Bensinlukt i kupe

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Bensinlukt i kupe

Post by magmazon »

Vad kan felet vara när det ångar soppa i kupen.
Det är inte mycke men tillräckligt att man vill ha bort det.

Någon som har någonide vad detta för problem.
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

på en polares amazon så läckte det lite vid påfyllnadsröret intill tanken,i skarven,så det var fuktigt under mattan,då kände man tydligt bensin lukt i kupen.
BLT turbo
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Är det när tanken är full? Min tank är lite porig på ovansidan och det luktar lite om man tankar knökfullt. Har det uppkommit efter vintern? Om bilen stått med soppa i tanken så kan det varit kondens som fått tanken att rosta. Vattnet lägger sig ovanpå bensinen och ligger den stilla där i flera månader så...
-anglofil-
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Henke 12136 wrote: Vattnet lägger sig ovanpå bensinen och ligger den stilla där i flera månader så...
Hamnade i en diskution om detta förra veckan. Motparten påstod att med dagens bensin så gäller inte detta längre. För mycken etanol inblandat.
Om man häller vatten i bensinen så blir bensinen en mjölkvit sörja påstod denna person.

Har inte haft tid att kolla själv ännu. Inte heller kollat upp informationen.

Någon som har en synpunkt?

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Precis som Henke 12136 sa.
När det är fulltank luktar det mer än när tanken nästan är slut.
Ska kolla upp detta ?
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Påkörd bakifrån

Post by Gamlazonen »

För flera år sedan blev min bil mycket lätt påkörd bakifrån av en nyare Saab m \"mjuk\" gummistötfångare. Det syntes absolut ingenting utvändigt på Amazonen så vi gjorde upp \"i godo\". Kort därefter började bensinlukten och det tog flera år innan jag kom på orsaken. När jag stack in handen under gummimattan i bagaget intill påfyllningsröret: Där var det alldeles \"blött\", av bensin förstås, och värst luktade det efter fulltankning, påfyllningsröret hade fått sig en smäll så att lödningen spruckit. Ny tank inhandlades och problemet med bensinlukt försvann, så se upp med \"oskyldiga\" påkörningar bakifrån, de kan kosta mer än man anar, tyvärr tog jag inte motpartens regnr själv.
Gamla tanken reparerades o har varit till salu här några år, tycks inte vara ngn större efterfrågan...................
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Hade också problem med att det luktade bensin i min förra amma. Det var förgasaren som läkte på grenröret....

MvH
Micke
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Post by spes »

Hej.

Samma problem med hål i skarven påfyllnadsröret och besinblött vid full tank. Kanske en svag punkt? Tänkte ta den lättare vägen ev. och fylla på kallasfalt runt om. Annars får jag väl byta tank?

Spes
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen Spes.

Använd inte kallasfalt för det löser bensinen upp och vid rikligt lekage så får man en svart \"smet\" rinnandes i bagaget. byt eller löd om istället :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Post by spes »

Hatten av för dig och ditt fina tips.

Spes
Post Reply