Kil till bromstrumma bak!?
Kil till bromstrumma bak!?
Tjena!
Har nyss investerat mig i en amazon!
Bilen har följande fel som jag skall rätta till här under semstern.
1. Laddningsrelät är trasigt.
2. Glapp i fördelaren.
3. Kil i bromstrumman bak saknas/trasig.
Så jag funderar på att byta till en 240 växelströmsgenerator istället. Vad behöver man tänka på då?
Sen att byta fördelaren klarar jag lätt.
Sen undrar jag vart jag kan få tag på en liten kil i bromstrumman bak som håller trumman i rätt läge!?
Tacksam för svar!
Har nyss investerat mig i en amazon!
Bilen har följande fel som jag skall rätta till här under semstern.
1. Laddningsrelät är trasigt.
2. Glapp i fördelaren.
3. Kil i bromstrumman bak saknas/trasig.
Så jag funderar på att byta till en 240 växelströmsgenerator istället. Vad behöver man tänka på då?
Sen att byta fördelaren klarar jag lätt.
Sen undrar jag vart jag kan få tag på en liten kil i bromstrumman bak som håller trumman i rätt läge!?
Tacksam för svar!
Volvo Amazon!
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Kilen
Kilen hittar du kanske på skroten. Jag saknade en kil och plockade en från en PV. Den är ju gjord av härdat stål, så räkna inte med att tillverka en själv.
-anglofil-
Re: Kil till bromstrumma bak!?
Tänk på att generatorn inte passar direkt utan att du måste tillverka ett fäste.danneman wrote:byta till en 240 växelströmsgenerator istället. Vad behöver man tänka på då?
få tag på en liten kil i bromstrumman bak
Kilen kan du kanske köpa på volvo eller annan gammelvolvoreservdelsfirma om inte lokala skroten har eller varför inte på annonstorget/köp och sälj.
Re: Kilen
Jaha så att en kil från en pv trumma är likadan som den till amazon? dom sa att det skillde på dom på skroten?Henke 12136 wrote:Kilen hittar du kanske på skroten. Jag saknade en kil och plockade en från en PV. Den är ju gjord av härdat stål, så räkna inte med att tillverka en själv.
Volvo Amazon!
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Nu tror jag att det är bäst att någon som vet bättre hur det ligger till med PV och Amazon säger hur det är. Jag hade turen att hitta en PV utan bakhjul. Där slet jag av trumman och slog loss kilen. Den kilen passade ialla fall min 64:a bak som har trummor runt om. Men vilken årsmodell det var på PV:n har jag ingen aning om. Jag kanske hade flax?
-anglofil-
Det har nämnts förr men tål att nämnas igen. GCP's Reservdelskataloger på nätet är en jättebra informationskälla om man vill jämföra delar mellan olika volvomodeller eller helt enkelt saknar reservdelskatalog att bläddra i.
Kikade just i katalogen och både PV och Amazon har kilen med volvo nr. 160553-4. Jag jämförde Amazon och PV av samma årsmodell men är hyffsat säker på att det är samma kil för alla årsmodeller. Kolla i katalogen vad som gäller för din årsmodell om du är osäker.
Kikade just i katalogen och både PV och Amazon har kilen med volvo nr. 160553-4. Jag jämförde Amazon och PV av samma årsmodell men är hyffsat säker på att det är samma kil för alla årsmodeller. Kolla i katalogen vad som gäller för din årsmodell om du är osäker.
-
- Posts: 9
- Joined: Tue Jun 01, 2004 9:53 pm
borde inte detta röra sig om en vanlig Woodruff-kil? har aldrig tagit isär en amazontrumma men ganska många andra trummor, så jag är inte helt säker. men om jag har rätt så tror jag att dem går att få tag på lite var stans. kilarna finns i en massa olika storlekar och former, jag hade tidigare ett sortiment med sådana så inte tror jag att de var så svåra att få tag på. tyvärr var det inte jag som beställde dem så jag vet inte vart ifrån de kom.
väldigt trevlig sida du länkade till förresten D59471.
har själv en 164 och det fanns redigt med info där som jag kan ha nytta av. illa att jag inte har insett dess kvalité tidigare.
väldigt trevlig sida du länkade till förresten D59471.
har själv en 164 och det fanns redigt med info där som jag kan ha nytta av. illa att jag inte har insett dess kvalité tidigare.
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Ja, det är ju en vanlig woodruff-kil. Egentligen borde man väl veta vilken \"stockholms-firma\" som säljer dessa grejer men det gör jag inte. Man kan säkert få vilken välsorterad bildelsfirma som helst att beställa hem en i rätt dimension, men vilka som lagerför sånna grejer vet jag inte.
Man kanske kan vända sig till dem som handlar med lager då det väl används främst på lagrade axlar? Momentum kanske?
Annars har säkert SVIS, GCP, Veteranprodukter, Volvo Lelle, CVI mfl. dessa i lager.
Man kanske kan vända sig till dem som handlar med lager då det väl används främst på lagrade axlar? Momentum kanske?
Annars har säkert SVIS, GCP, Veteranprodukter, Volvo Lelle, CVI mfl. dessa i lager.
En woodruffkil är halvmåneformad http://www.wiberger.se/artiklar/kilar/wk.htm
kilen i bromstrumman är en plattkil http://www.wiberger.se/arkiv/kilar/plattkil.htm
Problemet är att kilen i trumman kan vara i tumdimension och då kan vara lite svårare att hitta,är det någon som vet måtten på kilen?
kilen i bromstrumman är en plattkil http://www.wiberger.se/arkiv/kilar/plattkil.htm
Problemet är att kilen i trumman kan vara i tumdimension och då kan vara lite svårare att hitta,är det någon som vet måtten på kilen?
Re:
Det är en avfasad plattkil med endast raka ytor.D59471 wrote:halv woodruff-kil i ena änden
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Som sagt....Henke 12136 wrote:Jo, det är en vanlig Woodruff-kil, inte halvmåneformad utan kilformad utan spets.
Jag tror jag har en liggandes i någon skrotlåda. Ska leta lite extra. Emellertid är det ju så att kilen måste passa mycket tajt i spåret. Annars kan saker slås sönder när man gasar lite. Om man har tappat kilen (hur nu det skulle kunna gå till) så beror det säkerligen på att spåret arbetats upp. Loctite 648 kan hjälpa.
Danneman: har du tagit isär trumman och verkligen letat? Ibland sitter kilen lite intryckt och gömd under fett och sörja. Den kan då vara lite svår att se. Det verkar osannolikt att den tappats, möjligen monterats bort. Kanske är det bara uppgifter från föregående ägare att den fattas?
-anglofil-
Re:
En woodruffkil är halvmåneformad annars är det ingen woodruffkil.Henke 12136 wrote:kilen måste passa mycket tajt i spåret. Annars kan saker slås sönder när man gasar lite..Henke 12136 wrote:Jo, det är en vanlig Woodruff-kil, inte halvmåneformad utan kilformad utan spets.
Bromstrumman ska sitta så hårt att kilen egentligen inte behövs annars kommer spåret och konan i både trumma och axel att förstöras, det ska inte vara någon belastning alls på kilen.
Undrar varför inget åtdragningsmoment finns angivet för bromstrumman?
Men kilen ska sitta där för säkerhetens skull.
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Nu så! Okej, Alla har fått ha rätt ser jag när jag nu har kilen i min hand. Och plattkil hette det visst. Där ser man.
Den är kvadratisk till formen i tvärsnitt och är en kvarttum X 60mm. Fasningen finns på de sista 8mm ner till en åttondels tjocklek(halva kilens totala mått).
Lars: Jag håller med om att allt ska sitta så hårt så att kilen inte behövs. Däremot så är det ju i realiteten så att det alltid är märken i kilarna som man tar loss, oavsett var man hittar dem i konstruktionen. De har ju ändå suttit där i decennier. Alltså rör sig tapp i förhållande till kona vid något enstaka tillfälle. Om kilen sitter löst så beror det på att spåret är uppslaget, inte att kilen blivit mindre. Då kan man göra tre saker: köra tills det smäller, byta axel och kona till nya grejjer, eller använda cylindrisk låsning i form av exempelvis Loctite.
Danneman om du inte hittar nån så skicka ett pm.
Den är kvadratisk till formen i tvärsnitt och är en kvarttum X 60mm. Fasningen finns på de sista 8mm ner till en åttondels tjocklek(halva kilens totala mått).
Lars: Jag håller med om att allt ska sitta så hårt så att kilen inte behövs. Däremot så är det ju i realiteten så att det alltid är märken i kilarna som man tar loss, oavsett var man hittar dem i konstruktionen. De har ju ändå suttit där i decennier. Alltså rör sig tapp i förhållande till kona vid något enstaka tillfälle. Om kilen sitter löst så beror det på att spåret är uppslaget, inte att kilen blivit mindre. Då kan man göra tre saker: köra tills det smäller, byta axel och kona till nya grejjer, eller använda cylindrisk låsning i form av exempelvis Loctite.
Danneman om du inte hittar nån så skicka ett pm.
-anglofil-