5 ton, 31fot. Enligt beräkning borde den komma upp i närmare 20 knopoch plan. Idag får jag inte upp den i planvilket jag har som mål.

Motorn har samma uppbyggnad som en vanlig b20 fast med en del rostfria delar invändigt samt p-kam.

/mattias
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Med så mycket båt och så lite motor tror jag att du kommer att få det svårt, vilken planingshastighet har du för den båten med den vikten?
Är det ett drev eller axel? Har du någon transmission på vägen?

Det stora problemet du har är att \"lyfta\" den till planing.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

köp en hema v8 o tryck i båten då kommer du impa på amerikanerna. o den kommer med största sannolik het plana ur :twisted:



Har båten klarat o plana ur med dessa motorerna förut eller har du bytt från nån annan motor ?
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Post by skrot klasson »

om båten inte är planade planar den alldrig med vilken motor du en har.misstänker att din båt är halv planade?
Lookoo
Posts: 4
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:53 pm

Post by Lookoo »

Alltså det är två motorer b20 i båten vilket torde ge ca 220 - 260 hk. Jag har bytt från 2 ggr b16 till dessa under föregående vinter.
Det är rak axel och 1,91 transmittion på vägen. Enligt propellerberäkningsföretaget jag köpte en av propelrrarna från i försomras skall båten plana. De tyckte emellertid alltid att det var ett låtteri med så gamla motorer.

Jag tror med andra ord fortfarande att det bör gå att vässa dem något för att då kanske få upp den i plan.

Vet någon om en weber 36/36 ger mer effekt än dubbla solex 44 pai ??

/Mattias
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Re:

Post by Bengan75 »

Lookoo wrote:
Vet någon om en weber 36/36 ger mer effekt än dubbla solex 44 pai ??

/Mattias
Borde inte ge mer effekt, men kanske är enklare att hålla på med.. Kan inget om insug o dylikt på Solex-förgasarna du nämner men rent generellt e ju större bättre om du nu har båda rätt inställda..
Post Reply