Etanol innehåller mycket mindre kol än Bensin, alltså krävs det väldigt mycket fetare blandning av etanol för att få samma CO som på Bensin.Adrenaline wrote:Och du är säker på att inget hade gjorts åt bilarna??C Upp wrote:Skitsnack säger jag med all respekt. Besiktigade min förra 142:a utan sprit i tanken och CO-värdena var genom taket... Åkte å tankade lite E85 och körde in dan efter (utan att göra nån ändring alls på förgasaren) och den fick med beröm godkänt. Samma trix som min Farsa alltid kört med i den bilen då den inte gick bra när förgasaren var justerad "rätt".
Fortfarande hävdar jag att det där är No No.
Men upp till bevis
Självklart kan jag ha fel,det var inte de jag sa men min erfarenhet
säger att E85 i tanken är bara nyys.
Men som sagt jag har jobbat med bilar i 10år och kan inte påminna
mig ett enda fall då detta skrock har hjälpt...
Alltså, som exempel (siffror tagna ur luften), ett lambdavärde på t.ex 0,8 kanske ger en CO på 6 på en bensinbil, medans på en etanolbil kanske det blir 1, för att en etanolbil ska komma på samma CO kanske den måste ner på en lambda på 0,7
Med andra ord hjälper Etanol till.
Men det krävs ju såklart en mängd också.
Ryktena om att Sprit hjälper kom ju från förr, att en flaska K-sprit i tanken gör att man får lägre CO, vilket ju är skrock, om du har 3-4 liter bensin i tanken så kanske en flaska K-sprit på 0,5 liter hjälper, men inte om du har mer bränsle.
Så 10 liter Etanol på 35 liter bränsle hjälper till en hel del vad gäller CO, men du får på köpet lite dåligare tomgång o ojämnare gång o lite slöare om du inte samtidigt ställer in tändningen och ökar på bränslet.