kroma själv

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

kroma själv

Post by sotarn »

Tjena. Det är så att jag har en uppsättning kofångare som är nästintill rost o bukelfria men som tyvärr är rätt dassiga i kromet. Har provat o polera med en lumptrissa och Autosol men det verkar som om oxideringen har gjort rätt illa vid dom. Har oxså funderat på omkromning men det verkar ganska dyrt så jag undrar om man kan göra det själv :D .Har sett att man kan köpa kit i USA men det verkar som det är svårigheter med att exportera sådana kemikalier.sen finns det andra såklart andra metoder såsom lackering som gör att det ser ut som krom men man vill jue helst ha den äkta varan.Skulle vara väldigt intressant om någon här orkade beskriva om hur kromning går till o hur man gör underarbetet samt om det finns ett omkromnings kit finns att köpa här i svedala.MVH :P
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kroma själv

Post by QV »

Ett sätt att minska kostnaden är att polera allt själv och bara lämna bort "kemi delen".

Lämna - avkromning - hämta -slipa - lämna .....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: kroma själv

Post by sotarn »

Ja jag har tänkt i dom banorna med men hur avkromar man? Jag har hört att glasblästring skall ge en bra fin yta men räcker det med polering efteråt? Klart det beror väl på hur grov ytan är :? Men kan man sandpappra ytan o sen polera måste gå åt en del sandpapper med tanke på hur hård metall är :?:
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: kroma själv

Post by jaka »

Hej!
Avkromning sker på kemisk väg! Naturligtvis kan man slipa ner ytan själv och sedan lämna in grejerna för kromning men då måste all gammal krom bort (vilket är svårt att se) annars blir resultatet inte bra.
Bäst är att lämna in grejerna till en bra förkromare och bita i det sura äpplet...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kroma själv

Post by QV »

skall kromningen bli bra så måste delen se bra ut i 500 watts släpljus innan kromning.

insidan på kofångare kan man blästra men ytan kommer ALDRIG bli bra för ett snyggt utseende. Däremot kan det vara funktionellt.
I min värld så är det timtiden som är dyr och skall man ha ett bra resultat så går det åt timmar till slipning och polering.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: kroma själv

Post by sotarn »

Tack för Era svar :D. Nu får jag ta mig en rejäl funderare över hur jag skall göra. Tackar ska ni ha.
Riddarn
Posts: 59
Joined: Fri Jan 23, 2009 6:42 pm
Location: Ursviken
Contact:

Re: kroma själv

Post by Riddarn »

Googlade runt lite och hittade två sidor som säljer kompletta stötfångar-kit i rostfritt. Någon som sett dessa live? Det var en sida i Tyskland samt en i Vietnam.
Amazon 2-dörr 65:a, Yamaha ET250T 81:a, BMW 520i Touring -01:a, Honda Z50 82:a

Min mobilblogg
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: kroma själv

Post by einar- »

Undrar om det inte var någon här på forumet som hade såna på sim amazon. Hette han Uffe tro?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: kroma själv

Post by Uffe »

joda, han hette "Uffe" :) Och, jag har svarat på denna frågan ett par gånger nu så man nästan kan tro att jag har provision, vilket jag tyvärr inte har. Jag är mycket nöjd med mina rostfria stötfångare och ingen, som inte vet, kan säga att de på något sätt märker någon skillnad mot kromat. Tittar man i solljuset kan man dock se små, små sliprepor men det skulle det bli snart även på nykromade prylar. Passformen är helt ok och jag har som sagt bara gott att säga. Fick pris på Vallåkra i somras i "Amazon Classic" och ingen av dessa domarna sa ett pip om detta. Men, hade jag hittat NOS stötfångare så hade jag givetvis hellre köpt detta men i jämförelse med nya, som jag har dålig erfarenhet av, så tog jag hellre RF.
Amazon 1957
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: kroma själv

Post by Blomquist »

En "ny" metod som man kan köra istället är försilvring. Billigare.
Otillåtet med reklam här på forumet, men detta är enda företaget som
gör det så om du googlar på ordet sprutforsilvring så kommer du dit, ligger i Skåne.
Har varit på god väg att prova, men har hittat bra krom istället. Vore intressant att
höra om någon har provat. Ser onekligen fantastiskt lovande ut.
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: kroma själv

Post by Hasse63 »

Blomquist wrote:Otillåtet med reklam här på forumet
Du får nog läsa på reglerna lite :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Re: kroma själv

Post by AmazonDennis »

Har ett tips på produkt som du kan testa innan du köper nytt.
http://www.micro.se/bilvard/vax___poler ... 00_ml-1917" onclick="window.open(this.href);return false;

Har kört den på min bil och blev riktigt nöjd med resultatet.
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: kroma själv

Post by sotarn »

Hej igen :D . Nu har jag hört mig för hos några lokala ytbehandlingsföretag o han sa att dom endast kromade om stötfångarna om dom var rengjorda från krom samt polerade och då skulle omkromningen kosta ca 1000 spänn för kromningen. Om det var för båda stötfångarna glömde jag att fråga :? . Men sen tipsade han mig om hur man får bort kromet. Antigen slipar man av det med en såkallad sisal skiva o polerar upp ytan efteråt till spegelblank.Eller kan n använda en elektrolytmetod som tar bort kromet men det äter även på stålet så det kanske är lite riskit.Sen fanns en liknande metod med något giftig medel som man sänker ner stötfångarn i och det tar bara bort kromet men detta är kanske det dyraste altenativet.Hmmm svårt o välja vilket när plånboken är mager o man har fullt upp hemma med familjen.
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: kroma själv

Post by volvodriver »

Hej,

man kan INTE kroma själv med ett bra resultat och du kan INTE slipa bort kromskiktet själv om inte du är extremt duktig och med stor erfarenhet annars blir resultatet efter kromingen SKITIG! Du ser en massa ojämnheter du har slipat in i materialet, krom är som en spegel. En kromfirma vill i allmänhet INTE ha en självavkromade del för omkromning. Ta bort underredsmassa samt lack fran baksidan och lämna in den. Det blir inte jättebilligt, men om dina delar är rostfria pa yttersidan blir resultatet mkt bra efter en ordentlig förkoppring som INTE börjar rosta direkt som billigkromgrejor märke Taiwan, Mexico mm .

MVH
Volvodriver
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: kroma själv

Post by sotarn »

Hej igen :D . Nu har jag fått tag i en kromfirma som kan tänka sig ta bort kromet från mina kofångare och för en komplett avkromning av båda kofångarna skulle det hela gå lös på ca 1000 spänn (förutsatt att dom var ordentligt rengjorda). Sen hade jag tänkt göra underabetet (slipningen) själv för att sedan låta kromfirman ta hand om själva koppar o kromet. Undrar bara om någon har något tips om hur man går tillväga om hur man utför slipningen(har gått en lackutbildning så jag kan en del om slipning).MVH Sotarn
Post Reply