Tändning problem

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Tändning problem

Post by Hasse63 »

Hjälp!

Hur ska rotorn stå i förhållande till strecket på färdelaren, strax före eller efter?? med kolven i topp.

motorn är en B23E.,

Vore kanon med snabba svar :wink:

Mvh Hasse63
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det började med att jag och frugan åkte till Sundsvall för att se Rapsody Rock. I den 2 km långa bilkön och 30 grader i solen så började 245 hosta lite när jag krypkörde, höll då lite varv ca 1500. 1 km från parkeringen så stanade den med att motorn gick lite baklänges, och med ett pyss som om en kylarslang gick av. Tempen på normal. försökte få igång den och så fort jag släppte tändningen så stanade den. försökte ingen och den var DÖD.

Svetten rann och adrenalinet steg :evil:
Vinkade förbi de bakomvarande, och en tant frågane om den kokade, \"Nej det är något annat helvete som spökar\" svarade jag...
Rullade in på en liten sidoväg med hjälp av startmotorn.,och tog våra stolar och fika och gick för att få en bra plats.

I pausen så prvode jag att få igång den ihopp om att den startar när den kallnat, Men icke. Nu var batterien nästan tomt:evil:

Iallafall så vad det MYCKET sevärt och vi fick hjälp av min far, han boxerade oss de 12 milen hem mitt i natten.

B23E K-jet
Har kollat att den inte kuggat över på remmen.
Rotorn stod efter det efter strecket på fördelaren?
Kollat med en annan tändmodul \"lilla\"
Har bytt tändsift, har gnista.
gav varge cylinder en liten sup utan resultat.

Vad är nästa steg???? ska se nu om den får bensin, pumparna går ju :roll:

Tacksam för hjälp trots att det handlar om 240
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Vrid på tändningen och lyssna så pumparna går en liten stund. Om inte så kan det ev.vara pumpreläet.
Vid 1:ans tändläge ska väl rotorn stå vid spåret i fördelaren.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tack Arne för tippset. :wink:

Felet är hittat. :D Slangen från tillsattsluftsliden hade låsnat från insuget = tjvluft.
Hände säkert när motorn stanade och gick bakvägen...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
nisse
Posts: 16
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:21 pm

Post by nisse »

jag hade en b21E motor o jag hade igång den o varvade o hållde på leka lite så nästa dag när jag skulle starta den gick motorn runt men startade ej sökte som fan igenom hela motorn men sen började vi fundera över bensin pumparna o relän.. o det visade sig att en säkring bara hade gått ta du också o kolla så alla säkringar är hela!
Post Reply