Placering av regplåt bak.

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Placering av regplåt bak.

Post by anton! »

Vad skulle Harry Haffa och Bosse Batong säga om detta?
(placeringen, inte utseendet)

För den måste väl synas lika bra om inte bättre än på originalplaceringen?

http://img204.imageshack.us/img204/4591/regpltet5.jpg
Last edited by anton! on Tue Oct 17, 2006 4:46 pm, edited 1 time in total.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Sätter du den utanpå rutan så kan det gå kanske (men mest troligt inte eftersom den lutar), men inanför rutan går inte eftersom rutan kan ge reflexer så att inte skylten går att läsa + då vinkeln på den.

Så svaret är nog att dom inte lär tycka om det.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Man får inte ha plåtar innanför glas...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Det måste även finnas skyltbelysning bak.
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Tänkte nog sätta fast den med sugproppar på utsidan isånafall, men det faller lite på belysningen. Man kanske kunde göra en brygga med lysdioder... men det kostar nog mer än det smakar. (i jobb). För grunna vidare lite, tack för svaren.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

en amazon utan regskylten där den ska sitta blir ju bara ful...........
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Då vet jag att du tycker det!

jag för min del tycker inte att den sitter så snyggt på originalplatsen
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

anton! wrote:Då vet jag att du tycker det!

jag för min del tycker inte att den sitter så snyggt på originalplatsen
Håller med dig,regskyltar förfular hela bilen.

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Cpt Tuttle wrote:Man får inte ha plåtar innanför glas...
Är du säker? Det finns ju bilar som har plåtarna innanför glas eller plexi. Och det har dom som orginal. Hadde inte jaguar e-type det på någon årsmodell? Vill minnas att jag har sett det på en jagga... Men jag vet att jag har sett bilar som har det i alla fall.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

\"plåtarna innanför glas eller plexi\"

kan vara så att det var godkänt då liksom det var godkänt att köra med 21W lampor framåt på 240 dagtid vilket den igentligen inte är nu.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Hasse63 wrote:"plåtarna innanför glas eller plexi"

kan vara så att det var godkänt då liksom det var godkänt att köra med 21W lampor framåt på 240 dagtid vilket den igentligen inte är nu.
Ehh, varför skulle man inte få köra med 21W? Det är ju varselljus och det är fullt tillåtet (dagtid så måste man ha endera Halvljus, dimljus eller "annat" ljus, varselljus är just annat ljus)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Amarace wrote:
Hasse63 wrote:"plåtarna innanför glas eller plexi"

kan vara så att det var godkänt då liksom det var godkänt att köra med 21W lampor framåt på 240 dagtid vilket den igentligen inte är nu.
Ehh, varför skulle man inte få köra med 21W? Det är ju varselljus och det är fullt tillåtet (dagtid så måste man ha endera Halvljus, dimljus eller "annat" ljus, varselljus är just annat ljus)
Vi har ju halvljuslag i sverige, då är det väll bara halvljus man får ha, egentligen?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Micke_ed wrote:
Amarace wrote:
Hasse63 wrote:"plåtarna innanför glas eller plexi"

kan vara så att det var godkänt då liksom det var godkänt att köra med 21W lampor framåt på 240 dagtid vilket den igentligen inte är nu.
Ehh, varför skulle man inte få köra med 21W? Det är ju varselljus och det är fullt tillåtet (dagtid så måste man ha endera Halvljus, dimljus eller "annat" ljus, varselljus är just annat ljus)
Vi har ju halvljuslag i sverige, då är det väll bara halvljus man får ha, egentligen?
precis så. såg/läste det nån stans att "varselljusen" på 240 inte är godkända dagtid de ger ifrån sig ett för lågt luxtal, men eftersom det är så många 240 som rullar så se man mellan fingrarna. Dimljus får bara användas i dimma nu.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Halvljus lagen säger ju det jag skrev ovan!

Istället för halvlljus får Dimljus eller "Annat" ljus användas och just Varselljus räknas som annat ljus.

Istället för spekulationer går det ju att läsa lagen, har nedan klippt ut det så ni "överbevisas".


Utdrag ur Vägverkets föreskrifter för bilar och släp som dras av bilar:
VVFS 2003:022 wrote:
15 § Annat ljus som enligt 3 kap. 71 § trafikförordningen (1998:1276) är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får endast avges med varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.

Endast två sådana lyktor eller strålkastare får samtidigt lysa.

Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får fordon brukas med halvljus eller varselljus utan att skyltlykta är tänd. Detta gäller dock inte vid färd i mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller liknande omständigheter föranleder att skyltlyktan behöver vara tänd.

16 § Spänningsreducerad halvljusstrålkastare skall ha en spänning vid glödlampan av minst 5,5, 11 respektive 22 V vid 6, 12 respektive 24 V systemspänning vid full generatorladdning och utan någon ytterligare strömförbrukare inkopplad.

Strålkastaren skall avge ljus vars färg uppfyller kraven i svensk standard SS 3110 utgåva 1 avsnitt 5 och ha sådan ljusstyrka att ljuset vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.

Utdrag ur Trafikförordningen:
SFS 1998:1276 wrote:
69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus användas, om inte annat följer av 70 eller 71 §.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Så då menar du att halvljuslagen är båg och man kan köra bara med varselljus?
Post Reply