hur ser man om det är en diffad axel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

hur ser man om det är en diffad axel

Post by jillo »

Jag undrar om man kan se från utsidan om en amazon bakaxel har tex slungdiff?Lamell diffad axel kan man ju se pga att själva lamellpaketet sitter på ena sidan klumpen,så man ser ju det lätt,men dom andra modellerna,hur ser man det där?är det bara typ brickan som gäller,och var sitter brickan då exakt?är ju oftast ganska rostigt däromkring så man slipper skrapa hela klumpen :P
BLT turbo
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: hur ser man om det är en diffad axel

Post by Rogge »

jillo wrote:Jag undrar om man kan se från utsidan om en amazon bakaxel har tex slungdiff?Lamell diffad axel kan man ju se pga att själva lamellpaketet sitter på ena sidan klumpen,så man ser ju det lätt,men dom andra modellerna,hur ser man det där?är det bara typ brickan som gäller,och var sitter brickan då exakt?är ju oftast ganska rostigt däromkring så man slipper skrapa hela klumpen :P
va!? :shock: sitter inte lamelldiffen I huset?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

hm,jag såg en gång en sk lamelldiff ,och på ena sidan så var själva huset (klumpen) tjockare en bit ut på axeln om man jämförde med andra sidan.
Men det var en annons,men han som ägde den kanske hade skrivit fel angående om den var till amazon eller ej :?
BLT turbo
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det går inte att se från utsidan om en axel har diffbroms eller inte utan man måste testa eller öppna och titta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
volvo_144
Posts: 45
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:48 pm

Post by volvo_144 »

lättast är bara och testa på torr asvalt? gas och broms sen släpper man upp kopplingen:P börnar den på båda är den diffad
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Om den är originalmonterad så har den (från början) två st aluminiumbrickor hängande ner under klumpen sittandes i var sin bult.

Den ena visar utväxling (ex 4.10) den andra säger att det skall vara special olja i axeln.

Till Amazon fanns bara lamelldiff (från volvo) om jag är rätt informerad.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

asså,alu brickor kan man kanske kolla på då,jo man kan ju köra burna testet,men inte helt lätt att göra det när man är på en skrot och hittar en ama som står ovanpå en annan bil,samt med en bil på taket,som enligt skrotägarn har diff, :P
BLT turbo
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Om bägge hjulen är i luften så vrider du runt den ena hjulet, det andra skall då gå i samma riktning. I princip är en axel med lammeldiff på skroten värd max 500 spänn (eftersom det är dyrt att renovera dom)

/Janne

Ett undantag är M27 lamelldiff som vara värda mer
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

QV wrote:Om bägge hjulen är i luften så vrider du runt den ena hjulet, det andra skall då gå i samma riktning. I princip är en axel med lammeldiff på skroten värd max 500 spänn (eftersom det är dyrt att renovera dom)

/Janne

Ett undantag är M27 lamelldiff som vara värda mer
Ja men nu behöver ju inte alla axlar som är på skroten heller vara i behov av renovering därav kan väl priset vara högre än en femhundring :wink: ??
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

man får utgå från det att den behöver renoveras. behöver den inte det, ja då har man spart pengar. :D
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Brukar inte de absolut flesta lamelldiffaxlana till az/140/240 vara i behov av renovering??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Hittas dom på skroten är de nog inte ens möjligt att renovera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Den jag köpte på skroten DANA30 hade igentligen bara två fel.
en axel för 800:- samt ett lamellpaket för 1500:-. Lägger man sedan på soppa och lite postavgifter så kommer diffen att kosta 3000:-.

Nu har jag inte köpt dessa prylar för man finner dom för eller senare billigare. Köpte ett lamellpaket till min DANA27 för 800:-. Det som är bra med min klump är att de två \"stora\" dreven är hela. Då kan man ta en lamelldiff från en 140, 240 eller någon annan DANA30 axel och få det att passa med Amazon.

Sedan är lager till en lamelldiff dyra.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

JE Jr wrote:Brukar inte de absolut flesta lamelldiffaxlana till az/140/240 vara i behov av renovering??
Idag skulle jag aldrig köpa en axel utan att riva den.
Man kommer överens om ett pris, lägger pengarna på "bordet" och river axeln på plats. Är inte diffen "hel" så tar man pengarna och går. I begreppet "hel" ingår diffdrev och axlar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply