vevstakar med 22 mm kolvbult modifierade till 24 mm

Moderatorer
Post Reply
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

vevstakar med 22 mm kolvbult modifierade till 24 mm

Post by TVR »

Har en uppsättning Boforsstakar som är modifierade till 24 mm kolvbult och har använts ihop med B21 kolvar i en borrad B20. De har alltså brotchats ur i lilländan


Jag tänkte använda dessa i en annan motor och skulle därför trycka ur kolvbulten. Det visade sig att jag var tvungen att använda en press för att trycka ur kolvbultarna. Inga kolvbultslås hade använts överhuvudtaget utan kolvbultarna låstes i stakarna med presspassning.

-Är detta normalt för stakar modifierade till 24 mm kolvbult eller brukar de ha vanlig \"tumtryckspassning\" (flytande) på kolvbulten?
-Mina stakar saknar helt bussning i lilländan och kolvbulten sitter direkt i staken. Har fått upplysningen av KG-trim att deras modifierade stakar är gjorda på samma sätt. Det känns inte direkt lämpligt med en flytande stål mot stål lagring.
-Tyvärr glömde jag fråga KG vilken passning de har på sina, press eller flytande. Nån som vet?

//Göran
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Hej

Jag har dessa stakar från KG i min motor. De är fullflytande med kolvbultslås. Jag har kört ca 2000 mil med motorn utan problem, den knackar inte eller så.

Sen finns det ju motorer som kör med kolvbulten pressad i vevstaken, tex Opel. Det funkar det med.

För motorer med hög effekt är ju fullflyt bäst. Ett alternativ är ju att köra 8-bultvev med M-stakar. FAST 6-bultsveven är starkare och B20 stakar till 6-bult är ju starka (i motsats till 8-bultstakar till B20).
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Lagringen är inte stål mot stål utan stål mot gjutjärn.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Lysande!
Har en kompis med mekanisk verkstad som förhoppningsvis har verktyg för att brotcha upp stakarna till rätt mått. Han har fått i uppdrag att kolla i gömmorna. Annars får det väl bli KGs modifierade.

Kan konstatera att de kolvar som satt i stakarna inte är Volvo original, en kille som tittat på dem tror t o m att de var avsedda för just Opel. Så de kan ju eventuellt kunna vara gjorda för pressad kolvbult precis som du beskriver.
Nåväl, det spelar mindre roll nu, de som jag ska byta till är riktiga Volvo och då ska ju kolvbulten vara flytande!

Tackar!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
dez
Posts: 2
Joined: Sun Jun 17, 2007 3:16 pm

Re:

Post by dez »

Daggis wrote:Lagringen är inte stål mot stål utan stål mot gjutjärn.
Vevstakarna är av smidesstål. Defenitivt inte gjutna, sådan styggelse finns bara i läbbiga 80-tals volvos och nyare.

Har också haft problem, då med KG:s modifierade stakar. Vid högt laddtryck böjer sig kolvbulten som en pilbåge och då skär den i staken med följden att det blir besvärligt att demontera.
Bronsbussning är alltid det bästa, och ska man ladda på mycket kan man gå upp lite i spel, kanske uppemot 2 hundradelar.
Post Reply