Åtminståne ha en på hyllan komplett. tycker jag.Amazon wrote:Huga en customiserad bil kan jag ju inte ha. Får väl slänga i en H6 låda då så det blir rätt
Växelspaksknopp med V
Re:
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Bilen levererades med största sannolikhet med M4 låda från fabrik (tillval), betyder det att den har M4 balken också? Hur ser man skillnaden?Arne wrote:Amazon, har din Amazon den tidiga växellådsbalken eller den som kom senare? Är det den tidiga balken ska det nog sitta en H6, men är det den senare balken ska det nog sitta en M4. Bultindelningen mot balkarna i golvet är olika på dessa så det går inte att förväxla vilken som hör till 3 respektive 4 växlade lådan.
Ja hittar jag en så kanskeHasse63 wrote: Åtminståne ha en på hyllan komplett. tycker jag.
Volvo P1200VB 1958
-
- Posts: 106
- Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm
hmm detta tillhör inte amazon men därimot m40 eller m41. hitta en gammal 142 på en skrot. den hadde en egendomlig vexelspaks knopp. såg ut som ett cyckel hantag. alldrig sett något liknande. tyvär gjorde ja av me den när ja sålde epan. ångar de som fan. å den spaken va orginal. inget hemma snidet mög.
Amazon -62
Re:
Enligt reservdelskatalogen förekommer båda bultindelningarna på båda växellådorna.Arne wrote:Bultindelningen mot balkarna i golvet är olika på dessa så det går inte att förväxla vilken som hör till 3 respektive 4 växlade lådan.
H6, balk 653420 med hålavstånd 353mm och balk 657208 med hålavstånd 308mm.
M4, balk 657162 med hålavstånd 353mm och balk 666976 med hålavstånd 308mm.
Det borde betyda att det finns dubbla fästpunkter i konsollerna där växellådsbalken skruvas fast då endast ett artikelnummer för dessa konsoller finns i reservdelskatalogen och att det då inte går att avgöra vilken växellåda som var original.
Däremot finns uppgiften i specifikationerna att modell A har H6 och modell B har M4, brytpunkten anges till februari 58 och chassienummer ca 5000.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Eller så finns det två "varianter" på Amazon chassiet och det levererades bägge typerna av lådor till dessa varianter.Lars Bd wrote:Enligt reservdelskatalogen förekommer båda bultindelningarna på båda växellådorna.
H6, balk 653420 med hålavstånd 353mm och balk 657208 med hålavstånd 308mm.
M4, balk 657162 med hålavstånd 353mm och balk 666976 med hålavstånd 308mm.
Det borde betyda att det finns dubbla fästpunkter i konsollerna där växellådsbalken skruvas fast då endast ett artikelnummer för dessa konsoller finns i reservdelskatalogen och att det då inte går att avgöra vilken växellåda som var original.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Poängen var att det inte med hjälp av växellådsbalken gick att avgöra vilken låda som var original.
Reservdelskatalogen anger bara en typ av konsoll som balken ska sitta i därav mitt antagande att det fanns/finns dubbla fästpunkter på dessa bilar och endast ett chassieutförande.
Reservdelskatalogen anger bara en typ av konsoll som balken ska sitta i därav mitt antagande att det fanns/finns dubbla fästpunkter på dessa bilar och endast ett chassieutförande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bara att ta fram tumstocken då
För att få svar på denna fråga så måste vi ut och mäta på våra bilar. Först då vet vi om och när man har användning för olika avstånd.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Nu kan det avslöjas att M4 lådan ursprungligen försågs med V-knoppen då volvo inte hade fått fram den 4 växlade knoppen till M4:ans produktionsstart som dessutom var tänkt att heta M3.Amazon wrote:Får väl slänga i en H6 låda då så det blir rätt
Beviset
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Där står ju om lappen jag hade i vindrutan. Den borde väl inte ha satts dit om bilen hade haft en knopp med växellägen monterad från fabrik? Servicemeddelandet är från mars 58, samma månad som min bil upptogs i typintyg. Jag ställer mig samma fråga som Uffe, kan man utan att ljuga säga sig vara hyfsat säker på att bilen fick den äldre knoppen monterad från fabrik?
Volvo P1200VB 1958
Det är väl alldeles klart nu Amazon, att din bil skall ha knoppen med V från fabrik. Varför skulle annars din bil vara försedd med klisterlapp? Den klistrades ju dit i mellantiden innan den nya knoppen tagits fram, eller? Var glad! Vad jag menade var att nu måste du ju leta fram klisterlappar i NOS eller nyskick
Amazon 1957
Re: Växelspaksknopp med V
Hi hi.. jag har retat mig på min växelspaksknopp så länge jag har haft bilen, jag har en helsvart knopp som jag inte tycker är särskilt snygg men det är ju original på min m30.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!