kompressor fråga
kompressor fråga
Min 24l 2.5hk? är klen då man kör luftkrävande verktyg Kan man koppla in en tank mellan den och verktyget och på så viss få så \"mer luft\"
(så inte kompressorn behöver starta lika ofta)
Har en def kompressor stående.
(så inte kompressorn behöver starta lika ofta)
Har en def kompressor stående.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Javisst kan du det men du bör nog ha den avstängningsbar så att du slipper fylla extratanken när du ska pumpa däcket på skottkärran.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bör inte vara så komplicerat, problemet är väl i så fall att stänga den lilla kompressorn när den stora tanken är full, behövs ju någon ventil som styr den.
Annars är väl det enklaste att skrota den lilla tanken och dra om rören direkt till den större tanken så behöver du inte bry dig om den lilla tanken alls, funkar rätt upp och ner utan några extraprylar.
Annars är väl det enklaste att skrota den lilla tanken och dra om rören direkt till den större tanken så behöver du inte bry dig om den lilla tanken alls, funkar rätt upp och ner utan några extraprylar.
Det är en 24l 2hk jag har.
Jag skrotare min andra 24 l kompressor (sammanlagt 48liter) och satte en spiralslang mellan tankarna men jag upplever att det få starta lika ofta iallafall kanske för klen slang? Det är backventiler på den skrotade tanken
Vet nån säga varför det är 2 utag på komprssorn och ett vred i mitten, ska man kunna ställa önskat tryckt på den ena medan det är fullt tryck på den andra eller hur är det tänkt.
Den skrotade blir då lätt att ta med sig då man ska pumpa eller blåsa.
Jag skrotare min andra 24 l kompressor (sammanlagt 48liter) och satte en spiralslang mellan tankarna men jag upplever att det få starta lika ofta iallafall kanske för klen slang? Det är backventiler på den skrotade tanken
Vet nån säga varför det är 2 utag på komprssorn och ett vred i mitten, ska man kunna ställa önskat tryckt på den ena medan det är fullt tryck på den andra eller hur är det tänkt.
Den skrotade blir då lätt att ta med sig då man ska pumpa eller blåsa.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Det kan ju vara ett alternativ, men det är ju bara att mäta gångtiden, den bör ju gå ungefär dubbelt så länge med båda tankarna inkopplade, hur tjock slang är det ?kanske för klen slang?
Vet i hundan med dom två uttagen, finns många olika, kan ju vara som du säger (borde ju vara rätt lätt att testa), kan ju också vara att det bara är två uttag så att man kan hänga på två maskiner och att dom har samma tryck.
Spiralslangen är en sån som följer med billiga \"lyftsätt\" Den är ca 7mm utvändigt, den är tunn så det är ca 6 mm invändigt.
Plastvredet mellan uttagen kärvar och jag törs inte vrida o testa för att se om det går att ändra trycket. Båda utagen har då en egen tryckmätare så det bör vara som jag tror. Jag ska testa på det andra uttaget o se om det är nån skilnad.
Jag upptäckte att det är lite olja i den också och det är väl special olja, eller
Plastvredet mellan uttagen kärvar och jag törs inte vrida o testa för att se om det går att ändra trycket. Båda utagen har då en egen tryckmätare så det bör vara som jag tror. Jag ska testa på det andra uttaget o se om det är nån skilnad.
Jag upptäckte att det är lite olja i den också och det är väl special olja, eller
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Tack för det...då ska olja köpas/fyllas innan något mer händer.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Backventilen är till för att tömma det interna trycket i bara kolven och inte i tanken.
Om du har tryck i cylindern när kompressorn startar kommer du att blåsa säkringen.
Behövs bara på den tanken som kompressorn sitter på.
Vad det gäller uttagen så är det som du skrev, den ena är fulltryck medan den andra
är en reducering, om du villa ha ex. 2 bar för lackering.
Om du ska köra luftverktyg ex. en slipmaskin bör du ha minst 4-5hk,
annars får du inget flyt i arbetet.
Det klart du kan ha större volym luft, men tänk då på att tanken är för den effekt kompressorn har.
Om du har större tank än vad kompressorn orkar med kommer den att gå för mycket innan trycket är nått.
Risken är att den går varm och nyper.
En kolvkompressor bör bara gå i ca 70% (vila 30%).
Slangen i mellan tankarna kan vara så stor som möjligt. Minst lika stor som gängan.
Om du har tryck i cylindern när kompressorn startar kommer du att blåsa säkringen.
Behövs bara på den tanken som kompressorn sitter på.
Vad det gäller uttagen så är det som du skrev, den ena är fulltryck medan den andra
är en reducering, om du villa ha ex. 2 bar för lackering.
Om du ska köra luftverktyg ex. en slipmaskin bör du ha minst 4-5hk,
annars får du inget flyt i arbetet.
Det klart du kan ha större volym luft, men tänk då på att tanken är för den effekt kompressorn har.
Om du har större tank än vad kompressorn orkar med kommer den att gå för mycket innan trycket är nått.
Risken är att den går varm och nyper.
En kolvkompressor bör bara gå i ca 70% (vila 30%).
Slangen i mellan tankarna kan vara så stor som möjligt. Minst lika stor som gängan.
Mvh Magnus
Pärlvit -68
Pärlvit -68