Vinterbil på G (även sommarbil)

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Vinterbil på G (även sommarbil)

Post by QV »

Efter att ha lusläst reglerna för forumet så borde detta gå igeom nålsögat :lol:

Är alltså på jakt efter en vinterbil som skall ta mig runt i närområdet typ 2 mil upp till 5-10 i vissa fall. Eftersom den bil jag har hittat är en som jag aldrig har kört, så undrar jag om övriga forumanvändare har kört / färdats i denna typ av fordon.
Det är alltså en VOLVO 903 "VALP" just denna är från -62
Image

Att den är befirad från lyx, lull lull och komfort det vet jag.
Att den är väldigt plåtig invändigt, det vet jag också.
Men ett par skysta hörselkåpor tar bort en del ljud. Har förörigt ett par från en Ubåt med mic och högtalare som skulle göra sig i miljön....
Att köra runt i skogen och hämta ved ÄR KUL 8)
Jag har nämlig en heldags utflykt till detta fordon för att provköra, den verkar förövrigt vara osvetsad :shock: vilket är bra för ett fordon vars "enda" fel är just rost.

SÅ ÖS PÅ MED ÅSIKTER

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Vinterbil på G (även sommarbil)

Post by 1211962 »

då får man gratulera till ett bra köp :D
körde många timmar i en sådan i lumpen
så första dagen kan du räkna med kramp i underbenet men sen vänjer du dej
då ska du starta ved upplag nu då för en sådan arbetshäst kan du köra hem ett par pinnar och kommer garanterat vara mer utanför vägen än på :lol:

lycka till och än en gång grattis

mvh avundsjuk smålänning :lol:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vinterbil på G (även sommarbil)

Post by Amazon »

Min farbror har en Terrängbil 11 vilket är efterföljaren till valpen. Den har portalaxlar, B30 motor och är lite större och annorlunda utformad men annars är det väl inte så enormt mycket som skiljer. Tar sig fram sjukt bra i terrängen men dricker tyvärr en hel del soppa, sen är väl inte komforten på topp kanske. Helt klart fräsiga fordon är det ju både Valpen och 11 bilarna, skulle inte ha tackat nej till att ha en själv om jag haft plats. Själv så går jag och funderar lite på att skaffa mig en Volvo Sugga (föregångaren till Valpen) så småningom men de är ju ännu mer otympliga, opraktiska och törstiga :P

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_TP21.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Vinterbil på G (även sommarbil)

Post by Telis »

Hehe - vad är den registrerad som ?
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Vinterbil på G (även sommarbil)

Post by Dukten JR »

Jag hade en valp som A-traktor, och lovade mig själv på 18-årsdagen att aldrig mer åka jeep...
Men 10 år senare fick jag ett återfall och köpte en valp igen. Efter 200 meters färd kom jag ihåg mitt gammla löfte :cry:

Men visst kan valparna vara roliga, speciellt en kapellare i bra originalskick och med frihjulsnav som tar bort en del av missljudet. Mina har varit ombyggda/höjda/stora däck, men när jag skaffar nästa blir det en original..... (hur lång tid tar det att glömma den här gången?)

Det är ju en pålitlig traktor som kan användas året om. Kolla dock detta på ditt exemplar:

¤Rost i ramen längst bak (ovanför tanken samlas gegga bakom balkarna)
¤Framaxeln: glappt pinionspel utv. och glappa hjullager (volvo spec.lager = jättedyra)
¤bakaxel, glappt pinionspel, diffbromsen (bultarna gängar ur sig och slår sönder huset invändigt)
¤växellåds-locket brukar spricka under svetsen

Lycka till :P
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Vinterbil på G (även sommarbil)

Post by 121 »

Köp en Volvo C303/Tgb11 i stället. De är betydligt trevligare att köra (och att åka i om du vill få med dig familjen).
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vinterbil på G (även sommarbil)

Post by QV »

Ett ändamål som jag tänkte använda bilen till är att ploga skridskobana på isen. 11:an är nästan ett ton tyngre än 903 + att plogen tillkommer...

men man får väll kolla nu under den "tilltänkta" utförsäljningen om man hittar någon

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply