Su-jungeln

Moderatorer
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Re:

Post by Bengan75 »

Ille wrote:ser najs ut! vad har du för grenrör?
Alugrenrör för insuget och detta för avgas:

Image

KG Typ2
Ille
Posts: 59
Joined: Wed May 24, 2006 7:02 pm
Location: Moheda

Post by Ille »

Att det var alu insug såg jag :wink: snygt med extraktorrör.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Bengan vad är det för grovlek på rören på extraktorn. ser ut att vara runt 45mm :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re:

Post by Gunnar »

Bengan75 wrote:Gunnar> När du säger ljudet från SU, menar du med trattar då eller nåt? För när jag har filter på mina tycker jag inte dom låter nåt speciellt alls.. om man inte har huvudet under huven då..
Ljud blir ju alltid någonting subjektivt, men jag körde i många år med dubbla HIS6 med blåa pannkaksfilter - samma typ som bilden på föregående sida - och ljudet, speciellt när man drog på var alltid dovt, fett och kraftigt. Ibland blev det nästan litet överdrivet, som när man blir frånåkt av en modern, nästan helt tyst bil. När jag bytte till HIF6 upptäckte jag att det feta ljudet försvunnit nästan helt - på gott och ont.
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Vet faktiskt inte vad det är för dimension på rören men det kan jag kolla nästa gång jag är vid bilen.. Det är betydligt grövre än många billigare extraktor-rör jag sett iallafall.. Om det är godset som e tjockare vet jag inte men det är 2.5\" ut iallafall och hela vägen i övrigt..

Kan ju vara det som gör att jag missar lite av SU-ljudet oxå.. Men visst sjunger de på rätt fint när man växlar vid 100 till 3an.. :)

Häftigaste med ljudet i denna är nog ändå då den står å ruppar på tomgång, bakom bilen låter den riktigt grovt och manligt.. Fast ändå inte överdrivet högt när man kör trots att bilen är plåtren invändigt just nu..

Går att jämföra lite bättre på denna bild:

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok, ja de lär vara bättre än mitt tidiga Simons 4-1 med 40mm (utvändigt mätt)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

Post by Krille_____ »

jag har hört att de är svårt att synka (ställa in) dubbla su så dom går bra.
speciellt dom gammla sorten som sitter på b18. hs6 tror ja dom heter e inte säker..
jag har nämligen ett par sådana som jag funderar att he på min b20 uppborrad till 2.1l och k-kam..
ska jag ha dubbla su eller weber dcd36/36 va tycker ni?
nån som vet ett bra sätt att ställa in dubbla su?
Amazon -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej.
Det första man gör är att göra en grundinställning man ser till så att båda förgasarna står lika T ex att spjällen står lika mycket öppna.

Jag tog en genomskinlig slang på en meter och spikade fast den i ett U på en platta. Den andra ändan så tog jag ett lock till en sprayburk och tog hål i det på \"toppen\" och trädde in slangen i ett borrat hål in till centrum där då vacumet för ta över och suga upp vätskan i U. Men denna så kan man då se om de är synkroniserade = att vätske nivån är på samma ställe. Jag har testat denna grej o det funkar bra. Jag kan lägga upp en bild om så önskas.

Nedan är en text jag sparat från detta forum men jag tog bort författaren tyvär :wink:

Edit: stavning


SU Synk:
Synka så här: ta en bränsleslang av den lilla genomskinliga typen
och stoppa in i örat (ja!). Håll den andra änden i 90 graders vinkel
mot kanten på ena förgasarens öppning på tomgång & lyssna på
tonhöjden. Lyssna sen på den andra enligt samma metod och justera
spjällens läge med att korta/förlänga länkaget
(tror det funkade så på HIF-6). När du har samma tonhöjd på bägge
(susar likadant), då är synkroniseringen 100%. Sedan börjar du
ställa blandningen. Skruva in blandningsskruvarna för att få det fett,
backa sen tillbaka dem bitvis och provgasa, hela tiden stående vid
sidan av motorrummet med motorörat påslaget. Om det missar och
smäller så går det för magert. Kolla stiftens färg.
Det hela kräver lite experimenterande.

Provkör.
Rätt justerade SU har ett bra gassvar, som en 36/36 + mer toppeffekt.
Och god ekonomi. När det gäller gassvaret så skiljer det sig faktiskt
en hel del mellan en förgasaruppsättning som är bra synkad enligt
ovanstående metod och ett par SU som synkats genom att man bara
kollar att kolvarna åker upp ungefär samtidigt.

Andra alternativ är att använda en synkrotest (luftflödesmätare)
eller spika fast soppaslangen som ett \"U\" på en träplanka,
fylla den med blå vätska (i nedre böjen av U:et och sedan hålla
änden mot insuget såsom jaevelberg beskrev. Vätskepelaren i U:et
skall då förflytta sig pga. tryckförändringen vid slangmynningen.
Jämför förflyttnignen mellan de båda insugen och justera därefter.

KOMPFÖRHÅLLANDEN
Det man egentligen gör är att dela det totala utrymmet,
cylindervolym + förbränningsrummsvolymen med förbränningsrummets volym.
Ex (500+70)/70 = 570/70 ca 8,14
Glöm inte att räkna med packningen i förbränningsutrymmets volym.
Last edited by Hasse63 on Thu Nov 23, 2006 11:57 am, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Krille_____ wrote:svårt att synka

speciellt dom gammla sorten
Äldre begagnade förgasare är svårare/omöjliga att ställa jämfört med nya/nyrenoverade pga att de helt enkelt är slitna.
Försök att justera gamla brytare perfekt i en glapp fördelare får du se.
Renoverade eller nya förgasare med rätt nålar är enkla att ställa in och ger bra bränsle-ekonomi.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

Post by Krille_____ »

hasse lägg gärna upp en bild så fattar man bättre :)
Amazon -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Pga krachad dator så sitter jag nu med en PII 400 och en 850 megs hårdisk. Jag kommer inte åt bilderna på rätta hårddisken då den har NTFS och FAT32 på denna och överföringsprogramet får inte plats på denna dator.

Bild kommer så småningom :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

Jo jag har en fråga angående su insug. Jag har ett insug till dubbla su hs6. Passar dom större su förgasarna tex. hs8 och 2\" su förgasarna på mitt hs6 insug?
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Post by lundin »

Hasse63 skrev: Bild kommer såsmåningom :wink:

Jag skulle gärna vilja se.
Kan det inte bli \"såsmåningom\" snart? :)
/Jonas
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

b20 wrote: Passar dom större su förgasarna tex. hs8 och 2" su förgasarna på mitt hs6 insug?
Eftersom HS6 är 1 3/4" och HS8 är 2" kommer du att få en strypning, även om hålbilden till fästskruvarna mot förmodan skulle vara lika. Svaret är alltså nej.
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by carbs »

b20 wrote:Jo jag har en fråga angående su insug. Jag har ett insug till dubbla su hs6. Passar dom större su förgasarna tex. hs8 och 2" su förgasarna på mitt hs6 insug?
Som Krister svarade så får du givetvis en strypning om du inte tar upp insuget motsvarande 2-tumsförgasarna. Däremot är det exakt samma bultavstånd, så med lite arbete går det att använda insuget med 2-tumsförgasare.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Post Reply