Däckdimension
Däckdimension
Hejsan jag är ute efter större tum på mina däck på min 1969:a amazon.
Nu sitter det 165/15 och 80 profil, jag vill gå upp i tum så att profilen blir mindre så bilen inte blir så svampig. Rallyfjädrar ska på så då är det dumt att inte ta bort allt svamp som finns och 80 profil är aningen overkill tycker jag.
Vad kan man köpa som passar utan att det slår i någonstans eller behöver spacers?
Måste byta däck snart då det är pyspunka på ett av dom och de är 15 år gamla så det är lite småpanik och få tag på grejjerna.
Nu sitter det 165/15 och 80 profil, jag vill gå upp i tum så att profilen blir mindre så bilen inte blir så svampig. Rallyfjädrar ska på så då är det dumt att inte ta bort allt svamp som finns och 80 profil är aningen overkill tycker jag.
Vad kan man köpa som passar utan att det slår i någonstans eller behöver spacers?
Måste byta däck snart då det är pyspunka på ett av dom och de är 15 år gamla så det är lite småpanik och få tag på grejjerna.
Vad är det för fälgar du har då?
Original fälgar klarar inte så breda men 185/70 15 är lagom tycker jag.
Är det 5.5\" så kanske 195/65 15
Original fälgar klarar inte så breda men 185/70 15 är lagom tycker jag.
Är det 5.5\" så kanske 195/65 15
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Alltså bredden är inte viktig.Hasse63 wrote:Vad är det för fälgar du har då?
Original fälgar klarar inte så breda men 185/70 15 är lagom tycker jag.
Är det 5.5" så kanske 195/65 15
Om jag nu har 15" så ska profilen vara 80 om man inte vill få en missvisande hastighetsmätare.
Om jag då går upp till 16 eller 17 tum så blir ju profilen mindre och däcket blir styvare. Går man bara ner i profil som du menar så visar ju hastighetsmätaren mer än vad den egentliga hastigheten är.
Jag vill ju köpa nya fälgar, helst aluminium. Borde finnas någon bil som har 16 el 17" fälgar så man kanske kan gå ner till mycket lägre profil och få det lite stummare. Men behålla själva diametern på hjulet.
Re:
Nja, nu är du ute o cyklar liteKBM wrote:Alltså bredden är inte viktig.Hasse63 wrote:Vad är det för fälgar du har då?
Original fälgar klarar inte så breda men 185/70 15 är lagom tycker jag.
Är det 5.5" så kanske 195/65 15
Om jag nu har 15" så ska profilen vara 80 om man inte vill få en missvisande hastighetsmätare.
Om jag då går upp till 16 eller 17 tum så blir ju profilen mindre och däcket blir styvare. Går man bara ner i profil som du menar så visar ju hastighetsmätaren mer än vad den egentliga hastigheten är.
Jag vill ju köpa nya fälgar, helst aluminium. Borde finnas någon bil som har 16 el 17" fälgar så man kanske kan gå ner till mycket lägre profil och få det lite stummare. Men behålla själva diametern på hjulet.
Bredden har ju väldigt stor betydelse iomed att profilen är i procent av bredden på däcket.
Till exempel skiljer det väldigt lite på totalhöjden o därmed omkretsen mellan 205/65-15 och 165-15
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Re:
Så ett 205/65-15 och ett 165/80-15 har samma diametermått eller nu hänger jag inte med!Amarace wrote:Nja, nu är du ute o cyklar liteKBM wrote:Alltså bredden är inte viktig.Hasse63 wrote:Vad är det för fälgar du har då?
Original fälgar klarar inte så breda men 185/70 15 är lagom tycker jag.
Är det 5.5" så kanske 195/65 15
Om jag nu har 15" så ska profilen vara 80 om man inte vill få en missvisande hastighetsmätare.
Om jag då går upp till 16 eller 17 tum så blir ju profilen mindre och däcket blir styvare. Går man bara ner i profil som du menar så visar ju hastighetsmätaren mer än vad den egentliga hastigheten är.
Jag vill ju köpa nya fälgar, helst aluminium. Borde finnas någon bil som har 16 el 17" fälgar så man kanske kan gå ner till mycket lägre profil och få det lite stummare. Men behålla själva diametern på hjulet.
Bredden har ju väldigt stor betydelse iomed att profilen är i procent av bredden på däcket.
Till exempel skiljer det väldigt lite på totalhöjden o därmed omkretsen mellan 205/65-15 och 165-15
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Re:
snabbt räkne ex.KBM wrote:Så ett 205/65-15 och ett 165/80-15 har samma diametermått eller nu hänger jag inte med!
205/65 -15 = 205mm brett, höjden är 65% av bredden (profilen) alltså ->
205x0.65=133,25mm högt däck från fälgkanten.
sen har vi fälgen, 15 tum vi gångrar 15 med 25,4 (en tum i mm) för att få diametern i mm -> 15x25,4= 381
totala diametern blir (133,25x2)+381=647,5mm i diameter drygt 64,75cm
x2 i formeln ovanför är för att det är ju däck på båda sidorna av fälgen, både ovanför o nedanför.
samma med 165/80-15 däcket ger 64,5cm i diameter.. alltså skiljer det 2,5mm i diameter= försumbart.
sen kan man ju räkna på hur fort bilen skulle gå med säg 215/60-15 däck på 4ans växel med bakaxel utv på 4,56:1, men det är överkurs för mej
Re:
Åfan då har jag lärt mig något nytt!Rogge wrote:snabbt räkne ex.KBM wrote:Så ett 205/65-15 och ett 165/80-15 har samma diametermått eller nu hänger jag inte med!
205/65 -15 = 205mm brett, höjden är 65% av bredden (profilen) alltså ->
205x0.65=133,25mm högt däck från fälgkanten.
sen har vi fälgen, 15 tum vi gångrar 15 med 25,4 (en tum i mm) för att få diametern i mm -> 15x25,4= 381
totala diametern blir (133,25x2)+381=647,5mm i diameter drygt 64,75cm
x2 i formeln ovanför är för att det är ju däck på båda sidorna av fälgen, både ovanför o nedanför.
samma med 165/80-15 däcket ger 64,5cm i diameter.. alltså skiljer det 2,5mm i diameter= försumbart.
sen kan man ju räkna på hur fort bilen skulle gå med säg 215/60-15 däck på 4ans växel med bakaxel utv på 4,56:1, men det är överkurs för mej
Jag vill inte ha för breda däck p.g.a muskelservo, jag vill ha lite lägre profil bara så det ser lite bättre ut och det blir lite fastare.
Jag ska som sagt ha M/S däck på och de är lite kletiga och enligt min egna "teori" så borde det bli bättre med ett däck med lite lägre profil då man kör på sommaren. Samt snyggare.
Men helst vill jag ha 16 eller 17" fälgar. Vill inte bara gå på bredden på en 15" fälg om ni förstår vad (okunniga) jag menar.
Re:
Jo men det får jag ta då, blir den för hög så tar jag fram vinkelslipen och kapar något varv på fjädrarna.olman wrote:Risken är nog att den kanske kommer att se ut som en xc70 om du har både rallyfjädrar o 17" fälgar . En sänkning kanske kan vara på sin plats med 17" fälgar. Men allt är ju en smakfråga.
Men nu är det bara så att vad för fälgar ska jag kunna köpa till den. Jag var inne på Däckspecialisten här i Göteborg och de kunde inte plocka fram några fälgar som passar, problemet var visst att de slog i överallt. Dom kollade på 15-16 och 17" fälgar.
Men något borde väl passa. helst 16" så man kanske kan minimera chanserna att den ser ut som en xc70=)
Låter konstigt om det endast är amazon som har den här typen av mått på offset och bultmönster.
Re:
Men det är inte orginalfjädrar jag kapar isåfall utan riktiga rallyfjädrar som är riktigt hårda. Risken är väl att den kanske blir lite väl hård, men jag kapar som sagt endast om den blir lite hög och det ser konstigt ut.Arne wrote:Du säger att du vill ha en stummare bil och den ska du kapa fjädrarna. Det rimmar dåligt. Om du ska sänka så sänk med nya sänkfjädrar. Kapa inte.
Tror knappast att den blir sladdrig då.
Men det lutar väl mest åt att köpa 5.5 breda plåtfälgar eller dyligt och slänger på lite bredare däck, då behöver jag nog inte kapa något alls.
Men tack för hjälpen folket!
Re:
Kapar du fjädrarna så får du stummare bil, då fjäderkonstanten hos fjädern ökar proportionerligt mot minskat antal aktiva varv.Arne wrote:Du säger att du vill ha en stummare bil och den ska du kapa fjädrarna. Det rimmar dåligt. Om du ska sänka så sänk med nya sänkfjädrar. Kapa inte.
fjäderkonstant=F/Delta=(G*d^4)/(8*D^3*n)
F=kraft
Delta=längdförändring
G=materialkonstant
d=tråddiameter
D=ytterdiameter - tråddiameter
n=antalet aktiva varv
Du minskar dock storleken på den kraft som fjädern kan ta emot innan den bottnar.
Höll på med en gammal 142 för herrans många år sedan och vi kapade då 2½ varv på orginalfjädrarna (tror jag det var), bilen blev väldigt låg och stum som satan. Det var väl lite overkill men den var rolig att köra på kurvig väg.
Saken är den att jag tänker inte köpa en sänkningssats till bilen då jag har fjädrar att testa med, men som sagt det är endast om jag tycker den är för hög. (billigt).
Orginalfälgarna är dom 4.5 breda? Just nu sitter det 165/80-15, men jag kollade på reservdäcket och där sitter det 185/65-15. Hur breda däck kan man ha på mina fälgar?
Saken är den att jag tänker inte köpa en sänkningssats till bilen då jag har fjädrar att testa med, men som sagt det är endast om jag tycker den är för hög. (billigt).
Orginalfälgarna är dom 4.5 breda? Just nu sitter det 165/80-15, men jag kollade på reservdäcket och där sitter det 185/65-15. Hur breda däck kan man ha på mina fälgar?