kompressor fråga

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

kompressor fråga

Post by Hasse63 »

Min 24l 2.5hk? är klen då man kör luftkrävande verktyg Kan man koppla in en tank mellan den och verktyget och på så viss få så \"mer luft\"
(så inte kompressorn behöver starta lika ofta) :?:

Har en def kompressor stående.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Javisst kan du det men du bör nog ha den avstängningsbar så att du slipper fylla extratanken när du ska pumpa däcket på skottkärran.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Bör inte vara så komplicerat, problemet är väl i så fall att stänga den lilla kompressorn när den stora tanken är full, behövs ju någon ventil som styr den.

Annars är väl det enklaste att skrota den lilla tanken och dra om rören direkt till den större tanken så behöver du inte bry dig om den lilla tanken alls, funkar rätt upp och ner utan några extraprylar.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det är en 24l 2hk jag har.

Jag skrotare min andra 24 l kompressor (sammanlagt 48liter) och satte en spiralslang mellan tankarna men jag upplever att det få starta lika ofta iallafall :roll: kanske för klen slang? Det är backventiler på den skrotade tanken :wink:

Vet nån säga varför det är 2 utag på komprssorn och ett vred i mitten, ska man kunna ställa önskat tryckt på den ena medan det är fullt tryck på den andra eller hur är det tänkt.

Den skrotade blir då lätt att ta med sig då man ska pumpa eller blåsa.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

kanske för klen slang?
Det kan ju vara ett alternativ, men det är ju bara att mäta gångtiden, den bör ju gå ungefär dubbelt så länge med båda tankarna inkopplade, hur tjock slang är det ?

Vet i hundan med dom två uttagen, finns många olika, kan ju vara som du säger (borde ju vara rätt lätt att testa), kan ju också vara att det bara är två uttag så att man kan hänga på två maskiner och att dom har samma tryck.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

borde ju räcka längre.. har samma problem som dej och jag kopplar ihop två kompressorer till en och samma slang så båda pumpar samtidigt :) går fint till blästring och allt.. den ena slutar vid 6 bar och den andra får kämpa till 8 bar :lol:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Spiralslangen är en sån som följer med billiga \"lyftsätt\" Den är ca 7mm utvändigt, den är tunn så det är ca 6 mm invändigt.

Plastvredet mellan uttagen kärvar och jag törs inte vrida o testa för att se om det går att ändra trycket. Båda utagen har då en egen tryckmätare så det bör vara som jag tror. Jag ska testa på det andra uttaget o se om det är nån skilnad.

Jag upptäckte att det är lite olja i den också och det är väl special olja, eller :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Jag upptäckte att det är lite olja i den också och det är väl special olja, eller
Ja, kompressorolja, men det duger fint med biltemas kompressolja för ett par tior.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tack för det...då ska olja köpas/fyllas innan något mer händer.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Backventilen är till för att tömma det interna trycket i bara kolven och inte i tanken.
Om du har tryck i cylindern när kompressorn startar kommer du att blåsa säkringen.
Behövs bara på den tanken som kompressorn sitter på.

Vad det gäller uttagen så är det som du skrev, den ena är fulltryck medan den andra
är en reducering, om du villa ha ex. 2 bar för lackering.

Om du ska köra luftverktyg ex. en slipmaskin bör du ha minst 4-5hk,
annars får du inget flyt i arbetet.

Det klart du kan ha större volym luft, men tänk då på att tanken är för den effekt kompressorn har.

Om du har större tank än vad kompressorn orkar med kommer den att gå för mycket innan trycket är nått.

Risken är att den går varm och nyper.

En kolvkompressor bör bara gå i ca 70% (vila 30%).

Slangen i mellan tankarna kan vara så stor som möjligt. Minst lika stor som gängan.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
Post Reply