Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hugger69 »

...superlativen räcker inte till!! :shock:
....hoppas få följa ännu en fantastiskt puts- och fixarresa från ax till färdig limpa! :D ...dock så är det ju bilder vi vargar vill ha, så räkna med mycket tid vid dator och kamera! :lol:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Dukten JR »

Ännu ett stort grattis :D

Jag förstår precis dina känslor innan bilen står hemma i garaget och affären är helt klar.
Och visst är ett fint original-skick mycket härligare. Det är få renoverare som kan få
samma original-känsla i en totalrenoverad bil.

Och eftersom du har en superfin -59 att åka i, kan du utan stress renovera detta härliga projekt.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Dukten JR wrote:Ännu ett stort grattis :D

Jag förstår precis dina känslor innan bilen står hemma i garaget och affären är helt klar.
Och visst är ett fint original-skick mycket härligare. Det är få renoverare som kan få
samma original-känsla i en totalrenoverad bil.

Och eftersom du har en superfin -59 att åka i, kan du utan stress renovera detta härliga projekt.
Jo, det är väl som du säger, lycka mäts i ton 8) Men man behöver garage till sina objekt :(

Bilder skall ni få i massor Hugger69
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jag har nu kollat in originalmotorn som sitter monterad på plats. Man ser att alla tätningar är utbytade och den ser verkligen genomgången ut. I en påse bland alla reservdelar (många/mycket) hittade jag krokiga stötstänger, kolvringar mm mm. Jag skall försöka få tag i mekanikerns namn och nummer och återkommer vad som är gjort efter detta.

Förutom denna originalmotor ingick 2 st extra motorer. En var ganska tråkig/skitig/okomplett men den andra var en historia för sig. Väldigt fin och helt komplett. På blocket är det klistrat en lapp med text om "UTBYTESMOTOR B16 osv". Mannen hade antagligen först tänkt skifta till denna utbytesmotor men ångrade sig tydligen och renoverade original. Undrar vem som är glad för detta idag :D Extramotorn kan ju någon annan få ha i sin tidiga Amazon.

Jag hittade även andra skatter bland reservdelarna som nos lyktglas till exempel. Tyvärr var det inte den allra tidigaste med 3 delad helröd utan den helröda (till min 59 exempelvis). Alltid kul med prylar i kartong. Jag har även fått alla 7 hjulen (4 sommar + 2 vinter (bytade bara bak förr) och 1 reservhjul). Sommarhjulen är i väldigt fint skick och komplett med snobbringar. Jag tror inte jag behöver göra mer än att byta till däck med vit sida och eventuellt hitta finare navkapslar. I baksäten vid fötterna hittade jag 2 st nya kofångarhörn i Volvo Originalpåsar. Jag har en hel drös med horn. Hur skall det nu vara med hornen till 57? Alla 4 skall väl vara smala och likadana, eller?
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Amazon »

Det ska sitta smala horn av samma typ både fram och bak på 57 och tidiga 58. Dessa horn är något smalare än de senare framhornen. Syns ganska tydligt om man håller dem bredvid varandra och jämför. Mäter man bredden på hornet så är den tidiga varianten lika bred både där uppe och nere (där den svarta tätningslisten slutar på bild 2) medan det skiljer lite på de nyare framhornen. Det står ett ”L” inuti alla mina horn av den äldre typen oavsett om de är till vänster eller höger sida så jag utgår från att det gör det på alla. Detta är i alla fall vad jag har kommit fram till. Här är bilder på ett äldre horn.

http://i41.photobucket.com/albums/e258/ ... /Horn1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i41.photobucket.com/albums/e258/ ... /Horn2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Amazon wrote:Det ska sitta smala horn av samma typ både fram och bak på 57 och tidiga 58. Dessa horn är något smalare än de senare framhornen. Syns ganska tydligt om man håller dem bredvid varandra och jämför. Mäter man bredden på hornet så är den tidiga varianten lika bred både där uppe och nere (där den svarta tätningslisten slutar på bild 2) medan det skiljer lite på de nyare framhornen. Det står ett ”L” inuti alla mina horn av den äldre typen oavsett om de är till vänster eller höger sida så jag utgår från att det gör det på alla. Detta är i alla fall vad jag har kommit fram till. Här är bilder på ett äldre horn.

http://i41.photobucket.com/albums/e258/ ... /Horn1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i41.photobucket.com/albums/e258/ ... /Horn2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack snälla. Skall ut och mäta/jämföra och putsa upp mina så jag vet om det är rätt. Jag tror att vissa av mina är, om du förstår, vridna. Antingen är de typ lätt krockade eller så skall det vara så för att de skall peka rakt bakåt/framåt. Dessutom har gubben skaffat nyare bredare/fyrkantiga bakhorn i sina gömmor. Återkommer med bilder (för det gillar ni ju :) )

Så, nu skall jag ut och sälja Loctites nya gänglåsningsprodukter.
Ha de!
//Uffe
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Den här spolarburken är ju bara så cool 8) En riktig gedigen glasburk med text och sedan ett otroligt välbearbetat lock med ett litet vridbart minilock som man vrider undan och fyller på. Engelsk burk från företaget Trico. Man kan ju förstå att Volvo ansåg att denna var för dyr och dessutom tung (väger ordentligt :shock: ) så att den ersattes med plastburk till senare modeller (någon gång under modellåret 58 tror jag).

Nu har jag fått rätt på storleken på bilderna igen...
Image

Skickar med lite pustbilder. Jag är så förbannat glad över grillens skick. Jag tyckte att jag hade vansinnig tur då jag renoverade 59:an och grillen var som ny under skiten. Samma sak med denna 57:ans grill, helt perfekt, inte en buckla eller rostfläck. Till och med gallret tvättade jag bara av och sen var det klart. Vill man så kan man ju lacka om det men jag satsar på patina rätt igenom hela bilen, så det får vara lite småfläckar.
Image

Utan blixt blir skimmret lite annorlunda.
Image

Jag har som sagt haft dåligt med tid att undersöka bilen ordentligt. Jag är dock nu helt klar över att båda framskärmarna är utbytade. Som det lutar år nu blir det ny högerskärm då denna är ganska dålig (är den ändå inte original kan den likaväl vara perfekt). Sedan blir det nog så att jag tar av fronten och eventuellt åker den med till lackeraren då man har gått hårt åt den vid monteringen av skärmarna. Den behöver nog riktas och då blir det troligtvis svårt att behålla originallacken intakt. Undertill har jag ännu inte kollat 100% men alla 4 dörrarna är så otroligt fina runt överallt. Man kan lugnt säga att ägarna varit noga med olja i dörrarna och andra skrymslen. Likaså är det med tröskellådorna, helt suveränt knallhårda och aldrig utbytade. Jag tycker det är så fint då insidan på dörrarna är i så fint skick, vaxade och utan större skador. Innertaket är original och det bästa jag sett original från denna tiden. Klart inrökt men nikotinet sitter ändå jämt fördelat :wink:

Ha det gott!
//Uffe

Man känner vårkänslor ute och det är snart dax att lägga i båten :D
Amazon 1957
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by benz70 »

du har en otroligt fin välbevarad gammel bil...kan inte va många kvar av den årgången i detta skick...
Regler:
§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.
Även frågor liknande "hur mycket kan man ta/ hur mycket är de värda" räknas som annonsering då det är uppenbart
att delarna är överblivna och ska säljas, är de inte till salu saknar värdet betydelse.
Vill du erbjuda något till en annan forumanvändare? Skicka ett mail eller PM (personligt meddelande) till personen i så fall.

Inägget är därför ändrat av mig
Lars Bd
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

benz70 wrote:du har en otroligt fin välbevarad gammel bil...kan inte va många kvar av den årgången i detta skick...Regler:
§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.
Även frågor liknande "hur mycket kan man ta/ hur mycket är de värda" räknas som annonsering då det är uppenbart
att delarna är överblivna och ska säljas, är de inte till salu saknar värdet betydelse.
Vill du erbjuda något till en annan forumanvändare? Skicka ett mail eller PM (personligt meddelande) till personen i så fall.

Inägget är därför ändrat av mig
Lars Bd
Väldigt snällt!
Detta ska avhandlas via PM och inte på forumet Lars Bd
Tack ännu en gång!
//Uffe
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by roberth »

Måste kännas underbart att ha den hemma i samma garage som din otroligt fina 59:a.
Vilken lycka att i lugn och ro putsa upp och undersöka del för del och avgöra om det duger som det är eller ska fixas till.
Måste kännas som julafton varje dag...
Känns som den hamnat i rätta händer. Hos någon som inte hastar iväg och gör något oöverlagt utan att reflektera.

Har sett på tradera att bara originalväxelspaksknoppen kan kosta flera tusen kronor :shock:
Ooch den där Tricoglasbehållaren är ju bara underbar.
Lycka till och hoppas på fler bilder och att den kanske rullar till sommaren.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

roberth wrote:Måste kännas som julafton varje dag...
Tack snälla! Faktiskt Roberth, så är det precis så det känns. Även om det givetvis emellanåt känns som ett steg bakåt då vissa saker/detaljer inte är lika perfekta. Men, det gäller nog att fokusera på de bra sakerna för att orka igenom de detaljer som inte är så bra (vilket det finns en hel drös av, såklart!).
Ha de!
//U
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Idag var det julafton igen!!

Skärmar och front åkte av. Fronten och höger framskärm är inte 100% och behöver lite svets och plåt. Allting under detta är i kanonskick och det är ju det som är det viktigaste.

jag är såå glad för att framskärmsbalkarna är kanonfina :D
Image

Såhär vill man att det skall se ut efter 52 år inbäddat i rostskydd.
Image

Det kunde vara så jäkla mycket värre. Jag måste faktiskt säga att jag har tur.
Image

Testade att vaxa upp innerskärman på ett ställe. När hela motorrumet skiner såhär så är jag nöjd.
Image

Alla gamla skyltar är sparade. Den översta är i typ Bakelit och väger därefter. Den i mitten är uppdelad i siffror och bokstävsbitar som man för in från sidan. Den nedre är en mer vanlig som jag sett förut.
Image

Vad tror ni, kan jag rädda de gamla fångarna??
Image

Det tror jag, och jag är jäkligt glad för det :D
Image
Image

Allt för idag. Nu skall jag ta hand om familjen. Ha en skön lördagkväll!
Amazon 1957
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Shift »

Vilken glans :shock:
Jag är så glad för din skull!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by einar- »

Tänk om mina stötfångare kunde vara lika fina under skiten med de är så oxiderade att kopparen tittar fram :( Men vissa har tur och andra inte :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Moroten »

Detta är otroligt, inredningen är ju som ny och att framskärmbalkarna är så fina är nästan mer otroligt! Jag byter dom för andra gången på min :?

Längtar till att få se den efter att du putsat upp allt :D Den kommer bli som ny!

//Victor
Post Reply