Universalkatalysator

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Adrenaline wrote:
C Upp wrote:Skitsnack säger jag med all respekt. Besiktigade min förra 142:a utan sprit i tanken och CO-värdena var genom taket... Åkte å tankade lite E85 och körde in dan efter (utan att göra nån ändring alls på förgasaren) och den fick med beröm godkänt. Samma trix som min Farsa alltid kört med i den bilen då den inte gick bra när förgasaren var justerad "rätt".
Och du är säker på att inget hade gjorts åt bilarna??
Fortfarande hävdar jag att det där är No No.
Men upp till bevis :wink:
Självklart kan jag ha fel,det var inte de jag sa men min erfarenhet
säger att E85 i tanken är bara nyys. :)
Men som sagt jag har jobbat med bilar i 10år och kan inte påminna
mig ett enda fall då detta skrock har hjälpt...
Etanol innehåller mycket mindre kol än Bensin, alltså krävs det väldigt mycket fetare blandning av etanol för att få samma CO som på Bensin.
Alltså, som exempel (siffror tagna ur luften), ett lambdavärde på t.ex 0,8 kanske ger en CO på 6 på en bensinbil, medans på en etanolbil kanske det blir 1, för att en etanolbil ska komma på samma CO kanske den måste ner på en lambda på 0,7

Med andra ord hjälper Etanol till.

Men det krävs ju såklart en mängd också.

Ryktena om att Sprit hjälper kom ju från förr, att en flaska K-sprit i tanken gör att man får lägre CO, vilket ju är skrock, om du har 3-4 liter bensin i tanken så kanske en flaska K-sprit på 0,5 liter hjälper, men inte om du har mer bränsle.

Så 10 liter Etanol på 35 liter bränsle hjälper till en hel del vad gäller CO, men du får på köpet lite dåligare tomgång o ojämnare gång o lite slöare om du inte samtidigt ställer in tändningen och ökar på bränslet.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Amarace wrote:Så 10 liter Etanol på 35 liter bränsle hjälper till en hel del vad gäller CO, men du får på köpet lite dåligare tomgång o ojämnare gång o lite slöare om du inte samtidigt ställer in tändningen och ökar på bränslet.
med så pass lite E85 ca 30% så märker du knappt nån skillnad, jag körde upp till 45% i min 142 utan att röra en skruv.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Rogge wrote:
Amarace wrote:Så 10 liter Etanol på 35 liter bränsle hjälper till en hel del vad gäller CO, men du får på köpet lite dåligare tomgång o ojämnare gång o lite slöare om du inte samtidigt ställer in tändningen och ökar på bränslet.
med så pass lite E85 ca 30% så märker du knappt nån skillnad, jag körde upp till 45% i min 142 utan att röra en skruv.
Jag har testat på 3 olika bilar, B23A i en 242:a, B23E i min 265:a och en gammal hederlig B20 i min duett, ca 30% inblandning, alla fick orolig och lägre tomgång och märkbart mycket slöare, om man däremot vred upp bränslet lite så blev det genast bättre gång o gensvar. Så själv vill jag inte blanda i mer än 30% utan annan åtgärd.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rogge wrote:inte världens bästa jämförelse måste jag tycka,
Poängen var att ett fusk inte blir tillåtet för att andra gör så och att alla som fuskar är fuskare oavsett hur stort eller litet fusket är.
Bilhobbyn får dessutom inga pluspoäng i miljödebatten för besiktningsfusk som Pv-klubbens katalysatormontage i mitt tidigare citat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Adrenaline wrote:
KBM wrote:Istället för att lägga ut pengar på en katalysator och förlora hästkrafter så släng i lite etanol innan besiktningen så står hc och co värdet på 0.0
Om det bara är bra avgasvärden innan besiktning du är ute efter.
Det där är bara No No, bean ther done that, funkar inte.
De där är en skröna jag ska slå hål på direkt.
Avgasvärderna förändras INTE pga etanol,T-sprit eller motorsågsbränsle.
Rätt justerad tändning,fögasare förbättrar därimot både bränsle
förbrukning och därmed miljön.
Vill man slänga pengar på en katalysator till en amazon föreslår
jag att man skänker pengarna till räddabarnen istället.
Där gör dom mer nytta.
Skitsnack, jag hade en 1994 pontiac firebird förut och den var jag inne och besiktade med 95% etanol i tanken, allt stog på 0.0 och lambda värdet stog på 1.0 = perfekt. besiktnings gubben bara blängde på mig, klart han fattade vad jag gjort men dom har ingen utrustning för att kolla sådant här på besiktningen.
Plus att jag vet fler som gjort samma sak då avgasvärden slagit i taket och det har hjälpt.
Och det räcker inte att ha i någon %i bensinen, tanka 50/50 så ser du en klar skillnad.
50/50 i tanken märker du förmodligen inte av på gången heller för den delen.
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by C Upp »

Adrenaline wrote:Och du är säker på att inget hade gjorts åt bilarna??
Klart jag är säker... Jag körde bilen till macken, och sen hem, sov, åt mat, och sen tillbaka till bilprovningen dan efter.
Jag tror inte på små tomtar som justerar förgasare medan jag sover alltså kommer jag till slutsatsen att Sprit (E85 eller K-Sprit som båda två använts för att hjälpa bilen genom besiktningen) fungerar alldeles utmärkt för att fuska sig genom besiktningen.
Tack till SM-Racing.se
Image
barracuda
Posts: 4
Joined: Fri Jan 26, 2007 5:04 pm
Location: ENSKEDE

Inget fel på värden vid besiktning

Post by barracuda »

Vid min senaste besiktning i höstas var mina värden inom det tillåtna utan tillsats i bränslet. Jag tänkte försöka minska utsläppen ytterligare med katalysator.
Jag blev dock lite fundersam eftersom monteringsanvisningen enbart visar en bil som tidigare har katalysator som ersätts med denna universalkatalysator. Denna bil har förstås modern insprutningsmotor, lamdasond på röret bredvid katalysatorn m m.

PV-klubbens artikel skall jag läsa.

Jag svetsar iallafall på katalysatorn, med värmeskölden nedåt.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Ja men till alla som känner sig träffad...
Vad är det som är så svårt att göra rätt på en gång istället
för att lalla på med nå etanol o annat skit??
Ta etanolpengarna och lämna in bilen till en verkstad om ni inte
duger till att justera era bilar själv.
Amaroyce -64
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Adrenaline wrote:Ja men till alla som känner sig träffad...
Vad är det som är så svårt att göra rätt på en gång istället
för att lalla på med nå etanol o annat skit??
Ta etanolpengarna och lämna in bilen till en verkstad om ni inte
duger till att justera era bilar själv.
Om man trimmat bilen så kan det vara tufft ibland att få tillåtna avgasvärden, men för en orginalare är det ju inga problem.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Amarace wrote:
Rogge wrote:
Amarace wrote:Så 10 liter Etanol på 35 liter bränsle hjälper till en hel del vad gäller CO, men du får på köpet lite dåligare tomgång o ojämnare gång o lite slöare om du inte samtidigt ställer in tändningen och ökar på bränslet.
med så pass lite E85 ca 30% så märker du knappt nån skillnad, jag körde upp till 45% i min 142 utan att röra en skruv.
Jag har testat på 3 olika bilar, B23A i en 242:a, B23E i min 265:a och en gammal hederlig B20 i min duett, ca 30% inblandning, alla fick orolig och lägre tomgång och märkbart mycket slöare, om man däremot vred upp bränslet lite så blev det genast bättre gång o gensvar. Så själv vill jag inte blanda i mer än 30% utan annan åtgärd.
det är ju helt upp till hur snålställd bilen är från början.
ligger co värdet på 0.1-0.2 så måste man vrida upp mängden soppa, men ligger den på 5 så behövs det inte. Och avgasvärdet ligger väl på 4.5 eller? (på en gammal bil alltså)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Inget fel på värden vid besiktning

Post by Lars Bd »

barracuda wrote:Jag svetsar iallafall på katalysatorn, med värmeskölden nedåt.
Har du möjlighet ska du läsa artikeln först.
Dessutom är nog en förgasarrenovering prio 1 om inte ekonomin tillåter det och katalysator samtidigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

KBM wrote:
Amarace wrote:
Rogge wrote: med så pass lite E85 ca 30% så märker du knappt nån skillnad, jag körde upp till 45% i min 142 utan att röra en skruv.
Jag har testat på 3 olika bilar, B23A i en 242:a, B23E i min 265:a och en gammal hederlig B20 i min duett, ca 30% inblandning, alla fick orolig och lägre tomgång och märkbart mycket slöare, om man däremot vred upp bränslet lite så blev det genast bättre gång o gensvar. Så själv vill jag inte blanda i mer än 30% utan annan åtgärd.
det är ju helt upp till hur snålställd bilen är från början.
ligger co värdet på 0.1-0.2 så måste man vrida upp mängden soppa, men ligger den på 5 så behövs det inte. Och avgasvärdet ligger väl på 4.5 eller? (på en gammal bil alltså)
Nja, nu kör ju inte jag omkring med bilar som fetar på i onödan, utan dom är inställda som dom ska va, runt 1,5 i CO på dom med K-jetronic, runt 2,5 på B23A o runt 3 på B20A. Om man har en bil som går för fett redan på bensin är det ju klart det inte märks på samma sätt om man tankar etanol. CO ligger ju olika beroende på motor och vad man känner för, men en förgasarbil brukar må bäst om den ligger runt 3.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Katalysator på gammal motor.

Post by A-masen »

Hej. Om man nu trots risken att bli kallad \"miljömupp\", och seriöst sätter på en katalysator på en äldre förgasarbil, finns det då siffror på vad man vinner i utsläppsvärden. I början av tråden skrev någon om PV-klubben, men det var tydligen bara en tidning för dom initierade?
Jag tänker att om man vill göra något för miljön. Inte bara få godkänt av Svensk Bilprovning, utan mera långsigtikt. Naturligtvis skall man ha rätt förgasarinställning etc. etc. Och för dom som vill köra på E85 i olika blandningar, finns det ju numera kompletta elektroniska brytarlösa fördelare som är optimerade för etanol. Se här:
http://www.123ignition.se/
Detta är väl i och för sig, inte hela lösningen för att köra på E85, men en bit på vägen? Teoretiska kunskaper med hur förgasaren skall konverteras, finns ju. Det finns ju även Lambdamätare om man vill ha det också. Ungefär som dom vacummätare som man kunde sätta på insugen, för \"ekonomisk körning\".
Men en renoverad och rätt justerad förgasare, elektronisk tändning, E85 i tanken och en katalysator på avgasröret. Finns det erfarenhet av detta?
Jag kan väl tillägga att jag har inget sådant objekt. Bara allmän nyfikenhet.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

Har läst pv-klubbens artikel och jag har för mig att de inte rekomendera och sätta på katalysator om motorn var dålig, alltså drar olja, startseg och liknande
själv tror jag inte katylysatorn håller värst länge då.

Men har man en renoverad pigg motor så är de en himla bra idé.
katylysator är ju de som ska komma sist då, en renoverad motor släpper ju klart ut mindre farligt än en motor som är sliten och går halvbra.
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

Brukar inte besiktninggubbarna hjälpa er att skruva förgasaren så avgasvärdet bli bra?
/Anton
Post Reply