monster motorer

Moderatorer
Post Reply
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

monster motorer

Post by pråm_amazon »

tjenare. skulle gärna vilja veta vad det finns för jävulska maskiner som stoppats ner i amazoner. någon som har erfarenhet? nu snackar ja inte om en liten small blockare som en rover motor 215. någon måste ju ha hivat en bigblockare i en amazon. har sj en 440 liggandes men den är omöjli och hiva ner
Amazon -62
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: monster motorer

Post by weber45 »

har hört talas om nån som haft 454 med tunnelram insug.. vet dock ej om det var helt sanningsenligt

har småfunderingar själv på att sätta i en v8 i mitt projekt sen.. 8) man vet aldrig!
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: monster motorer

Post by nikkke »

vet att för ca: tio år sedan gick det en kawagrön amazon i umeå med en grymm v8 ! någon som vet mer om den?

-Niklas
______________
Niklas Åkerlund
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re: monster motorer

Post by jens gustavsson »

nikkke wrote:vet att för ca: tio år sedan gick det en kawagrön amazon i umeå med en grymm v8 ! någon som vet mer om den?

-Niklas
jo sanberg hette han, det var en cheva sb383 byggd av skott sharoff i usa 570hk + gas om jag inte mins helt fel.

jag lyckades slå han ett par gånger med B20 142an på klockarbäckens astfalt (street race+blackrace) men mest på grund av att jag hadde snäppet bättre grepp :) på strippen gick denna bil i sista utförandet (var blå då) 9.3/402m eller nå sånt med 8.5" sliks och volvo142 bakaxel.

före v8 så hadde sanberg en B30 i den med trippel delorto 48or och KG5 kam mm, mins han var och hörde med mig om att bygga en seriös turboanlägning på den men det vart tyvär :) v8 istället.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Torque
Posts: 16
Joined: Sat Feb 21, 2004 1:04 pm
Location: Norrland

Re: monster motorer

Post by Torque »

Image

Hittade denna i the accelerationarcive. Det är iofs ingen amazon men ändock en Volvo B20 och visst ger det en viss nostalgisk munväta. Texten till bilden lydde:

"This unknown Swedish blown four cylinder Volvo-powered slingshot was also pictured at the 1969 Drag & Custom Show"
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: monster motorer

Post by J.LUNDIN »

Bilden föreställer förmodligen "Lång" Lasse Nilssons volvodragster som sedemera kallades Kolibridragstern och sponsades av ComfortRacing. Om det är en tidig bild på Lasses dragster så kom kompressorsatsen till B20´n från HansenRacing. Satsen gav inga större effektsiffror och hade ständiga problem med remdrivningen som hela tiden gav upp. Lasse bytte därför ut kompressorn mot stora Weberförgasare istället, effektökningen gav spektakulära bakhjulsåkningar vid start, minst 50m ut på strippen, varje gång... :D Växellådan som användes var en gammal M40 som startades på 2áns växel, tomgångsvarvet på motorn var 4500rpm, Lasse slapp därmed inställnings problemen på förgasarnas lågfarts del. Bakaxeln har jag för mig var en extremt kortad M30 med egentillverkad spole. Så här efteråt förstår varken Lasse eller jag hur han vågade använda denna bakaxel, dom var ju inte kända för att hålla speciellt bra. Sitter man grensle och med "klockspelet" direkt mot bakaxelhuset, så ber man nog en bön varje gång man släpper upp kopplingen... :D :shock:
Byggbeskrivningar med alla mått på dragstern finns publicerade i Start & Speed någon gång på 70-talet. Denna Volvo dragster bildade skola för ett antal efterföljande byggen som dök upp i början på 80-talet. En och annan av dessa dragsters finns fortfarande kvar hos entusiaster.
Post Reply