Igår försökte jag montera en weber 32/36 DGV på amazonen men stötte på problem med montering av gasreglaget. Jag har läst någonstans att man skall kunna använda orginal gasreglage vid montering - men tji. Det diffar en 10 cm från där gasreglaget satt på orginalförgasaren.
Det finns ju en rad varianter på insug till 36/36 och 32/36. Har sett att en del har ett ögelfäste på ovansidan där gasreglagearmen når fram till insuget för att från den kunna länka vidare till förgasaren. Mitt insug saknar sådan ögla...vad göra?
Jag har letat efter bilder på monterade webrar men hittar inga bra som visar reglagen. Finns det någon som skulle kunna lägga upp en bild på hur reglagen sitter färdigmonterat?
Hur montera reglage på weber 32/36?
Här är \"mitt\" stag till 36/36.
Bygger du ett eget så kolla så staget ger fyllgas innan du svetsar. Den uppmärksamme ser att \"mitt\" stag inte funkar då första kulan sitter på fel sida
By hasse63, shot with K800i at 2007-07-05
Bygger du ett eget så kolla så staget ger fyllgas innan du svetsar. Den uppmärksamme ser att \"mitt\" stag inte funkar då första kulan sitter på fel sida
By hasse63, shot with K800i at 2007-07-05
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 45
- Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm
Tack för bilden Hasse! Jag har börjat förstå att det är någon sådan typ av lösning som måste till. Problemet är att jag saknar fäste på ovansidan av insugsröret vilket skulle göra en liknande konstruktion instabil för mig.
Hittade en annan bild på forumet efter mycket letande. På en PV i och för sig, men det kanske finns liknande lösningar för Amazon? Se:
Detta insug saknar fäste på ovansidan precis som mitt och reglagevridstången som går från torpeden och fram fäster direkt på förgasaren. Någon som sett något liknande på en Amazon?
Läser man monteringsinstruktionerna från MISAB står det \"använd orginalreglage\". Hur tusan då? Jag ska ringa dem och höra men vill gärna ha fler bilder och förslag på reglagemontering om det är någon som vet nått.
Sen såg jag en annan intressant detalj på ditt insug som skiljer sig från mitt. Mina insugskanaler har en kant/krans några mm in i röret från motorn sett. Ditt är helt slätt där. Har läst på forumet om att det finns olika men har aldrig riktigt förstått vad det kan ha för påverkan. Varför kant? Bra eller dåligt?
Hittade en annan bild på forumet efter mycket letande. På en PV i och för sig, men det kanske finns liknande lösningar för Amazon? Se:
Detta insug saknar fäste på ovansidan precis som mitt och reglagevridstången som går från torpeden och fram fäster direkt på förgasaren. Någon som sett något liknande på en Amazon?
Läser man monteringsinstruktionerna från MISAB står det \"använd orginalreglage\". Hur tusan då? Jag ska ringa dem och höra men vill gärna ha fler bilder och förslag på reglagemontering om det är någon som vet nått.
Sen såg jag en annan intressant detalj på ditt insug som skiljer sig från mitt. Mina insugskanaler har en kant/krans några mm in i röret från motorn sett. Ditt är helt slätt där. Har läst på forumet om att det finns olika men har aldrig riktigt förstått vad det kan ha för påverkan. Varför kant? Bra eller dåligt?
Det finns ett gasreglagefäste som man skruvar fast på förgasarfoten där man kan sätta på en \"kula\" eller låta gasstaget gå igenom den och sen låta med en saxsprint.
En sånt fäste kan du göra då du saknar det på insuget.
Om jag inte hade byt till mig en grej så hade jag visat en bild på hur det ser ut
En sånt fäste kan du göra då du saknar det på insuget.
Om jag inte hade byt till mig en grej så hade jag visat en bild på hur det ser ut
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Styrningar
Dom spår du far efter i insuget är till för styrhylsor som skall se till att insugsröret hamnar rätt mot kanalerna, det här är något man gick ifrån och ersatte med korta yttre styrpinnar istället.
Ja, det ser ut så på bl.a B18A med Zenithförgasare. Det är möjligt att du kan använda det staget, eventuellt med en smärre modifiering.Nybörjaren wrote:reglagevridstången som går från torpeden och fram fäster direkt på förgasaren. Någon som sett något liknande på en Amazon?
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
-
- Posts: 45
- Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm
Jag är inne på att tillverka ett gasreglagefäste att fästa på förgasaren precis som du föreslår Hasse. Har upptäckt att jag då bara behöver inhandla 3 saker.
1) Ett helt rakt stag att sitta mellan fästet vi torpeden och mitt tillverkade fäste vid förgasarfoten. Orginal med böjd krok vid infästning till förgasaren kommer inte att passa.
2) 2 st universalfästen med kula att fästapå staget. Ett vid förgasaren och ett för att fästa vid orginal gasreglageövergång vid torpeden.
3) Vinkeljärn att tillverka fäste för staget.
Jag lägger upp en bild på den färdiga lösningen när jag är färdig.
Angående spåren i insuget så konstaterade jag igår att även mitt gamla orginal grenrör (för enkel Zenith på B18A) har dessa spår. Men några styrhylsor såg jag inte röken av när jag monterade isär det från motorn.
Frågan är - är det en nackdel att dessa spår finns där om man inte har styrhylsor? Det leder ju till ojämnheter som luften skall strömma över på väg in till motorn och det kan ju inte vara bra för flödet? Skall jag leta efter ett insug med helt släta kanaler utan denna krans/spår?
1) Ett helt rakt stag att sitta mellan fästet vi torpeden och mitt tillverkade fäste vid förgasarfoten. Orginal med böjd krok vid infästning till förgasaren kommer inte att passa.
2) 2 st universalfästen med kula att fästapå staget. Ett vid förgasaren och ett för att fästa vid orginal gasreglageövergång vid torpeden.
3) Vinkeljärn att tillverka fäste för staget.
Jag lägger upp en bild på den färdiga lösningen när jag är färdig.
Angående spåren i insuget så konstaterade jag igår att även mitt gamla orginal grenrör (för enkel Zenith på B18A) har dessa spår. Men några styrhylsor såg jag inte röken av när jag monterade isär det från motorn.
Frågan är - är det en nackdel att dessa spår finns där om man inte har styrhylsor? Det leder ju till ojämnheter som luften skall strömma över på väg in till motorn och det kan ju inte vara bra för flödet? Skall jag leta efter ett insug med helt släta kanaler utan denna krans/spår?
Delar till gasreglaget hittar du på skroten. ta t ex. från en 140.
Styrhylsorna bör du ha då det är som du säger att flödet blir lidande, även de hittar du på skroten. Sätter du på ett insug där styrhylsona saknas så blir det samma störning då det är \"utag\" i toppen för dessa hylsor.
Portar man så portarman bort dessa \"utag\" och då är en annat insug att föredra som är \"slätt\" ända mot toppen.
Styrhylsorna bör du ha då det är som du säger att flödet blir lidande, även de hittar du på skroten. Sätter du på ett insug där styrhylsona saknas så blir det samma störning då det är \"utag\" i toppen för dessa hylsor.
Portar man så portarman bort dessa \"utag\" och då är en annat insug att föredra som är \"slätt\" ända mot toppen.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/