En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

I mitt fall vill man nog inte ha kompressorn "lös" så att man kan spänna remen med den. Så det är hjulet ovanför generatorn som agerar spännare.
Om man skall få bra livslängd på ett löst spännarhjul skall det inte ligga på remmens dragsida. Så med denna placering får man minsta slitaget.

Finns det dubbla vattenpumpsremskivor i volvo original eller svetsar du ihop en själv?
Har läst en del och haverier pga tidiga modellens tunna plåt. Så man måste nog lägga ner en del jobb.....


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Hasse63 »

Har borrat om en remskiva för vattenpumpen till en 240. Man måste lägga imellan inuti lite gran annars tar den i toppen. Men om jag sätter remmen så kommet vattenpumpens lagring att få kämpa... 2 remmar som drar snett nedåt :roll: Om jag istället tar drivningen till servopumpen från vattenpumpen så minskas belasningen, men då ökar det i stället på generatorremmen. Kan visa en bild om det är oklart hur jag tänkt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

vet inte om det skulle vara bättre. du får bra med påfrestningar på generatorremen efter starten när både batteriet skall laddas samt servostyrningen skall jobba. ifallet servopump om du skulle dra den vev-vatten-servo så blir remmen mest spänd mellan servo - vev detta eftersom veven drar och servo håller emot. så just denna rem lägger inte all belastning på vattenpumpen. Om du däremot har remmen mellan vatten - servo så kommer vattenpumpen ta upp all belastning från servot.

Detta resonemang är som vanligt en "skrivbordsprodukt"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Åkte in till Strängnäs för att kolla på en Suzuki 413 med plogblad men kom hem med denna istället från det lokala antikvariatet....
Image

Känner igen många bilder från klubbtidningen mn kvaliten är bättre i "original"

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:15 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Så då var det dags att skriva i tråden igen.

Skall ner till Axvall och jobba imorgon (dock inte i Amzingen) så på hemvägen hoppas jag kunna smita förbi SVIS och lämna in en M41 d-typ på renovering. Har rivit av långa locket och sprängkåpan för vajerkoppling nu i kväll samt kollat lite i lådan eftersom backen skulle vara trasig. Såg att backdrevet på utgående axel var slitet så man fick öppna smådelstvätten och ta fram dreven från min nyss öppnade M40 låda och linda in bottenstock och utgående axel + backdrev i lite trasor. Eftersom jag nu äntligen har lärt mig hur en d- och j-typ ser ut så kunde jag konstatera att plastbacken med reservdelar till M41 som jag ärft var full med d-typ delar 8) så en mellanaxel och ett nästan komplett OD enhet får följa med som reservdelsbank.... Den nyss slaktade M40 lådans lock och svep kommer att få nytt liv på denna M41. Så min första nedplockade M40 kommer nummera aldrig att monteras ihop :?

Nu väntar jag bara på att vägverket skall sluta salta på vägarna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Då var vårens första köring gjord :D Var nere på "stan" och handlade mat till middagen. Tankade bilen full och det vart nog rekord 38 liter.... gick det i (med bilen i svag uppförsbacke) Brukar ju försöka ställa billen i nedförsbacke annars så att man får i något i tanken.

Växellådan (M41) vart inlämnad på SVIS i torsdags och min reservdelslåda (M40) var frisk nog att agera reservdel. Fick inte med mig kameran in så jag har ingen bilder än på axeln men den kommer tillbaka med lådan.

Skall bara fundera på om jag skal byta lådan under bilen eller om jag skall plocka ur motorn + låda istället. Det sistnämda låter "enklare".
Skall ju ändock byta kylarvätska (2 år) och motorolja (500 mil) nu. (men inte bromsvätska :D ) samt täta runt moteringsplåten för A/C montaget.

Tror jag har bestämt mig nu för att lyfta ur motorn om bara M41 lådan kommer tillräckligt snabbt. För efter färdigställandet / fylning av A/C vill jag nog inte ta ur motorn...

Dags att börja jaga kardan till M41 lådan. Den blir förövrigt med en medbringare av "yoke" typ istället för "platta". Yoke verkar kräva en lite längre kardan än vad "platta" gör. Preliminära mätningar visar ungerför en kardanknutstjocklek. Hur mycket det är vet jag inte ännu!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Amazonsport »

[quote="QV"]

Skall bara fundera på om jag skal byta lådan under bilen eller om jag skall plocka ur motorn + låda istället. Det sistnämda låter "enklare".

/Janne[/quote

Jag tycker det är smidigare att lossa kopplingskåpan o låda tillsammans o lyfta ner det.. Tråkigt att ta bort huv och kylare mm. bara för lådans skull..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Lars Bd »

Jag inser inte att det skulle vara enklare att lyfta ur hela motorn bara för att slippa lossa växellådans 4 insexskruvar från bilens undersida, inte heller varför man ska ta med kopplingskåpan.
Jag använder en insexskruvmejsel med kula och en blocknyckel på skaftet nära kulan så är det inga problem alls att lossa skruvarna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Amazonsport »

Provade att bara ta ner lådan med de 4 insexskruvarna på den tiden man började meka (20 år sen)o har inte provat igen efter det pga traumatiska minnen av dåliga verktyg och avbrutna insexnycklar mm. Men du har nog rätt Lars Bd att det kan vara lättare. Får väl börja praktisera det igen under bättre förutsättningar.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

det är ju bara två år sedan jag drog fast dessa insex så de sitter NOG inte så farligt......
Det är mest det att under de 5 gånger jag monterade ur växellådan på min Sxxb9K så kom jag på att det borde ta lika lång tid att rycka ur hela motorn.... bytte en växellåda ensam på 6 timmar (via innerskärmen) liggandes på ett betonggolv.

Det är inte för insex skruvarna skull jag funderar på att lyfta ur hela paketet. Har ingen större lust att ligga på golvet med en M41 på magen även om jag har kraft i armarna att lyfta dit den... sådant höll man på med för 25 år sedan, nu använder man lyftredskap :P

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Lars Bd »

Ibland när jag känner mig klen i armarna brukar jag knyta ett rep runt lådan och dra upp det genom växelspakshålet ut genom dörren och knyta en ögla passande min fot. Då har man lyfthjälp med med valfri fot under förutsättning att man ligger på rygg med någon fot åt rätt håll.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Tartsmulan »

Lars Bd wrote:Ibland när jag känner mig klen i armarna brukar jag knyta ett rep runt lådan och dra upp det genom växelspakshålet ut genom dörren och knyta en ögla passande min fot. Då har man lyfthjälp med med valfri fot under förutsättning att man ligger på rygg med någon fot åt rätt håll.
Gillar uppfinningsrikedommen! ALLA sätt är bra förutom dom dåliga :D
4-dörrars -64 objekt
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

som bergsklättare saknar jag inte styrkan men det är obekvämt, har som sagt var monterat lådor på 9K på det sättet....

Jag har nu lusläst resrvdels katalogen och funnit en sak som förvånade mig.

Det finns ju två varianter av medbringare, "yoke" och "platta".
Yoke skall enligt mina preliminära beräkningar ha en längre kardan än "platta"
När jag nu har lusläst katalogen så ser man att båda varianterna har samma rör fram, men det är röret bak som skiljer.
Röret bak är samma som till B16 amazoner och av en ren händelse så har jag en sådan i ladan så min 60'a fick motor+ låda (M30) samt ENV axeln utlyft idag + då att kardan ligger för tvättning i garaget.
Det är samma bakrör på B18 Amazoner (M40) med yoke medbringare ifall man inte har en B16 amzing stående.

Grannen har kardan till M41 ligandes så nu borde jag ha delarna fixade. Stödlager finns redan så tre kuntkors och en växellådskudde skall köpas
Svepet är tvättat och klart redan.

Vilken backljuskontakt skall man använda. Den med stift på sidan enligt Shift's tråd eller "den vanliga" med stiftet uppåt.

SVIS har nu renoverade växellådslock (ny mässingsbussning) så man slipper glappet i spaken. En sådan är bestäld till renoveringen :P

Har länge haft en udda kardan stående som jag inte vet vad den skall vara till. Jag gillar inte att slänga saker så den har fått stått i ett hörn under väldigt många år. I min jakt på kardaner till M41 lådan så hämtade jag den nu i kväll. När jag sedan slår upp B16 katalogen så ser jag en bild på min udda kardan med texten "endast ett vist antal inom USA marknaden. Detta utförande igenkännes på att växellåda och kardanaxlar är försedda med runda medbringare och bakaxel med rektangulär medbringare. M40 växellåda" Hur och varför den har hamnat hos mig är höjt i dunkel, kommer inte ihåg vem jag har fått den av engång. (om det nu är till en Amzing)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

en tråd blir ju roligare med bilder, så nu har jag varit ute och fotograferat lite av vad jag håller på med. Som omväxling även lite översiktsbilder och inte bara på små detaljer :wink:

Först ut är reservdelsbilen kommer inte ihåg om det är en 60 eller 61 (trolitvis 61) även om den står omnänd som både och i min tråd.
Image
i framkant ser man även karossvagan.

En sidovy på ojektet. Listerna på överkant dörr är fria från inbrottsmärken samt "amazon" på skärmen fram
Image

man samlar på sig en del delar med tiden som ligger lite överallt
just dessa i reservdelsbilen
Image
Image
och så ett par obligatoriska plastskämar
Image

Nåväl jag lyfte ur motorn i går, med en treväxlad låda. Allt komplett med kylare och laddningsregulator....
Image

och så axeln som kostade några svordomar
Image

ENV axel och M30 skall troligt vis ner till SVIS som inbytesobjekt för att minska kostnaden på M41 lådan

Såg nu på kvällen att den udda kardan har fel stödlagerhållare för att vara den udda från USA.

B16kardan ligger inlåst i garaget och de nycklarna tog jag inte med ut i kväll.

>Tills nästa inlägg
ha det bra

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:13 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Rappel »

din reservdelsbil ser väldigt intressant ut måste jag säga! hur är skicket på den? :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply