Motorrenovering

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Motorrenovering

Post by Sture Swedberg »

Föll för frestelsen att köpa "Motorrenovering" från Classic Motor som det fanns en notis om i senaste P1800 Magasinet. Den kom i dag och är läst från pärm till pärm.
Den är inget för motorexperter men för dem som nästan tror sig om att kunna göra en renovering måste den vara en guldgruva tillsammans med all den information som finns här på nätet.
Själv har jag skruvat en hel del men man är aldrig för gammal för att lära, jag kommer att ha glädje av boken. Det är en lite nyare form av IMS Motorskola. Ta vara på möjligheten att förvärva den, 195 kr är ganska överkomligt :).
Våra gamla B16 (Amazon)-B20 förtjänar god omvårdnad men de tolererar inte vilka klabberier som helst så läs, lär och skruva med förstånd. Boken är ett fynd.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Motorrenovering

Post by Shift »

Nu blev jag sugen! Vart köper man?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorrenovering

Post by A-masen »

Med det här numret: ISBN 9789163333484, kan du söka boken i vilken bokhandel, bibliotek eller antikvariat som helst. Det är en sorts ID-nummer för dom flesta böcker och gäller t.o.m. i alla välordnade länder. Varje land har en kodsiffra i numret. Du kan även söka det på nätet, bara du skriver ISBN först. Om man kollar på baksidan av böcker, så brukar det stå där. Annars står det inne på försättsbladen.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Motorrenovering

Post by Shift »

Tack! Vad är det för motor på framsidan? Är det någon speciell motor de har som exempel?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Motorrenovering

Post by Lars Bd »

Eftersom Classic Motor har gjort boken säljer dom nog den också.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Motorrenovering

Post by Shift »

Lars Bd wrote:Eftersom Classic Motor har gjort boken säljer dom nog den också.
Jo, det var ju det inläggsförfattaren skrev i sitt inlägg. Men jag prenumererar inte på tidningen, så jag har ingen aning om hur de brukar sälja böcker. Därav min fråga.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorrenovering

Post by A-masen »

En lite blygsam och diffus bild, men nog tycker jag att det ser ut som en B18/B20?
Image
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Motorrenovering

Post by TVR »

Det är motorn från Jims (bokförfattaren) egen Amazon som är på bilden så du har helt rätt.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Motorrenovering

Post by Shift »

Åh, låter ju som en bonus :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Motorrenovering

Post by einar- »

En B18 var det han renoverade men det gäller ju de flesta motorer som är snarlika i uppbyggnaden
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Re: Motorrenovering

Post by Sture Swedberg »

Förlåt, förlåt: Jag köpte min direkt från http://www.classicmotor.se" onclick="window.open(this.href);return false; :)

Visst är det en B18 som är förlagan men den gäller i princip alla motorer, i vart fall de med stötstänger. I praktiken gäller det alla motorer. Fast det är klart, B16-B18-B20 är ju extra intressant för oss.
A-masen har förtjänstfullt fixat en bild på omslaget.
195 kr inkl frakt är "nästan gratis". Sen kan man givetvis lika gärna använda artikelserien "IMS Motorskola" från Amazonbladet. Det som gällde när det skrevs gäller än i dag men visst är det behändigt att ha klokskapen inbunden.
Man kan ju kopiera eller kanske scanna vissa avsnitt för att ha i garaget och kunna sätta smutsiga mekanikerfingrar på pappret utan att skämmas.

Den som funderar det minsta lilla på att skruva i sär sin motor och inte har tummarna mitt i handen kommer att lyckas med de råd boken förmedlar. Notera särskilt råden om att fotografera, märka upp delarna och hålla rent :)
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Motorrenovering

Post by Shift »

Fick boken i dag! jag hade jättehöga förväntningar på den, och så här i efterhand var det ett grovt underskattande. Fantastisk bok! Pedagogisk och bra bilder. Mitt bästa köp på länge! :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply