Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Dukten JR »

Jag vill sänka varvtalet ännu mer och undrar alltså om någon med säkerhet vet om tex. en 3.50 utväxling från en 240 med 1030-axel passar i min Amazon M30 bakaxel.

Har sökt på forumet och läst att det ska vara samma typ av axel, men det är ju bra att vet om delarna passar innan jag river ur min gammla 4.56 utv.

Så om någon har provat/lyckats, skriv ett inlägg :idea:
Eller berätta vad som är olika, tex. lagerlägen eller splines på pinionen.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by QV »

När man kollar i reservdelskatalogen på utväxling till Amazon så har den ett nummer.
Kollar man sedan på 140 så har den ett annat nummer som ersätter Amazon nummret
kollar man sedan på 240 så har den ytterligare ett nummer. Detta nummer ersätter 140 numret. (140 numret står som gammalt artikel nummer)

så man kan finna en hel kedja av nummer som ersätter varandra. Med utgångspunkt från det skall det bara vara att plocka i en 4,10 från en 240 i en amazonaxel.

Nu vill du ha 3,50 detta kan betyda att det är "fel" strolek på klumpen. Läste en massa om vilka utväxlingar som passar i vilka klumpar. Om man ville fick man i vilken utväxling som helst men det kunde krävas adapter / grövre skims

Personligen tycker jag att 3,50 är brutalt för en B20 men du kanske har en Rover i.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Dukten JR »

Nejdå, ingen Rover i Amazonen, men däremot ska en B18 med dubbla SU monteras i nästa objekt - ett kraftpaket utan dess like.

3.50, 3.73 eller 3.90 beror nog på vad jag hittar. Det viktiga är ju om pinion+kronhjul passar i huset, och det verkar det ju göra isåfall (iallafall 4.10 utv.) Tack för den infon QV.

Vore kul att veta om någon har provmonterat.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Stoffe »

3.50 eller snarae 3,54 som du kan hitta på många 240 är väll helt lagom på en amazon skulle jag anta, för orginal är det helt galet med 4.10:1 och jag förstår att du vill byta bort din 4,56:1. man förstår att denna typ av utväxling är anpassad efter vägar som fanns förr och den funkar bra på 70 väg. Amazoner blir bullriga redan i 90 km/h pga av högt motorvarv. Själv så har jag 3,15:1 på min 245a med B230F med D-kam och Megasquirt + EDIS och jag vill absolut inte byta så varvet höjs. När jag körde på E85 så orkade den fint i uppförsbackar på överväxeln, nu på bensin så behöver jag byta till en starkare kam tror jag. Nog om det, på SVIS har de utväxlingar till salu som går att köpa lösa och där kan du även fråga vilka drev som passar. Mycket kunniga! Rekomenderas starkt att även låta de göra ombyggnationen.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Lars Bd »

Jag har också funderingar på annan utväxling och har nog en 3,73 på gång.
Under tiden började jag fundera på vägmätaren som kommer att visa nära -8% fel med de hastighetsmätardrev som finns till amazon.
Tittar man i specifikationerna så anger man där för däck 165 S 15 och 165 SR 15 en rullningsradie på 315mm vid 80km/h.
Hastighetsmätarhjulen har 5 och 16 kugg tillsammans med 4,1:1 utväxling och felvisningen för vägmätaren anges då till +4,8%.
Samma däck i specifikationerna 140 har rullningsradien 308mm en skillnad på 7mm som jag ej förstår, felvisningen för 140:s vägmätare anges till +3,44%.
Alla andra uppgifter är lika mellan amazon och 140 även att hastighetsmätarkabeln gör 640 varv/registrerad kilometer.
Räknar man baklänges med uppgiften att 140 har en hastighet på 28,6 km/h vid 1000rpm (enligt instruktionsboken) får man fram att däckradien ska vara 311mm, tyvärr hittade jag inte motsvarande uppgift för Amazon.
Räknar man på däcksradien 315 resp 308mm borde felvisningen på Amazon bli +1,5% medan den på 140 blir strax över +3,44% som Volvo även angett.
Ytterst förvirrande, undrar vilken däckradie och felvisning som gäller för Amazon.
Räknar man på däckprofiler med angiven rullningsradie som grund blir det 75 för amazondäcket och 71 för 140 medan diagonalerna får 80-83 i profil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by vikko »

Någon mer info, någon som lyckats? Eller ska man ta och gräva fram en 1030-axel med 3:50 och göra ett försök att mata ner det i min 4:10
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Gunnar »

Jag har en vanlig Amazon 121 från 1966 med en M30 bakaxel och ett tiobultat kronhjul. Jag gissar att utväxlingen är 4.56. Någon som kan bekräfta min gissning?

Motorn är en B20 på c:a 120HK och med ett vridmoment på 175ftlb, vilket bör vara c:a 250nm. I höstas köpte jag en 240GLT från 1990 som vinterbil. Trots att motorn är svagare än Amazonens går bilen mycket lugnare (120km vid 2500 varv) och jag hoppas att kunna byta ut kronhjul och pinjong på Amazonen mot 4.10.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Lars Bd »

Om det är en 121 med original bakaxelutväxling ska det vara 4,1:1 redan, endast 122S med M41 hade 4,56 på 66 års modell. Jag rekomenderar dig att skaffa en OD låda (M41) istället då ett utväxlingsbyte inte ger så stor varvtalssänkning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Gunnar »

Hej och tack för svaret. Jag har redan en OD sen många år; utan den vore all körning över 70 en plåga. Jag har just fått höra att en 164 med automatlåda har en utväxling på 3.8:1 och ett kronhjul/pinjong som skulle passa till en Amazon. Har någon testat detta?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Lars Bd »

Då har någon blandat ihop siffrorna, utväxlingarna som finns att välja på till 1030 axeln är 3,54 3.73 3,91 4,1 4,3 eller 4,56:1. 164 axeln har motsvarande 1031 axel och ett sådant kronhjul går enligt uppgift inte att få in i huset på en m30/1030 axel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Gunnar »

Hej igen och tack för beskedet. Man ska tydligen inte lita på allt man hör... Vet Du var man får tag i ett 3.54:1 kronhjul med pinjong? SVIS?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Lars Bd »

Besök närmaste bilskrot och kontrollera alla 240 740 bakaxlar de har så kanske du hittar någon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
zappen
Posts: 19
Joined: Mon Jul 07, 2008 11:50 pm
Location: Lerum
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by zappen »

Fick nyhetsbrev idag från Vp-autoparts och i den finns det olika utväxlingar att köpa till bakaxeln. Nu har jag inte kollat upp vad som är orginal och med vilken man får lägre varv på motorn men är det inte så att den första siffran är motorns varv och den andra är varvet på hjulen? Detta är vad som finns att välja mellan.

Kronhjul/pinjong M30 3,73:1
Kronhjul/pinjong M30 4,10:1
Kronhjul/pinjong M30 4,88:1

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Maj_2009.asp
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Lars Bd »

Har nu hittat en 3,54 1030 axel som satt i en 245 83 med B21 och ska hämta den nästa vecka. För den som har 3300kr över har bakaxel.se nytillverkade 1030 utväxlingar från 3,07 till 5,38.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Någon som monterat 1030 utväxling i M30 bakaxel?

Post by Lars Bd »

Bakaxeln är hämtad och demonterad, utväxlingen som satt i verkade vara perfekt justerad. Nu återstår tillverkning av verktyg för demontering av pinjong och difflager, jag har redan tillverkat pinjonghöjdmätningsverktyget. Var ner på SVIS marknaden och passade på att mäta upp deras verktyg men då jag kontrollerade måtten så stämde det inte riktigt med rimliga tummått. Efter lite googlande hittade jag en spicer 30 manual utgiven av Dana och i den fanns upplysningen om att pinjongen ska ligga 2,25" (57,15) från centrum på kronhjulet.
Ytterligare en instruktion från Dana som kanske kan vara användbar i bakaxelsamanhang http://www2.dana.com/pdf/5717.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
När man fick det måttet och samtidigt även tog reda på att difflagrens ytterdiameter var 73,43mm kunde man kontrollera vilka mått som det ska vara och sedan justera de uppmätta måtten som enligt min kontroll avvek med 0,05mm. När jag sedan kontrollerade den axeln jag har i källaren avvek pinjonghöjden från vad den borde vara med 0,05mm, en kontroll av den nyligen hämtade 3,54:1 axeln visade att den låg på hundradelen exakt rätt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply