Primus bensinvärmare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Primus bensinvärmare

Post by Amakombi »

har några bilder på saker jag undrar över?

http://img211.imageshack.us/img211/8571 ... 621jz5.jpg
denna sitter vid torpedväggen, vad har den för syfte? hör den ens till värmaren?

http://img211.imageshack.us/img211/3120/dsc00964wt2.jpg
och vad är detta?, har ju fattat att bensinen ska in där antagligen men mer är de inte :D

Och när man ändå är igång kan man ju lika gärna fråga vad denna slangen ska vara nyttig till? :?
Har aldrig sett nåt liknande = ska jag riva bort skiten direkt?
http://img211.imageshack.us/img211/5443/dsc00968qk6.jpg
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

De enda jag kan svara på är att på sista bilden så kan man koppla in ett DCD insug på slangen så man får förvärmning på insuget. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

ahaa där ser man :) då får slangen sitta kvar sålänge.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Kan nämna att om man har problem med att dcd-förgasaren går varm(ånglås) funkar det bra med att montera den slangen också.. Gjorde det på en Ford transit som hade B-20 motor i trångt motorutrymme..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Första bilden:
Vet jag inte vad du menar, är det grejen som är skymd bakom kablarna du syftar på? Kan inte identifiera ur denna vinkel.

Andra bilden:
Bensinpump. Annars får ju värmaren inget bränsle om inte motorn är igång (vanliga pumpen är mekanisk)

Tredje bilden:
Vet ej varför slangen finns. Kan det vara för att förbättra vatten cirkulationen när värmaren är igång?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Primus bensinvärmare

Post by A-masen »

Är det själva värmaren som syns på första bilden, i en syftlinje mellan rattstången och startmotorn?

Fungerar den? Om du får fart på den, så är det väl bara att gratulera. Då har du en uppvärmd bil mitt i vintern. Det finns en marknad för begagnade och fungerande värmare.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

tack för alla svaren, har kollat upp lite bättre och den vid torpeden har som uppgift och leda värme till kupèn.
Själva värmaren har jag inte, den ska sitta på innerskärmen och där sitter fästen och slanganslutningar kvar men värmaren är borta.
så får väl börja jaga efter en sånn när man har allt annat :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Värmare

Post by A-masen »

Utan att veta exakt, gissar jag att Primus värmare är en något äldre modell?

För den som letar och kanske väljer begagnat, kan jag berätta att för många år sedan var det en jobbarkompis som ville ha en värmare i sin bil (Volvo 240 ~70-tal). Han fann en Ebersprächer på skroten i en VW modell (luftkyld) som jag tror hette 411? Den var originalmonterad i den modellen. Det var i alla fall deras sista luftkylda modell förutom Transportern.
Värmaren gav alltså bara varmluft. Något vatten fanns ju inte. Men på det jobbet hade vi tillgång till lite maskiner och svets. Han förlängde utblåset på värmaren och satte genom förlängningsröret ett vattenrör. På utsidan blev det ju bara två slangstosar, men på insidan böjde han till en, eller möjligen två(?) U-slingor som satt i den heta luftströmmen. Det räckte gott för att värma motorn och det blev varmluft över till kupén också. Även tidur och bränslepump passade utan större åtgärder.

Detta kan vara som ett tips för den som är händig, men inte har den rätta och passande modellen. Jag kan för övrigt berätta att jag har en Volvo Flygmotor 091B i min 240. Och det är massor av styrningar, reläer, kopplingar, termostater, slangar och t.o.m. en extra yttre cirkulationspump. Så den skulle möjligen med mycket svett och svordomar kunna anpassas på t.ex. en 60-tals Amazon.
Post Reply