Tumgängor
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
tum
Jag tror att det är en mindre som håller batteriet. Kanske 1/4? Men om det är UNC eller UNF? Skallstorleken spelar ju iofs ingen roll... Eller är den större... Hmmm.
-anglofil-
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
gängor
Jag älskar gängor och skruv. Det är sådana här ämnen man vill ha fler av. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om min Austin seven. Där finns det lite intressanta gängor kan jag lova...
-anglofil-
Re: *
Hoppas du inte missförstod mig, det var inget illa menat!!Henke 12136 wrote:förlåt
Jag menade det att om du kan mycket om gängor så kanske det fanns mer att skriva om Amazonens gängor...det var ju det jag frågade efter och gärna ville veta mer om...
Egentligen är det ju inte mycket mer att tänka på än att ha verktyg (hylsnyckelsats mm) i tumdimension när man meckar. I regel behöver ju inte originalskruvar ersättas med nyköpta utan kan göras i ordning om man vill ha dem fina.
Att tänka på är väl att det mesta har UNC-gänga, men att många detaljer på bilen tillverkades i tyskland mm. och därmed har millimetergänga (främst eldetaljer, typ BOSCH mm).
Ett skjutmått kan ju vara bra att ha till hands om man ej kan utläsa texten på bulthuvudet (UNC BUFO). Det var ju göteborgsbult som tillverkade de flesta av bultarna i amazonens karosseri, BUFO närmare bestämt. Ett företag som ej existerar längre och vars skallmärkning ej går att uppbringa i nytillverkat utförand för den som är originalpetnisse.
Mvh Henrik, som arbetar i en järnaffär med brett bultsortiment.
Att tänka på är väl att det mesta har UNC-gänga, men att många detaljer på bilen tillverkades i tyskland mm. och därmed har millimetergänga (främst eldetaljer, typ BOSCH mm).
Ett skjutmått kan ju vara bra att ha till hands om man ej kan utläsa texten på bulthuvudet (UNC BUFO). Det var ju göteborgsbult som tillverkade de flesta av bultarna i amazonens karosseri, BUFO närmare bestämt. Ett företag som ej existerar längre och vars skallmärkning ej går att uppbringa i nytillverkat utförand för den som är originalpetnisse.
Mvh Henrik, som arbetar i en järnaffär med brett bultsortiment.
Tackar för svar!
Där man ofta behöver ersätta bultar är ju undertill på karossen, i fram- och bakvagn t.ex. Man får inte loss bultarna utan man måste borra ur dom men ofta kan man rädda gängorna i karossen efter detta men dom behöver fräschas upp och rensas ur och det är då det är bra att ha rätt gängtappar.
I övrigt så kan det vara en skruvad bil som gängorna är dåliga eller sönderdragna på och då är det också bra att ha lite av \"rätt\" gängtappar att ta till om man vill renovera \"hålen\" med gängorna till rätt diemension.
Där man ofta behöver ersätta bultar är ju undertill på karossen, i fram- och bakvagn t.ex. Man får inte loss bultarna utan man måste borra ur dom men ofta kan man rädda gängorna i karossen efter detta men dom behöver fräschas upp och rensas ur och det är då det är bra att ha rätt gängtappar.
I övrigt så kan det vara en skruvad bil som gängorna är dåliga eller sönderdragna på och då är det också bra att ha lite av \"rätt\" gängtappar att ta till om man vill renovera \"hålen\" med gängorna till rätt diemension.