Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Hämtade hem de lylackerade skärmarna. Underbart arbete och himmelsvid skillnad från innan. Ingen apelsinyta här inte. Jämför med bilden jag tog innan jag demonterade skärmarna :shock:

Som en spegel! Faktiskt :D
Image

Och så andra sidan... Helt utan smårepor. Så fort man börjar att putsa bort fläckar kommer det pyttesmå irriterande repor :cry:
Image

Fortfarande ingen som vet varför man kunde få delar eller hel främre matta? Min gissning är att det är fel i reservdelslistan och att de allra tidigaste Amazonerna hade delad och att \"min\" typ kom någon gång runt 59 och var med ett tag tills den ersattes med den jag hade i min 64:a.
Amazon 1957
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Urtjusigt. Nu är det inte \"gåshud\" på skärmarna, nu är det gåshud på armarna i stället. :lol:
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Gåshud :lol:

Nu har jag haft av och på skärmarna, huven och fronten 200 ggr :? och nu får jag vara nöjd med passformen och alla glipor som skall vara lika och paralella. Har en grymt tight passning mellan vänster skärm och dörr som gör att jag inte riktigt kan få till det 100%. Men, det är i alla fall bättre än det var innan jag lackade om skärmar och front. Nu sitter allting på plats igen inklusive stötfångare och mina backspeglar som jag är så stolt över :D Lyckades montera stötfångarna UTAN att få en enda repa eller istötning mot nya lacken. Lätt hänt annars då man skall göra det själv. Även fogat med MS-polymer mellan alla glipor som skall ha mjukfog. Passade även på att vaxa huven och nu ser faktiskt bilen ny ut i fronten med omlackerad huv, front, skärmar och helt nytt krom. Tro f-n att det skall vara fint då 8) Men, jag är ändå mer stolt över bakänden på bilen, som har original lack och patinan bevarad :wink: Det är dock väldigt skönt att se hur gammal och ny lack lirar ihop med varandra :) Bilder kommer då jag tar ut den ur garaget, då det blir så mycket bättre då. Måste ju bara testa om motortemperaturen, nu efter avluftningen, stannar och inte går i botten som den gjorde innan.
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Ni är ju en del som kan mycket om fotografering. Är det kanske någon som vet vad jag gjort med min Pentax då det ser ut som nedan. Helt hopplöst att ta biler utomhus. Känns som kameran tar in för mycket ljus. Det är en Pentax Optio 430 och alltså en kamera för sådana som inte kan ta kort. Den skall sköta sig själv och har alltid gjort så intill idag. Inomhus blir det ok men utomhus blir allting ljust på detta märkliga vis. Något tips??

Image
Amazon 1957
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

Jag vill absolut inte klanka ner på dig om du är \"oteknisk\" så om du tar illa upp ber jag om ursäkt :D

Har du inte bara kommit åt hjulet vid \"on/off\" knappen?
Så att du istället för automatisk inställning har manuell?
De flesta nya digitalkameror har den funktionen att du i den \"manuella\" delen kan ställa slutartid och om du tar kort på natten/inomhus/soljus/ljusrör och allt vad det kan vara.

Kolla på \"Display\"-knappen, om du råkat ställa in någon konstig vitbalans.
Auto är nog att föredra om du nu inte var vän med kameran.

Det är de absolut enklaste lösningarna jag kan komma på. Om det inte hjälper så skriv igen så får vi alla hjälpas åt o lösa det :)=
Praise the Lowered
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Uffe wrote:Något tips??
Motivet är förmodligen välpolerat och reflekterar därför för mycket ljus in i objektivet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Tack för den Lars Bd. Men, det håller inte :)

Jag är tacksam för alla förslag och det bästa vore om jag kommit åt någon inställning. Den funkade perfekt igår och jag har inte rört kameran sedan dess. Jag har kollat igenom alla inställningar och har dessa inställda på Auto, även vitbalansen. Jag testade att ta bilder där jag ändå ställde vitbalansen manuellt och det blev lika illa det. Tar jag en bild inomhus blir det bra och så fort jag bara närmar mig utemiljö, exempelvis att ta en bild inomhus men i fönsterkarmen med inkommande dagsljus, så blir det ljusblått :? Jag får väl gå ner till \"affären\" imorgon och se vilken knapp jag kommit åt.

Bild tagen inomhus i garaget. Förresten, satan va fint det vore med bred lyktsarg 8) Jag har bett CVI att göra ett försök att ta fram detta. Erik \"Amazon\" har även hjälp till genom att tillhandahålla en sarg som mall. Hoppas!! Borde vara ett ganska brett underlag då alla 57-60 (nästan) original skall ha denna sarg och det är ganska ovanligt att man ser dessa på.
Image

Samma inställning men utemiljö. Jag kan lova att inte solen lyser så mycket som det ser ut att göra, tyvärr!!
Image
Amazon 1957
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej Uffe! Varför inte göra ett försök att kolla runt Peugeot 403 1955-63 som enligt min elektriker kontakt hade dessa sargar , 8 årsmodeller är ju fler än 3.........min 59:a har de smala sargarna, är mycket tveksam till att alla utrustades med bred sarg........bilderna i amazon galleriet säger något annat. hälsn Mats
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Mats Lysekil wrote:Hej Uffe! Varför inte göra ett försök att kolla runt Peugeot 403 1955-63 som enligt min elektriker kontakt hade dessa sargar , 8 årsmodeller är ju fler än 3.........min 59:a har de smala sargarna, är mycket tveksam till att alla utrustades med bred sarg........bilderna i amazon galleriet säger något annat. hälsn Mats

Det var väl först 1962 som Amazonen fick asymmetriska strålkastare. Om jag inte tar helt fel så fick alla Amazoner med symetriska insatser byta ut dessa vid högertrafikomläggningen 1967 och då är det väl sannolikt att även sargarna byttes. Att de gamla sargarna var väldigt tunna och hade lätt för att rosta är väl ännu en anledning till att de är svåra o få tag i. I reservdelskatalogen står hur länge de hängde med. Är du säker på att Peugeot 403 1955-63 hade 653152 sargen och inte samma sargar som satt på polisbilarna? På bilderna jag har hittat på google så ser de inte ut att vara likadana.

http://www.gcp.se/catalog/P120/Section_03_page_018.gif
Volvo P1200VB 1958
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej ! Jag har aldrig sakt att jag är säker, har ej själv en 403 , men det var ett TIPS värt att kolla, det finns ju många exempel på delar som funnits på olika bil märken. det är ingen ny företelse. Hälsn Mats
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

Mats Lysekil wrote:TIPS värt att kolla, det finns ju många exempel på delar som funnits på olika bil märken. det är ingen ny företelse. Hälsn Mats
Definitivt värt en rundringning/koll med ett par skrotar. Tackar ödmjukast för tipset Mats.

Såg i annan tråd att du varit billackerare i 30 år. Underbart att veta med förhoppning om att kunna få en del svar, utan att för den skull överösa dig med frågor. Vet du varför lacken på många nya bilar idag har "apelsinyta"? Det skall väl inte behövas med moderna robotar od? Hörde något om att detta skulle vara medvetet för att typ undvika eller minska nyansskillnader vid typ en omlackering av en del på bilen. Låter inte riktigt logiskt, tycker jag :? När jag ber min lokala lackerare att göra ett jobb kör jag utan klarlack, då resten av bilen inte har klarlack. Är jag "dum" då? Tål en klarlackad yta mer? Skulle man se skillnad med klarlack (om resten är utan). För och nackdelar med klarlack helt enkelt.
Tacksam för en liten lektion. Kan kanske hjälpa dig tillbaks, gällande limmer och tätningar, vilket jag jobbar med (Loctite) :)
Amazon 1957
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Här är sidan i reservdelkatalogen som anger vilka bilar som hade breda respektive smala sargar, pos 9 med anmärkning 5 och 6 längst ner på sidan.
http://www.gcp.se/Catalog/P120/Section_03_Page_018.gif
Som jag läser katalogen så har alla från chnr:42248 fått smala sargar, alla P12208 oavsett chassienummer har smala varianten.
Första bil med smal sarg var chnr:20061 och sista med bred sarg var chnr:42248, däremellan blandat men det står i katalogen exakt vilka chassienummer som ska ha den ena eller den andra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej Uffe! Apelsin ytorna kommer och går, för några år sedan tyckte jag att Merca o BMW hade ok finish, men nu har även de märkena blivit grövre i strukturen. Där jag arbetar nu har vi mest VAG bilar och de varierar i yta. Tror att material besparing är en anledning, samt att gemene man inte har så stor koll på ytan, de är något vi lite mer bil freaks upptäcker och lider av . Vad gjäller nyans skillnader har det ingen större betydelse.Du är inte dum! varför klarlacka om inte resten är det??? Om du har en äldre röd bil, ock får en skada som klarlackas kan man uppleva skillnader. Min egen 59:a är svart med grå beigt tak, där mellan slipade jag den svarta 2k färgen och la sen på klar lack, det förhindrar lite repor så lite hjälper det väl till, men det är ett helvete att hålla den superfin . Det kan nämnas jag tänkte några gånger om jag skulle måla den i syntetisk kvalitet det blir ju lite mer original feeling då. Hej så Länge Mats.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

Lars Bd wrote:Här är sidan i reservdelkatalogen som anger vilka bilar som hade breda respektive smala sargar, pos 9 med anmärkning 5 och 6 längst ner på sidan.
http://www.gcp.se/Catalog/P120/Section_03_Page_018.gif
Som jag läser katalogen så har alla från chnr:42248 fått smala sargar, alla P12208 oavsett chassienummer har smala varianten.
Första bil med smal sarg var chnr:20061 och sista med bred sarg var chnr:42248, däremellan blandat men det står i katalogen exakt vilka chassienummer som ska ha den ena eller den andra.
Detta sätter ju sargproblematiken i helt ny dager. Nu är jag ju inte värdsmästare på att läsa kataloger, men som jag läser det så skall min bil P12104 med chassie nr 26185 ha SMAL SARG, eftersom #20987-33734 skall ha smal sarg, eller? Vad bra, och lite tråkigt om det stämmer för då har jag ett uppdrag mindre att lyckas med innan bilen är "klar" OCH... Det är ju vägen till målet som är mödan värd :wink:
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Vilken puts!
Med risk att bli tjatig men : Så himla vackert :shock:

Kan tyvärr inte hjälpa dej ang. kameran. Tycker det borde vara ngt med vitbalansen (inne/ute/dagsljus/lysrör/osv...) Eller oxå inte...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply