100 hk (DIN) ur B18

Moderatorer
Post Reply
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

100 hk (DIN) ur B18

Post by Nybörjaren »

Vinterns projekt blir att trimma motorn. Första försöket för min del så jag behöver goda råd. Jag har läst igenom mängder här på forumet redan men har en del specifika frågor jag skulle vilja få råd om.

Jag vet vid det här laget vilka måla jag har med trimningen och de är som följer:

1) c:a 100-105 hk DIN.
2) så god bränsleekonomi som möjligt (går det att hålla förbrukningen till runt 1 liter milen eller mindre är det att föredra.)
3) Jag vill INTE att det skall låta trimmat. Tyst och fint skall det vara :)
4) en motor som passar för \"normal\" körning. D.v.s. jag ligger inte och varvar en massa utan vill ha en starkare och piggare motor för vanlig körning i stadstrafik och lite landsväg när man skall finåka ut till stugan.

Utgångspunkten är en B18A i gott skick som gått 29 000 mil. Komprisionen är jämn och fin på alla cylindrarna :) . Har monterat en weber 32/36 dgv på orginalmotorn med mycket bra resultat. Har även bytt till elektronisk tändning (123ignition) som också var en höjdare. Soppa förbrukningen ligger nu på c:a 0,9 liter/mil.

Jag har tänkt mig följande recept:
- renoverad och planad topp
- Weber 32/36 dgv
- kambyte (C, D & K)?
- elektronisk tändning
- elfläkt med termostadgivare
- högefekttändspole (40 000V och 1,5 A primär)
- ev. 2\" avgas

Jag har följande frågor:
1) Kam: Hur mycket påverkas soppaförbrukningen av att man väljer en vassare kam? Är C-kam snällare mot soppaförbrukningen än D och K? Vilken av dessa kammar passar bäst för \"normal\" körning. Jag har läst i några av trådarna här att K och D drar lite sämre på låga varv (sämre än vad??? A-kam?). C kontra D/K är alltså frågan. Hur många HK räcker C-kammen till? De flesta förespråkar K/D-kam rakt av, men för min ganska måttliga trimning kanske C-passar bättre?

2) Jag har inte möjlighet att ge mig på att plana själv utan tänkte lämna iväg toppen för renovering och planing (lutar åt KG). Vilken kompression skall jag eftersträva? Hur noga är det? Räcker det med att jag planar ner den 2 mm till 86 mm (88 mm orginal). Olika mycket planing beroende på kam?

3) går det att komma upp i den effekten jag önskar utan att byta till 2\" avgassystem? Vet att det sägs göra 5-9 hk samt ge bättre bottendrag men jag är lite rädd att det skall börja döna en massa...

Nå vad tror ni? Vad blir det för motor av detta? Det här är väl högst standardmässig trimmning så ni är säkert många som har erfarenhet.

Antal HK (DIN) med C-Kam?
Antal HK (DIN) med K/D-Kam?
Soppa förbrukning kontra standardmotor?
2\" eller ej?

Mycket på en gång - hoppas någon orkar läsa allt detta :lol:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

B18B har ca 100hk DIN lite mer eller mindre beroende på avgassystem.
Vill du ha en motor som fungerar direkt, bygg en B18B.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Om jag inte har fel for mig kan du anvanda P1800 avgas pa amazon och den ger 103 ist for 96 HK som GT/sport hade och gor som Lars Bd sade.
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

B18B motorn som gav 115 hk SAE (103-104 DIN?) hade väl C-kam?

Vad har folk för erfarenheter av C-kam? Läste i någon tråd på gamla forumet att den ger lugnare tomgång än K och D. Kommentarer?
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Helt korrekt B motorn har C kam Iaf senare version av dem. Personligen sa tror jag att en A, B , eller C kam inte gor sa stor skillnad, men dar var ju en orsak till varfor Volvo en gang i tiden anvande dem sa....
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

Nån skillnad måste det ju gjort. Man får ju knappast 35 hk mer endast med lite högre komp, annan förgasaruppsättning och 2\" avgas...

Det lutar dock åt att jag följer Lars Bds råd om att bygga en B18B motor. Är det något mer än tjocklek på toppen, C-kam, 2\" avgas och dubbla SU som skiljer den från min B18A-motor :?: (Kommer dock att använda min Weber istället för dubbla SU, men det borde väl inte ge lägre effekt?)

123-ignition enheten har dessutom 2 förprogramerade tändkurvor för B18B så även den biten borde lira bra.

Eftersom det lutar åt C-kam är jag tacksam för synpunkter från er som har erfarenhet av den. Vad kan jag vänta mig för karaktär på motorn i jämnförelse med standard B18A? Hur blir soppaförbrukningen? Dragstark? Lugn gång? Alla erfarenheter mottages tacksamt :D
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Prova K-kam

Post by emilnat »

Den var original på B20E och ger både fin tomgång och bra klipp. Jag min B20 drog under litern med Timo 7:17 (närmast K) och planad och portad topp. MAO K-kammen är inte för vass.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag har länge kört med DCD 28/36 och 36/36 på både original och lätt trimmad B20 (D-kam och planad topp) och varit nöjd. Motorn jag har nu har typ D-kam E-topp och jag körde nån mil med dubbla HIF6 och var riktigt nöjd. Sen satte jag på en DCD 36/36 och blev missnöjd så jag satte på mina SU igen :D

En annan grej är att om man har en renoverad motor med typ D-kam men en Stromberg så märks inte kammen så väl, Men sätter man på typ DCD eller dubbla SU så blir det stor skillnad
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply