Huvudbromscylinder
Huvudbromscylinder
Hoppas ni vill hjälpa trots att jag bara har delar från en Amazon – inte hela bilen...
Håller på med en rod som har Amazonbromsar fram (3-kolv) och huvudbromscylinder från densamma enl uppgift. Om jag inte ser helt tokigt så är det en sån här: http://www.cvi-automotive.se/webshop/vi ... 212406.jpg
Bak sitter det en Ford 9"-axel med trummor och problemet är att dessa låser före frambromsarna. Har även monterat en reduceringsventil (inte orginal) men det blir inte bättre hur jag än justerar.
Nån som har tips på vad som kan vara fel? Och för att undanröja tvivel: Vilken anslutning på huvudcyl ska gå till fram- resp bakbroms?
Tacksam för alla tips då jag VÄLDIGT snart ska sfro-bes.
Håller på med en rod som har Amazonbromsar fram (3-kolv) och huvudbromscylinder från densamma enl uppgift. Om jag inte ser helt tokigt så är det en sån här: http://www.cvi-automotive.se/webshop/vi ... 212406.jpg
Bak sitter det en Ford 9"-axel med trummor och problemet är att dessa låser före frambromsarna. Har även monterat en reduceringsventil (inte orginal) men det blir inte bättre hur jag än justerar.
Nån som har tips på vad som kan vara fel? Och för att undanröja tvivel: Vilken anslutning på huvudcyl ska gå till fram- resp bakbroms?
Tacksam för alla tips då jag VÄLDIGT snart ska sfro-bes.
Re: Huvudbromscylinder
Den huvudcylindern hör inte ihop med 3 kolvsoken -68 utan är avsedd för 2-krets systemets (69-70) 4-kolvsok men bör fungera ändå.
Båda anslutningarna på huvudcylindern har samma funktion så vilken du använder fram eller bak saknar betydelse.
Förmodligen är problemet hjulcylindrana bak som helt enkelt har för stor diameter och därför orkar låsa trummorna innan oken fram får tillräckligt högt tryck, så det du måste göra är att minska diametern på hjulcylindern och eller på trummorna.
Samma problem uppstår på 69-70 amazon om man använder 1" hjulcylinder istället för 7/8" som 69-70 ska ha, det är altså mycket noga med anpassa hjulcylinderdiametern till bromsoken samt viktförhållandena.
Kanske går problemet att lösa med en bromsvåg och helt separata huvudcylindrar fram och bak.
Båda anslutningarna på huvudcylindern har samma funktion så vilken du använder fram eller bak saknar betydelse.
Förmodligen är problemet hjulcylindrana bak som helt enkelt har för stor diameter och därför orkar låsa trummorna innan oken fram får tillräckligt högt tryck, så det du måste göra är att minska diametern på hjulcylindern och eller på trummorna.
Samma problem uppstår på 69-70 amazon om man använder 1" hjulcylinder istället för 7/8" som 69-70 ska ha, det är altså mycket noga med anpassa hjulcylinderdiametern till bromsoken samt viktförhållandena.
Kanske går problemet att lösa med en bromsvåg och helt separata huvudcylindrar fram och bak.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Huvudbromscylinder
Ok, se där, då har jag fått fel uppgift från tidigare ägare.
Men borde det inte gå alltså att få ner bromsverkan bak om man använder den huvudcylindern men använder en justerbar ventil till den bakre kretsen?
Blir det någon skillnad om jag skulle byta till en huvudcyl från modellen som har 3-kolvsok?
Men borde det inte gå alltså att få ner bromsverkan bak om man använder den huvudcylindern men använder en justerbar ventil till den bakre kretsen?
Blir det någon skillnad om jag skulle byta till en huvudcyl från modellen som har 3-kolvsok?
Re: Huvudbromscylinder
Montera en justerbar bromsreduceringsventil över bromsledningen som går till bakbromsarna så borde problemet lösas.
AVG
Re: Huvudbromscylinder
Problemet är att jag gjort det men det är tydligen inte tillräckligt. Man kanske kan använda två i serie?
Re: Huvudbromscylinder
Om man kan ställa in reduceringen så att den reducerar trycket tex 10% av trycket till oken kan det nog fungera men jag tror inte att originalet fungerar exakt så.
Läs på i verkstadshandboken avd 5 bromsar 120 1800 skivbromsar.
Huvudsakligen så justeras bromsventilen genom schimsning och justerskruven är bara avsedd för finjustering så originalventilen kan dessutom inte justeras så mycket som krävs.
Vilken huvudbromscylinder du använder saknar betydelse då det är vikt och eller bromskraftfördelningen fram-bak som är problemet.
Läs på i verkstadshandboken avd 5 bromsar 120 1800 skivbromsar.
Huvudsakligen så justeras bromsventilen genom schimsning och justerskruven är bara avsedd för finjustering så originalventilen kan dessutom inte justeras så mycket som krävs.
Vilken huvudbromscylinder du använder saknar betydelse då det är vikt och eller bromskraftfördelningen fram-bak som är problemet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Huvudbromscylinder
Nu har jag testat med Amazonreduceringen både in- och utskruvad så långt det går (testade båda, var lite osäker) men den bromsar ändå för mycket bak. Men reducerar den för lite? Måste den alltså schimsas (hur och ger det mycket effekt) eller är det lika bra att satsa på andra hjulcylindrar på en gång.
Re: Huvudbromscylinder
Byt hjulcylindrar bak till samma storlek som den bil som frambromsoken kom från!
Justerventilen bör du bara använda för att finjustera balansen fram/bak för att kompensera för skillnaden i viktfördelning/däckdimension osv mellan din bil och donatorbilen.
Justerventilen bör du bara använda för att finjustera balansen fram/bak för att kompensera för skillnaden i viktfördelning/däckdimension osv mellan din bil och donatorbilen.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Huvudbromscylinder
Blir lite svårt det eftersom det är en Ford 9"-axel bak och bromsarna fram är Amazon. Iofs inte en ovanlig kombo i dessa kretsar.
Har bytt till de minsta hjulcylindrar som gick att uppbringa men det gav inte tillräckligt. Nu återstår enl SFRO att modifiera reduceringen men jag är inte helt säker på hur det ska gå till.
Har bytt till de minsta hjulcylindrar som gick att uppbringa men det gav inte tillräckligt. Nu återstår enl SFRO att modifiera reduceringen men jag är inte helt säker på hur det ska gå till.
Re: Huvudbromscylinder
Så här ser cylindern ut. Nån som kan identifiera den och kanske konstatera om den går att använda med skivor fram och trummor bak fördelat på en krets fram och en bak. Vilken anslutning är för fram resp bak osv.
http://i214.photobucket.com/albums/cc12 ... G_0496.jpg
Har verkligen kört fast nu. Bilen låser bakbromsarna trots dubbla reduceringsventiler som är nedjusterade till max. (Obs rod-bygge, ingen originalbil...)
http://i214.photobucket.com/albums/cc12 ... G_0496.jpg
Har verkligen kört fast nu. Bilen låser bakbromsarna trots dubbla reduceringsventiler som är nedjusterade till max. (Obs rod-bygge, ingen originalbil...)
Last edited by piraya2 on Sun Oct 05, 2008 12:40 am, edited 1 time in total.
Re: Huvudbromscylinder
En volvo huvudbromscylinder till Amazon 140 240 eller 740 avsedd för det triangeldelade 2-kretssystemet har identiska utgångar och därför finns ingen anslutning endast för fram eller bak.
För att få någorlunda rätt funktion ska du även använda amazon bakbromsar.
Fordtrummorna har förmodligen större diameter än amazon och de bromsar då bättre även om hjulcylindern skulle ha amazonmått.
Antagligen finns riktigt ställbara reduceringsventiler (0-100%) att köpa någonstans.
För att få någorlunda rätt funktion ska du även använda amazon bakbromsar.
Fordtrummorna har förmodligen större diameter än amazon och de bromsar då bättre även om hjulcylindern skulle ha amazonmått.
Antagligen finns riktigt ställbara reduceringsventiler (0-100%) att köpa någonstans.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Huvudbromscylinder
Jag har nu 19 mm hjulcylindrar men trummorna är som sagt säkert större. Att modda dit Amazontrummor känns inte som ett alternativ tyvärr så jag får nog jobba vidare med reduceringen.
Re: Huvudbromscylinder
Nån som tror att detta fenomen kan bero på att huvudcylindern på nåt sätt är defekt? Griper efter halmstrån nu men allt annat i systemet är ju bytt nu och det borde ju verkligen funka när jag har två reduceringar!
Nån som vet mer exakt hur man tar isär Amazonens reducering och får den att reducera ännu mer? Har redan testat med justerskruven både max inskruvad och max utskruvad. Vilket är rätt om man vill reducera MYCKET.
Tack för alla tips förresten.
Nån som vet mer exakt hur man tar isär Amazonens reducering och får den att reducera ännu mer? Har redan testat med justerskruven både max inskruvad och max utskruvad. Vilket är rätt om man vill reducera MYCKET.
Tack för alla tips förresten.
Re: Huvudbromscylinder
Felet är inte huvudcylindern utan viktfördelningen fram/bak och/eller storleken på trummor och hjulcylindrar i förhållande till framskivor och ok dvs bromskraftsfördelning jämfört med viktfördelning.
Har du läst på i verkstadshandboken om bromsventiler?
Troligen inte för där står det hur en mindre justering görs.
Det står även att det finns flera olika bromsventiler från 20-50 kp/cm² under dessa värden sker ingen reducering alls så har du dessa 50kp/cm² ventiler och hjullåsning sker vid 45kp/cm² spelar det ingen roll om du har 10 st i serie.
Men vad jag har förstått så medför ett lägre fjädertryck en större reducering av bromstrycket.
Om du vill veta vad du håller på med ska du mäta det hydrauliska trycket i bromssystemet vid hjullåsning så vet du sedan vad som krävs av bromsventilen och kan tala med någon bromsfirma.
Har du läst på i verkstadshandboken om bromsventiler?
Troligen inte för där står det hur en mindre justering görs.
Det står även att det finns flera olika bromsventiler från 20-50 kp/cm² under dessa värden sker ingen reducering alls så har du dessa 50kp/cm² ventiler och hjullåsning sker vid 45kp/cm² spelar det ingen roll om du har 10 st i serie.
Men vad jag har förstått så medför ett lägre fjädertryck en större reducering av bromstrycket.
Om du vill veta vad du håller på med ska du mäta det hydrauliska trycket i bromssystemet vid hjullåsning så vet du sedan vad som krävs av bromsventilen och kan tala med någon bromsfirma.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Huvudbromscylinder
Du kan ju försöka med en huvudbromcylinder från någon annan bil istället, en som är stegborrad.
Eftersom du har "fel" bakbromsar på bilen så får du leta upp en huvudcylinder som ger dig lägre tryck på bakbromsarna.
Eftersom du har "fel" bakbromsar på bilen så får du leta upp en huvudcylinder som ger dig lägre tryck på bakbromsarna.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969