motor färg ??

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

motor färg ??

Post by 1211962 »

hej alla glada har en liten fundering som jag vill ha svar på :D

Måste man använda motor färg till att lacka motorn i eller går det bra med vanlig mekanlack???
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: motor färg ??

Post by Rappel »

är meckanlacken värmetålig? :) jag hade tanken i huvet att måla med meckanlack men en spray burk är ju inte så farligt dyr :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: motor färg ??

Post by Amazonsport »

Jag har alltid använt värmetålig motorfärg, penselfärg eller sprayfärg och har fått varierande resultat. Bäst har nog penselmålat varit men underarbetet är det viktigaste( att det är rent och fettfritt).

MEN, jag har sett bilar som har fått fint hållbart resultat med vanlig mekanlack också så jag skulle tro att det funkar om inte helt så nästan lika bra iaf..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: motor färg ??

Post by UKRUSE »

Ett tips... Corrostabil motorfärg för penselmålning ger ett mycket bra resultat högblankt, slätt och bra.
Men som sagt rent och fettfritt samt ingen grundfärg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motor färg ??

Post by Hasse63 »

Är man ute efter originalutseende så ska det inte vara högblank. Köpt färg på OK/Q8 och på Mekonomen och det är väldigt likt originalfärgen. Motorfärg på sprayburk tycker jag funkar utmärkt, finns i flera färger om man nu vill det och den täcker bra och man slipper ev. penseldrag. Avfetta, borsta med roterande stålborste, torka av med förtuning/tinner lacka/måla. :wink:

EDIT:
Original som stått sen 76, snabbtvättad och avtorkad
Image
Samma motor som tvättats, bättrats på med ovan nämda färg.
Image

Det som ev. kan göra att en idag nylackad motor verkar rödare än originalet är anlatet lager färg. Nu som då lackar man på en i närmarst grå/svart yta och alla vill få det så snyggt det bara går, då blir lagren tjokare än då det begav sig, tror jag.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: motor färg ??

Post by Dukten JR »

Ett tips är att använda den där avfettnings-sprutan med lång pip som drivs med tryckluft. Fyll den med förtunning/thinner och spruta ren motorn, funkar kanonbra.

Sen kan man nog måla med de flest bilfärger utan problen, för motorn blir ju inte varmare än ca 90 grader, förutom runt grenröret.

Jag skrapade ren ett motorblock med kniv och sedan målade det med wash-primer på rena gjutjärnet + sprutning med färg, och den färgen sitter kvar än efter 15 år.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Post Reply