Amazon 1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Har fått tag i ett komplett set så nu ska man väl kunna få ordning på det :)

Hoppas man kan använda knappen som redan sitter monterad för de är inte riktigt likadana. Annars ska det väl inte vara någon skillnad.

Image
Volvo P1200VB 1958
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Tror inte det ska vara några problem. Det är ju ingen el inblandad.
Grattis, nu har du snart en NOS bil.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vilken härlig bild, tänk om lådan kunde prata. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Amazon wrote:Har fått tag i ett komplett set så nu ska man väl kunna få ordning på det :)
Hur många timmar lägger du ner framför datorn igentligen.... :?: De måste ta en del tid att hitta alla dessa detaljer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jag lägger inte ner så mycket tid på att leta efter delar faktiskt. Söker av tradera och amazonklubbens annonsforum med jämna mellanrum. Har visat sig vara ganska effektivt att annonsera efter delar även om det kanske tar tid innan man får svar. Det gäller att vara enveten, förr eller senare ringer det kanske någon som har det man söker. Detsamma gäller när man ska hitta bil. Sätter de väl ut annons och det är något att ha så har man 20 andra att bjuda över men om man själv annonserar och skriver vad man önskar så kanske det når fram till någon snäll gammal farbror så småningom som har en gammal Amazon ståendes i garaget som han inte vet vad han ska göra av. Han kanske bara inte har haft ork till att annonsera ut den :)

Just den här satsen hittade en kompis till mig på tradera. \"amazon4ever\" knep sig också en burk verkar det som :)
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Jag är väldigt imponerad av dig och dina fynd av NOS. Skall bli riktigt roligt att få se när du monterat ihop allting och vi får se bilder. Nääär???
Amazon 1957
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Jajamen. Jag fick också tag i en burk som jag sökt efter. :D :D . Det är bra med kompisar. Hur går det med din bil, Amazon? Är det vintervila som gäller?
Jag skrev ett mail till CVI ang. lyktringar, vi får väl se hur det går med det projektet.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Det kommer att dröja innan jag drar igång den stora renoveringen. Då jag pluggar på högskola och bara har studiebidraget att leva på så är inte ekonomin den bästa men när det väl blir av så hoppas jag att jag har hittat alla NOS delar jag behöver. Det är väl nästan det som tar längst tid. Räknar med att det kommer att gå på en bra bit över 100K då jag planerar att plocka isär hela bilen. All inredning, alla rutor, motor, låda, axlar och allt annat ska plockas bort och karossen ska blästras/slipas plåtren. Den rost som finns ska en plåtslagare få gå över sen ska jag låta rostskydda hela bilen. Plåtslagaren jag har snackat med hade tips på hur man kunde gå till väga. Man ska tydligen kunna spruta på någon form av zinkskydd på karossen. Eventuellt så kan man även lämna in front, skärmar o andra smådetaljer på elektrogalv innan lack men tanken är att övriga karossen också ska få ett bra rostskydd. Alla kromdetaljer ska kromas om under förutsättning att jag hittar någon som kan göra det bra och hållbart (minst lika bra som nytt). Annars så får jag väl försöka hitta även dessa delar nos. Finns vissa delar som ska förzinkas (reflektorer i bakljus osv). Motorn ska målas om o likaså växellådan. Listan kan nog göras ganska lång. Tips mottages gärna även om projektet ligger några år fram i tiden. NOS delarna kommer jag inte att montera förrän jag har renoverat bilen. Just nu så håller jag på att byta lite slangar i motorrummet och greja med värmepaketet. Är inte ute och kör med den på vintern så det är ingen större brådska :)
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Nog har jag förstått att du har en seriös inställning till ditt projekt. Men ojdå :shock: Du kunde ju lika gärna köpt en rishög när du ändå skall byta ut allting och göra det du skall göra :wink: Men, det mesta på din lista är ju faktiskt gratis och kostar \"bara\" tid. Om man inte skall låta någon annan göra jobbet förståss, för då blir det olösligt :? Sen kan man faktiskt, med bra kontakter, få ytbehandlingsjobb såsom lack, krom , galv, zink till ganska vettiga priser. Hursomhelst, skitkul att följa din resa till en bil lika fin eller till och med finare än den var från Volvofabriken. Lånar din bild Erik. Är detta målet?

Image
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jag hade nog tänkt behålla det som går att behålla. Allt som inte går att renovera till nyskick eller nästintill måste dock ersättas av NOS delar. Många detaljer är dessutom svåra att byta ut/renovera så som t.ex. inredning och golvmattor. Jag kan garantera dig att det hade blivit betydligt dyrare att köpa en rishög och renovera upp till samma skick som jag har tänkt mig :)

Skicket på bilen på bilden är väl ungefär mitt mål. Här är en mer högupplöst bild.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/Amazon58.jpg

Tittar man nära så ser man att även den inte är helt perfekt. Finns några märken på vänster kofångarhorn eller ser jag fel? Sen så saknas Amazonemblemen (bytta framskärmar?). Verkar vara några chassinr senare också i och med att den har lodräta pressningar. Strålkastarinsatserna verkar dock vara likadana som de jag har fått tag på, i vart fall har de samma mönster. Lite patina får man väl räkna med det har ju sin charm men ska man ändå lackera om den så är det lika bra att göra det ordentligt. Hade inte förra ägaren låtit lackera om vissa delar av bilen (ganska dåligt gjort) så hade jag nog låtit den vara som den är.
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

När det gäller kofångare är det alltid bättre att kroma om befintliga än att hitta NOS. Volvokromet har aldrig varit bra. Hur många Volvobilar på skroten ser du som har en användbar kofångare?

Ta istället många engelska bilar från skroten där bilen är totalt slut men där kofångaren fortfarande är i nyskick.

Volvo kromade direkt på stålet vilket har till följd att går där minsta hål i kromskicktet så börjar det rosta under och man kan så småningom dra av stora partier.

Lämnar man in för omkromning gör de enligt surkopparmetoden vilket i princip innebär att man först lägger på ett kopparlager innan man lägger på kromet.

Samma sak när det gäller kofångarna från VP, de är inte alltid snyggt kromade.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Bra att veta, har du tips på något seriöst ställe där man kan lämna in delarna? Kofångare, horn osv. är ju i bra skick bortsett från att ytan är lite sliten på sina ställen och det är väl synd att byta fler delar än nödvändigt så det lär nog bli så att man lämnar in de gamla delarna i stället för att köpa NOS. Frågan är om man ska kroma om de nya sargarna jag har köpt för att få samma nyans på kromet? De hade tydligen en tendens till att rosta rätt mycket. Finns tydligen ett företag som heter Göteborgs Förnicklings- & Förkromningsindustri här i närheten, någon som har erfarenhet av dem?
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Jag lämnade en hel del till min PV på http://www.kromteknik.se. BLev nöjd

För övrigt kan bilen ses under lucka 12 på årets upplaga av PV-klubbens julkalender.
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej Amazon! Har du möjlighet att lägga ut några tydliga bilder på din kaross status. Det låter onödigt att göra karossen plåtren om det inte är rost överallt, då tar du bort fosfat lagret från fabrik samt elekro dopp fägen . Vet ej hur mycket erfarenhet du har av förbehandling och lackering? Det finns en bra jämförelse och det är mellan en tandläkare och en billackerare.........N:R 1 Gör noggrant rent området som ska under sökas , inte skulle väl du gå till tandläkaren ,efter det att du ätit morgon gröten, utan att ha borstat tänderna??? ett mycket bra ljus är viktigt.
Eftersom billackeraren inte har röntgen , får du demontera delarna ,ofta är det karies mellan tänderna.......Nu kanske du kan få ett pris förslag, samt tips hur mycket du kan göra själv , viss slipning är enkel men tar tid det kan du tjäna en del på, det är väl roligare med så mycket deltagande som möjligt. Kanske du kan få hem en lackerare som kollar i ditt garage,om du har svårt att frakta karossen. Kan försöka bistå med en del tips, har arbetat som billackerare i 30år samt 5år på Elecrolux ytbehandlings laboratorium . Hälningar Mats
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Det finns ytrost på sina ställen, för att vara helt säker på att få bort allt så får man väl nästan köra med bläster eller i vart fall se till att det blir plåtrent ända ner i porerna. Vet att man inte ska köra med vanlig sandbläster på större ytor då plåten kan slå sig men glasbläster kanske fungerar? Tanken är att behandla hela bilen både invändigt, utvändigt undertill och i alla skrymslen och vrår med något galvliknande för att på så sätt se till att inget syre kan komma till då lacken efter några år blir äldre och det uppstår små håligheter. Borde väl ge minst lika bra skydd som fosfat lagret och elekro dopp fägen från fabrik? Resten får en seriös lackerare ta hand om.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply