Turbobygge
#1: Munstyckena kommer B230 FT, men de är både kapade, omsvarvade och omfrästa för att rymmas, min vevaxel är omsvetsad för cheva vevstakar, och det inkräktar lite på det utrymmet, krävs mindre modifieringar med originalvev.
#2 Tja... planet mot oljekanalen lutar ju in emot cylindrarna, så det kan man bara planfräsa till, vinkeln är mer eller mindre given. sen så pekar munstyckena ganska rätt direkt , blev dock tvungen att vrida om röret på 2 av dem (lite svårt att förklara, men på b230 sitter alla till höger om cyl , jag har satt dem höger ,vänster,höger vänster för att inte komma i kollision med motvikterna på veven.)
3#Jepp, de har inbyggd tryckventil, känns litegrann som ett måste tycker jag ?
Hoppas att det gett svar på dina frågor.
#2 Tja... planet mot oljekanalen lutar ju in emot cylindrarna, så det kan man bara planfräsa till, vinkeln är mer eller mindre given. sen så pekar munstyckena ganska rätt direkt , blev dock tvungen att vrida om röret på 2 av dem (lite svårt att förklara, men på b230 sitter alla till höger om cyl , jag har satt dem höger ,vänster,höger vänster för att inte komma i kollision med motvikterna på veven.)
3#Jepp, de har inbyggd tryckventil, känns litegrann som ett måste tycker jag ?
Hoppas att det gett svar på dina frågor.
Re: Turbobygge
Drygt 1 år senare... hur går det?
Gott nytt år föresten.
Gott nytt år föresten.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 13
- Joined: Wed Dec 17, 2008 8:14 pm
- Contact:
Re: Turbobygge
Måste bara säga att jag blir riktigt impad av ditt bygge! Önskar man var lika driftig som dig!
MVH PELLE//
MVH PELLE//
Re: Turbobygge
Det går väl lite sådär med cabben, vi fick en dotter i maj , så garage timmarna har blivit lite färre.
Inspirationen har väl inte heller varit sådär jättestor på just det här projektet, man har ju lust att ha flera projekt igång samtidigt... .Lastmaskin,lingrävare,bandlastare, några Zunkar osv.. Men jag känner att inspirationen har börjat krypa fram igen.
Någon bromsning har det inte blivit av än, men jag har har pillat med motorn litegrann.
Har lyft ur motorn och konstaterat att axiallagringen på veven inte var så frisk,
Gjorde en tattarlösning på detta och har skruvat ihop bottendelen igen, men det känns inte bra, så det blir nog till att slipa fram en ny vev iaf.
vidare så har jag:
Lindat grenrör..
provat dit 2 av rullvipporna och konstaterat att jag behöver en annan längd på
Stötstängerna
Jag ska gå igenom toppen och byta till några retainers som håller ihop och styra upp inspänningsmåttet på fjädrarna.
Har en massa smågrejer på "att modifiera listan" , t.ex. vaccum/tryckslangar, vevhusvent, strypning av oljetillförsel till turbon,montera mottrycksmätare osv... (lång lista)
La f.ö in en beställning på spridare igår, blir att köra på E85 hädanefter, för miljöns skull
Så här såg den ut innan jag rev den, för drygt ett år sedan
Inspirationen har väl inte heller varit sådär jättestor på just det här projektet, man har ju lust att ha flera projekt igång samtidigt... .Lastmaskin,lingrävare,bandlastare, några Zunkar osv.. Men jag känner att inspirationen har börjat krypa fram igen.
Någon bromsning har det inte blivit av än, men jag har har pillat med motorn litegrann.
Har lyft ur motorn och konstaterat att axiallagringen på veven inte var så frisk,
Gjorde en tattarlösning på detta och har skruvat ihop bottendelen igen, men det känns inte bra, så det blir nog till att slipa fram en ny vev iaf.
vidare så har jag:
Lindat grenrör..
provat dit 2 av rullvipporna och konstaterat att jag behöver en annan längd på
Stötstängerna
Jag ska gå igenom toppen och byta till några retainers som håller ihop och styra upp inspänningsmåttet på fjädrarna.
Har en massa smågrejer på "att modifiera listan" , t.ex. vaccum/tryckslangar, vevhusvent, strypning av oljetillförsel till turbon,montera mottrycksmätare osv... (lång lista)
La f.ö in en beställning på spridare igår, blir att köra på E85 hädanefter, för miljöns skull
Så här såg den ut innan jag rev den, för drygt ett år sedan
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Turbobygge
Varför har du två triggers på veven? Vilket tändsystem planerar du att köra?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Re: Turbobygge
Jag kör med Hestec, bränsle och tändning.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Turbobygge
är det wastefire eller har du kamtrigger oxå? jag förstod fortfarande inte varför du har två triggers på veven? (förutom att det ser coolt ut förstås)
själv har jag enbart sysslat med megasquirt.
själv har jag enbart sysslat med megasquirt.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!