pingande ljud

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
broberg
Posts: 17
Joined: Fri Oct 01, 2004 7:16 am

pingande ljud

Post by broberg »

Hej Amazonianer!
Jag måste hitta och fixa ett fel jag har på bruksamazonen. När jag växlar mellan körning framåt och bakåt så är det något som vrider till och man hör ett \"gjutjärns-ping\". Kan det bero på:
1) Drivaxeln rör sig i bromstrumman (kilen) - jag har kollat genom att dra ett tuschstreck över mutter,bricka och trumma, men det rör sig inte. Iof kan ju muttern röra sig samtidigt som trumman, men knappast.
2) Medbringaren på utgående axeln från lådan eller på ingående axeln till diffen rör sig på splinsen.
3) Själva bakaxeln rör sig. De nedre längsgående stagen gummibussningar kan vara slut. Men ljudet låter inte \"klonk\" utan \"ping\".
4) Knutkors. De var nya för 4-5 år sedan, grejor från Veteranprodukter.
5) Difffen. Uuuuh. Stort axialglapp. Stort glapp över huvud taget.
Har ni haft ett \"ping\" och vad berodde det på?
Kjell Broberg
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Post by GT -67 »

Hej

Absolut vanligaste, dra muttern till trumman hårdare så brukar det bli tyst.
Den rör sig så lite att det inte går att se med markering.
broberg
Posts: 17
Joined: Fri Oct 01, 2004 7:16 am

Bromstrumman var det

Post by broberg »

Bra!
Det verkar som det blev tyst i drivningen! Jag drog muttern till trumman med 1,5 meters rör som förlängare, det gick att dra åt ett hål på kronmuttern på ena sidan och två hål på den andra. Lite nervöst att något skulle gå sönder, men nu är glappet borta! Tack för hjälpen GT -67!
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

hm,menar du centrum bulten alltså,kronmuttern?drar du den så pass lär ju lagret gå varmt och fettet smälta och till slut rasar ju lagret :roll:
BLT turbo
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kronmuttern har inget med lageransättningen att göra så det är ingen fara att dra åt den hårt. :?
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är väl ändå antalet shims mellan bromstrumman och bakaxelns fäste för trumman som avgör hur hårt lagret kommer ansättas. Kronmutterns uppgift är bara att hålla trumman på plats.

Men det låter ju som att någon del är i dåligt skick om du måste dra åt kronmuttern så in i bängen för å få det tyst. Kan det vara kilen som är sliten eller har du kört med för löst åtdragen kronmutter så att urtaget för kilen i trumman/axlen har nötits upp?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Arne wrote:Kronmuttern har inget med lageransättningen att göra
Jag håller med Arne.
D59471 wrote:shims mellan bromstrumman och bakaxelns fäste för trumman
Shimsen sitter mellan bromsskölden och axelröret.
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Re:

Post by GT -67 »

jillo wrote:hm,menar du centrum bulten alltså,kronmuttern?drar du den så pass lär ju lagret gå varmt och fettet smälta och till slut rasar ju lagret :roll:
Hjullagren i bakaxeln saknar fett, de smörjs via oljan i bakaxeln.

I övrig, troligen behövs trumman tas bort och kilen kontrolleras, samt
ett skäl till högt moment vid dragning är att trumman sitter på plats och man efterdrar.

Uttryckte mig inte helt korrekt på 1:a svaret jag skrev. Normalt har jag isär och rengör samt lite fett (jag föredrar grafitfett) till kilen och axeln sen drar jag in till det tar emot och använder ca en meter lång nyckel för att dra åt till närmsta hål.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

GT -67 wrote:Hjullagren i bakaxeln saknar fett, de smörjs via oljan i bakaxeln.
Det beror på att det har gått mer är 35 år sedan de fettfylldes.
Lagren ska vara fettfyllda men eftersom tätningen mellan lagret och diffen har läckt så har fettet tvättats bort av bakaxeloljan.
Studerar du reservdelskatalogen så ligger det en oljetätning mellan lagret och diffen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, jag menade förstås mellan skölden och rörkragen eller vad man skall kalla den. Har ju varit med och renoverat min egen axel så jag borde kunna beskriva det mer korrekt än jag gjorde i mitt inlägg. ;)

Och visst sjutton skall lagrena fettas in.

Men inte skall väl muttrarna behöva dras så hårt? Jag har för mig att det står ett moment angivet i verkstadshandboken (som jag har 20 mil härifrån). Fräscha kilar och bra spår i trumma och drivaxel är dock en förutsättning. Jag bytte både drivaxlar och trummor bak på min bil, men den bakaxeln hade fått utstå en del den inte borde.

Alltid kul när grejerna blir som nya dock och funkar prima.
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Re:

Post by GT -67 »

Lars Bd wrote:
GT -67 wrote:Hjullagren i bakaxeln saknar fett, de smörjs via oljan i bakaxeln.
Det beror på att det har gått mer är 35 år sedan de fettfylldes.
Lagren ska vara fettfyllda men eftersom tätningen mellan lagret och diffen har läckt så har fettet tvättats bort av bakaxeloljan.
Studerar du reservdelskatalogen så ligger det en oljetätning mellan lagret och diffen.
Visst kan jag ha fel, men vad jag kan se så är det endast tidiga sedan med tidig ENV samt kombi till -66 som har axel med tätning på drivaxel. Tydligen är så att någon gång 1966 ändrades utförandet. I alla fall vad jag se i CVI's katalog med bilder på de olika utförandena på lager och vad som står angivet.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

GT -67 wrote:vad jag kan se så är det endast tidiga sedan med tidig ENV samt kombi till -66 som har axel med tätning på drivaxel.
I b18 katalogen hittar jag ingen axel utan oljetätnng.
Post Reply