Speed-shift

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Speed-shift

Post by Gottfrid »

Är det något som vet måtten på kittet man kunde köpa till amazon för att få kortspak?
Fanns även en Gt konsol att köpa till som passande över.
Skulle vilja testa att bygga ett eget kit nämligen och hade ja måtten skulle det bli lättare.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Speed-shift

Post by AKK468 »

Kolla Tradera, ska finnas ett där.
If it works, don't fix it.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Speed-shift

Post by Hasse63 »

Sätt dig i bilen och hål näven där du vill att spaken ska vara och bygg därefter. Tänk på att bygga i kraftigt material och utan plastbussningar så har du chansen att till taita lägen.

Ett exempel på hur det kan se ut.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... t&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Speed-shift

Post by Arne »

Minns att i min gröna ungdom använde vi en lednyckel storlek 18-19 till speedshift. Det blev ett bra avstånd med den.
AVG
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Re: Speed-shift

Post by Gottfrid »

Hasse63: Ja den där borde ja ju kunna snickra ihop. Blir ju en hel del skrot till övers på jobbet som man kan använda.

Arne: Hur gjorde du då med lednyckeln för att få det att funka? Förklara gärna lite mer ingående för Lednycklar har ja till förbannelse som ja kan offra :lol:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Speed-shift

Post by Arne »

Pinnen som gick upp i växelspaken svetsades fast vid ena hylsan och vid den bakre hade jag en gammal kulbult på golvet som svetsades fast i hylsan.
AVG
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Speed-shift

Post by Rekordabilly »

Jag tillverkade flera sådana Speedshifts under 70-80 talet och det var väldigt enkelt att göra, det enda som behövdes var lite plattjärn och vinkeljärn samt en bit lämplig rundstång och lite bultar, det enda tråkiga var att man behövde såga av växelspaken.
Här är en liten skiss som jag har totat ihop :D

Image

Om jag inte minns fel så var det väl Comfort Racing som sålde dessa och Hobbex
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Speed-shift

Post by Lars Bd »

Vill man ha ett exakt länksystem utan glapp eller dödgång går det utmärkt att använda kardanstång med en knut i själva växelspaken och den andra i den tillbakaflyttade korta spaken.
Rattstången till 240 och förmodligen diverse andra bilar innehåller små smidiga knutat som borde gå att använda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Re: Speed-shift

Post by jos4561 »

gjorde en sådan för 10 år sen å funderade ett tag på knutar men kruxet är att det ska ledas i en riktning (framåt-bakåt) men inte åt det andra (sida-sida),far hadde vid tiden åkeri så därav vissa konstiga fyndplatser av delarna,
löste detta med raka länkstångs huvuden alltså fasta gafflar2 st tror det var orginal del på nån volvo lastbil, ( ser ut som ett halft H med gänga i ryggen, har tyvär ingen bild men ska försöka förklara.
jag tog bort orginal yttre spaken, den kromade (sitter med låsring)å rätade upp den nedre delen som går ner i lådan å svetsade fast ett platt järn50x70x10 tror jag det var,
sen moddades en kort orginal spak från 140 med motsavarande järn i mitten på spaken 30x40x10 å en uniball med inbyggd kulbullt (tror de var m8) från en virkeskran i botten på nya spaken å ett litet plattjärn som svetsas i kardantunneln där du vill ha spaken sedan ett rör med påsvetsade muttrar mellan gafflarna.
var sårare att förklara med ord än i billd märker jag.
ang dimensionerna så ska de va grovt för att ta upp sidokrafterna å styrs även lite av vilka leder man hittar eller gör.
länkaget fungerade nästan för bra, 2an åkte i innan lamellerna hunnit frikoppla när man hadde bråttomt (kan man ju ändra med längderna på staget ner i lådan).

problemet över tid är att gafflarna å plattjärnen dom löper mot blir slitna å det börjar flexa med slapp spak i sidled som följd.
2ans synk vart sliten :-) å backen blir seg att få i .
åkte med detta i 5-6 år innan jag längtade efter långspak igen
-KOM DÅ!!!!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Speed-shift

Post by Lars Bd »

jos4561 wrote:kruxet är att det ska ledas i en riktning (framåt-bakåt) men inte åt det andra (sida-sida)
När man för växelspaken åt sidan blir det en vridande rörelse på det länkage man har mellan de 2 växelspakarna och det är vad kardanstänger och dito knutar är så bra på att utföra.
Vrider man en kardanstång i ena änden vrider den sig också i den andra lika mycket.
Det finns inga andra länkagesystem som har mindre glapp än ett byggt av kardanknutar och tillhörande stång.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Re: Speed-shift

Post by jos4561 »

jag kanske tänker fel men det funkade inte för mig förns jag fick till en parralell rörelse mellan "spakarna". :?
hur för man spakarna i sidled för att exv få i backen?
klurade en stund nu :idea: knuten vinklad i 90grader så den blir i praktiken nästan stum i sida vid respektive spak..annars kan jag inte få det att funka i huvet.

min variant såg väl ut som gamla köpe speedshiften men grövre dimensiomerad.
-KOM DÅ!!!!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Speed-shift

Post by Lars Bd »

Det spelar ingen roll att knuten ledar åt båda håll för det är i första hand en vridande rörelse som ska till och pga att växelspaken sitter med vridcentrum i locket kommer det samtidigt även att ske en horisontell rörelse ovanför vridcentrum.
Du kan använda en kardanstång utan medbringare och fästa de överblivna 2 lagerskålarna med slangklammer på växelspaken och prova.
Det kommer att fungera perfekt under förutsättning att lagerskålarna inte sitter löst mot växelspaken.
Just i det här fallet föreslår jag att du glömmer tänkandet och provar praktiskt istället :wink:
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply