hur ser man om det är en diffad axel
hur ser man om det är en diffad axel
Jag undrar om man kan se från utsidan om en amazon bakaxel har tex slungdiff?Lamell diffad axel kan man ju se pga att själva lamellpaketet sitter på ena sidan klumpen,så man ser ju det lätt,men dom andra modellerna,hur ser man det där?är det bara typ brickan som gäller,och var sitter brickan då exakt?är ju oftast ganska rostigt däromkring så man slipper skrapa hela klumpen
BLT turbo
Re: hur ser man om det är en diffad axel
va!? sitter inte lamelldiffen I huset?jillo wrote:Jag undrar om man kan se från utsidan om en amazon bakaxel har tex slungdiff?Lamell diffad axel kan man ju se pga att själva lamellpaketet sitter på ena sidan klumpen,så man ser ju det lätt,men dom andra modellerna,hur ser man det där?är det bara typ brickan som gäller,och var sitter brickan då exakt?är ju oftast ganska rostigt däromkring så man slipper skrapa hela klumpen
Det går inte att se från utsidan om en axel har diffbroms eller inte utan man måste testa eller öppna och titta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Om den är originalmonterad så har den (från början) två st aluminiumbrickor hängande ner under klumpen sittandes i var sin bult.
Den ena visar utväxling (ex 4.10) den andra säger att det skall vara special olja i axeln.
Till Amazon fanns bara lamelldiff (från volvo) om jag är rätt informerad.
/Janne
Den ena visar utväxling (ex 4.10) den andra säger att det skall vara special olja i axeln.
Till Amazon fanns bara lamelldiff (från volvo) om jag är rätt informerad.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Om bägge hjulen är i luften så vrider du runt den ena hjulet, det andra skall då gå i samma riktning. I princip är en axel med lammeldiff på skroten värd max 500 spänn (eftersom det är dyrt att renovera dom)
/Janne
Ett undantag är M27 lamelldiff som vara värda mer
/Janne
Ett undantag är M27 lamelldiff som vara värda mer
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re:
Ja men nu behöver ju inte alla axlar som är på skroten heller vara i behov av renovering därav kan väl priset vara högre än en femhundring ??QV wrote:Om bägge hjulen är i luften så vrider du runt den ena hjulet, det andra skall då gå i samma riktning. I princip är en axel med lammeldiff på skroten värd max 500 spänn (eftersom det är dyrt att renovera dom)
/Janne
Ett undantag är M27 lamelldiff som vara värda mer
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Hittas dom på skroten är de nog inte ens möjligt att renovera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Den jag köpte på skroten DANA30 hade igentligen bara två fel.
en axel för 800:- samt ett lamellpaket för 1500:-. Lägger man sedan på soppa och lite postavgifter så kommer diffen att kosta 3000:-.
Nu har jag inte köpt dessa prylar för man finner dom för eller senare billigare. Köpte ett lamellpaket till min DANA27 för 800:-. Det som är bra med min klump är att de två \"stora\" dreven är hela. Då kan man ta en lamelldiff från en 140, 240 eller någon annan DANA30 axel och få det att passa med Amazon.
Sedan är lager till en lamelldiff dyra.....
/Janne
en axel för 800:- samt ett lamellpaket för 1500:-. Lägger man sedan på soppa och lite postavgifter så kommer diffen att kosta 3000:-.
Nu har jag inte köpt dessa prylar för man finner dom för eller senare billigare. Köpte ett lamellpaket till min DANA27 för 800:-. Det som är bra med min klump är att de två \"stora\" dreven är hela. Då kan man ta en lamelldiff från en 140, 240 eller någon annan DANA30 axel och få det att passa med Amazon.
Sedan är lager till en lamelldiff dyra.....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Idag skulle jag aldrig köpa en axel utan att riva den.JE Jr wrote:Brukar inte de absolut flesta lamelldiffaxlana till az/140/240 vara i behov av renovering??
Man kommer överens om ett pris, lägger pengarna på "bordet" och river axeln på plats. Är inte diffen "hel" så tar man pengarna och går. I begreppet "hel" ingår diffdrev och axlar.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.