Hur får man ur kammen?

Moderatorer
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Hur får man ur kammen?

Post by magmazon »

Hej
Har kammen kvar att plocka ur, min fundering är nu om det är att bara dra ur kammen eller om de sitter fast på något sätt.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
bstrand
Posts: 103
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:33 am

Post by bstrand »

När du fått bort drevet och det andra som sitter \"i vägen\" så är det bara att dra ut den. Jag upplevde det som svårast att få bort kamdrevet, fick modda en trearmad avdragare från Biltema en del med vinkelslipen för att få in den i hålen på drevet. Du plockar också givetvis bort lyftarna först, bara att plocka ut dem uppåt när du fått bort toppen.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det brukar vara värre med muttern som hålelr kamdrevet tycker jag.. men det löser man genom att lägga en trasa mellan kamdrevet o vevaxeldrevet,

när du tar ur kammen så dra inte för häftigt, den komemr trilla ner på lagerlägena o jag kan iuhte tänka mej att det är SÅ bra, det bästa är nog att ha motorn ståendes på högkant tror jag.. men det går ju klart att dra ut den med motorn i stativ..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
B20power
Posts: 18
Joined: Sat Feb 10, 2007 7:55 pm
Contact:

Post by B20power »

du lossar alla skruver sen under kamen sitter det några ventiler eller vad de e nu du tar bara en skruv mejsel o bankar ut dem allihoppa sen kan du dra ut kamen :arrow:
B20power
Posts: 18
Joined: Sat Feb 10, 2007 7:55 pm
Contact:

Post by B20power »

du lossar alla skruver sen under kamen sitter det några ventiler eller vad de e nu du tar bara en skruv mejsel o bankar ut dem allihoppa sen kan du dra ut kamen :arrow:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

va? ventiler under kammen?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

lite stavfel och lite luddigt skrivet så de där som b20power skrev förstod då inte jag mycket av..
nåja, ventiler under kammen? låter inte som en hederlig b20 i alla fall :)
Som de andra säger, Lossa allt framtill som är i vägen och topp,stötstänger och ventillyftare uppifrån.. kan vara lite pilligt men det går bra till slut. Vad jag minns så var de jobbigaste att få lös kamdrevet, hade ingen avdragare men det gick efter lite våld..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Tack för alla förslag.
Fick ut den tillslut.

Vad \"b20power\" mera är nog lyftarna som, när man har vridigt runt motorn upp och ner, hamnar under kammen.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Post by milehead »

Går det att byta kam när motorn sitter i bilen, eller måste man lyfta ur den först?
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det går, men du måste plocka bort kylaren för att kunna få utrymme för att dra ut den.

annars är det samma förfarande som beskrivet ovan.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

B20power wrote:Du lossar alla skruver sen under kamen sitter det några ventiler eller vad de e nu du tar bara en skruv mejsel o bankar ut dem allihoppa sen kan du dra ut kamen :arrow:
B20Power har kanske en motor upp och ner i garaget och tänkte lite fel, så förmodligen menar du ventillyftarna :wink:

Lyftarna får inte blandas utan skall återmonteras på samma ställe om kammen ska användas igen. Ny kam nya lyftare
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Ja, men om man byter kam bör man också byta lyftarna, och för att få ur dessa måste toppen av.
inte \"bara\" att byta kam, lite pyssel blir det ändå.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
B20power
Posts: 18
Joined: Sat Feb 10, 2007 7:55 pm
Contact:

Post by B20power »

Haha inte jag heller var precis vaken så såg nog inte vad jag själv skrev sorry hihi :D :D :D :D men du tar bara bort skruvarna o kamdrevet o lyftarna o de andra sen e de bara att dra ut hoho:P :) :D
Matzie
Posts: 48
Joined: Tue May 09, 2006 7:41 pm

Post by Matzie »

Mina frågor är nu!

Behövs det något specialverktyg för att plocka ur lyftarna? Har för mig jag har läst det någonstans men hittar det inte..

Kan man byta kamlagrena med motorn på plats?

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4618

Glad påsk
:roll:
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Kan, kan man, men det blir ett jäkla jobb.

Lättast är om du tar av toppen, sumpen samt plockar ur veven, annars blir det svårt att komma åt.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
Post Reply