Hög temp B16

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Hög temp B16

Post by pof2 »

Hej,

Har en B16 som envisas med att alltid gå upp på det röda på tempmätaren. Den börjar dock aldrig koka. Kylaren och vattepumpen är båda hela och fina och jag har sköljt genom kylkanalerna ordentligt.

Kan min tempmätare vara kass? Vad bör mätaren visa om jag stoppar i \"klumpen\" som sitter i toppen i kokande vatten?

Är det förresten samma tempgivare till B16 som B18?

Idéer på vad som kan vara fel mottages tacksamt! Blir nervös av att se tempgivaren ligga i botten på sommaren :oops:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Tempmätare

Post by A-masen »

Det enklaste för dig att kontrollera är ju med en digital termometer. Öppna t.ex. slangstosen vid termostaten. Peta in givaren där och skruva ihop igen. Eller någon annan lämpllig slangskarv. Ingången till kupévärmen? Tänk på att tejpa eller banda upp mätsladden så den inte fastnar i fläkten och remmarna. Det kanske kommer att läcka några droppar, men det får du ta med i experimentet. Du skall ju bara notera temperaturen på en varmkörd motor och sedan jämföra med vad mätaren säger.
Om det är en elektrisk mätare, vilket det troligen inte är, så gäller felsökning enligt denna tråden: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... sc&start=0
Om det är en eterfylld mätare, det troligaste, så har du några tips i samma tråd, men tyvärr är det nog en instrumentfirma som gäller.
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Post by pof2 »

Det är en orginal etermätare. Hur beter sig den om det läckt ut lite eter?

Får väl ta och köpa mig en digitaltermometer och mäta.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

I princip är tempmätaren en tryckmätare graderad i temperatur.
Ökad temperatur ger ökat tryck på en instängd vätskemängd, en för liten vätskemängd ger en för liten tryckökning.
Här lite eter läckt ut blir utslaget på tempmätaren lite mindre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply