Att byta hjulcylinder
Att byta hjulcylinder
Är det då något särskilt jag måste tänka på? Antar att ingen bromsvätska får hamna på backarna. Vad mer får INTE ske? Vad i övrigt skall jag observera? Är det egentryck på vätskan i bromsledningar så det kommer flöda ut bromsvätska när jag lossar ledningen från cylindern?
Mvh,
EMIL
Mvh,
EMIL
P13134, 1964, skifferblå.
Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Re: Att byta hjulcylinder
Tänk på att du förmodligen drar sönder bromsrören, skaffa sådana och kolla slangarna noga så att du slipper byta dessa 2 månader senare.
Tryck ner bromspedalen och lås den i nedtrampat läge då blockeras bromsvätskebehållaren och behållaren töms inte.
Gör rent dräneringen från hjullagret, det finns ett hål på bromsskölden in mellan filttätning och hjullagret.
Tryck ner bromspedalen och lås den i nedtrampat läge då blockeras bromsvätskebehållaren och behållaren töms inte.
Gör rent dräneringen från hjullagret, det finns ett hål på bromsskölden in mellan filttätning och hjullagret.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Att byta hjulcylinder
när du ändån är igång med bromsarna blöd ut hela systemet och byt oljan till siliconolja dyrare men sparar gummipackningarna
blir ju inte att man byter annars
blir ju inte att man byter annars
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
Re: Att byta hjulcylinder
Följ ABSOLUT INTE detta råd!!!1211962 wrote:när du ändån är igång med bromsarna blöd ut hela systemet och byt oljan till siliconolja dyrare men sparar gummipackningarna
blir ju inte att man byter annars
Gummidelarna i bromssystemet som varit i kontakt med traditionell bromsolja
sväller upp och luckras av siliconoljan och du får havererat bromssystem till följd!
Vore kanske bäst om moderatorn raderade inlägget
210 -64, 223 -68
Re: Att byta hjulcylinder
Den jag använde (silikon) är blandbar med DOT 3 och 4. De första DOT5 hade det beteende som du beskriver, men det betyder inte att alla har det..... Men en renovering av sysemet innan är aldrig fel. Sälv så gjorde jag bytet tillsammans med en helrenovering av bromsssystemet så jag vet inte hurvida det skulle svälla eller inte om delarna var begangnade. Jag använde iallafall en blandning NOS, nytillverkat och renoverade delar och det har fungerat i över ett år. Kanske skall ta mina gamla gummidelar och lägga dom i DOT5 och se vad som händer.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Att byta hjulcylinder
Ja gör detQV wrote:Kanske skall ta mina gamla gummidelar och lägga dom i DOT5 och se vad som händer./Janne
Återkom med svar sen
Re: Att byta hjulcylinder
Janne. Det låter fantastiskt med silikonolja som är blandbar med bromsolja.
Jag har själv upplevt motsatsen på det tråkiga sättet. Har därefter läst
på flera ställen att man kategoriskt INTE kan blanda dessa två helt olika oljetyper
samt även de tråkiga följder det ger på gummidetaljerna som jag nämner.
Vilket märke har du hittat?
Jag har själv upplevt motsatsen på det tråkiga sättet. Har därefter läst
på flera ställen att man kategoriskt INTE kan blanda dessa två helt olika oljetyper
samt även de tråkiga följder det ger på gummidetaljerna som jag nämner.
Vilket märke har du hittat?
210 -64, 223 -68
Re: Att byta hjulcylinder
Nej det är inget tryck så det kommer normalt sett ingen bromsvätska (eller mycket lite), det bästa är att sätta en träpinne (eller annat föremål) mellan stolen och bromspedalen som trycker ner den någon cm eller så, då kan du lossa cylindern utan att det kommer att läcka ut någon bromsvätska.
Vad det gäller sönderdragna rör så brukar det kunna ordna sig, spruta på rostlösning på nippeln någon dag innan, det kan eventuellt lösa upp skiten men vad du sedan gör är att lossa de två skruvarna som håller cylindern sen brukar det gå att pilla ut cylindern ur hålet i bromsskölden, sätta en nyckel på nippeln och dra runt cylindern, på det viset drar du inte sönder röret om nippeln sitter fast.
Om du spiller bromsvätska på backarna så är det ingen jättekatastrof, torka bort det med avfetting, rödsprit eller annat lämpligt lösningsmedel och sedan värmer du bromsbelägget med gasol eller liknande så att du bränner bort eventuell kvarvarande bromsvätska.
Oftast behöver du inte lufta efter detta, bara montera ditt den nya hjulcylindern och öppna luftningsnippeln och låt den stå öppen tills det slutar bubbla och bara kommer ren bromsvätska ur luftningsnippeln.
Vad det gäller sönderdragna rör så brukar det kunna ordna sig, spruta på rostlösning på nippeln någon dag innan, det kan eventuellt lösa upp skiten men vad du sedan gör är att lossa de två skruvarna som håller cylindern sen brukar det gå att pilla ut cylindern ur hålet i bromsskölden, sätta en nyckel på nippeln och dra runt cylindern, på det viset drar du inte sönder röret om nippeln sitter fast.
Om du spiller bromsvätska på backarna så är det ingen jättekatastrof, torka bort det med avfetting, rödsprit eller annat lämpligt lösningsmedel och sedan värmer du bromsbelägget med gasol eller liknande så att du bränner bort eventuell kvarvarande bromsvätska.
Oftast behöver du inte lufta efter detta, bara montera ditt den nya hjulcylindern och öppna luftningsnippeln och låt den stå öppen tills det slutar bubbla och bara kommer ren bromsvätska ur luftningsnippeln.
Re: Att byta hjulcylinder
det måste vara ett stort hål i bromsskölden för på min 62/63 skulle det inte gå
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
Re: Att byta hjulcylinder
Den DOT5 jag "råkade" köpa var denna
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Att byta hjulcylinder
Exakt samma som jag själv har på hyllan, och ja, den är blandbar. Det var förr blandbarheten
kunde vara lite si och så med. Har kollat runt lite angående eventuella faror
och lärt mig att gummidetaljer förr kunde innehålla naturgummi, senare
kom man att använda SBR och i modern tid EPMD. Dessa material uppför sig
olika i förhållande till DOT3,4,5 och 5.1. Om man vill kan man alltså vända på det hela
och påstå att det är packningarna som är problemet inte oljan.
Så till mitt tidigare påstående:
Packningen KAN svälla och bli degig i konsistensen vid kontakt med silikonoljan. Dess funktion blir därefter
förringad alternativt upphör helt. Jag har själv råkat ut för detta fenomen (det tog flera veckor
innan det uppstod) det är alltså inget jag bara läst någonstans.
Jag har för avsikt att fylla mitt system med Silikonolja och kommer då att skölja ur oken med t-sprit
som enda "renovering" alla övriga packningar (och slangar) är nytillverkade och borde därmed vara garanterade att hålla
för silikonen. Återkommer med rapport.
Till sist en liten läskig detalj, silikonoljan bildar silikatsand vid förbränning! Skulle olja rinna in i motorn
via servot får man alltså in sand i motorn och det är ju ingen höjdare.
kunde vara lite si och så med. Har kollat runt lite angående eventuella faror
och lärt mig att gummidetaljer förr kunde innehålla naturgummi, senare
kom man att använda SBR och i modern tid EPMD. Dessa material uppför sig
olika i förhållande till DOT3,4,5 och 5.1. Om man vill kan man alltså vända på det hela
och påstå att det är packningarna som är problemet inte oljan.
Så till mitt tidigare påstående:
Packningen KAN svälla och bli degig i konsistensen vid kontakt med silikonoljan. Dess funktion blir därefter
förringad alternativt upphör helt. Jag har själv råkat ut för detta fenomen (det tog flera veckor
innan det uppstod) det är alltså inget jag bara läst någonstans.
Jag har för avsikt att fylla mitt system med Silikonolja och kommer då att skölja ur oken med t-sprit
som enda "renovering" alla övriga packningar (och slangar) är nytillverkade och borde därmed vara garanterade att hålla
för silikonen. Återkommer med rapport.
Till sist en liten läskig detalj, silikonoljan bildar silikatsand vid förbränning! Skulle olja rinna in i motorn
via servot får man alltså in sand i motorn och det är ju ingen höjdare.
210 -64, 223 -68