Växellåds frågor

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Wrooom
Posts: 8
Joined: Tue Jun 30, 2009 3:57 pm

Växellåds frågor

Post by Wrooom »

Hej alla här på forumet!

Jag har nyligen köpt min brors amazon som han renoverade för 10 år sen. Vid renoveringen så tog han även kardantunneln från en 240 (kort spak sitter i nu). Tyvärr i mina ögon så monterade han en M40 låda och jag är trött på denna. (Ej någon backspärr,så då är det väl inte M45?)

Jag vill sätta dit en M46 eller M47 låda så varvtalet sjunker på landsväg.

Då till min fråga. Passar dessa lådor nu när brorsan bytt tunneln. Eller måste jag göra om detta arbetet?

Tacksam för svar!

//MVH Micke
Wrooom
Posts: 8
Joined: Tue Jun 30, 2009 3:57 pm

Re: Växellåds frågor

Post by Wrooom »

Någon som kan hjälpa mig?
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Re: Växellåds frågor

Post by Tiwatz »

Om kardantunneln redan är ombyggd så borde det inte alls vara några problem med att få plats med m46 eller m47
Wrooom
Posts: 8
Joined: Tue Jun 30, 2009 3:57 pm

Re: Växellåds frågor

Post by Wrooom »

Kanske lättare att ställa om frågan.


Finns det olika kardantunnlar på 240??
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Växellåds frågor

Post by Hasse63 »

Ne.

De flästa sätter bara dit övredelen från 240 för att få kortspak.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Växellåds frågor

Post by Amarace »

Eftersom bara kardantunneln är bytt och inte lådan så måste du även få tag på en sprängkåpa för M45 -> B20, satt endast på 240 av årsmodell -76 som hade B20. Inte helt lätt att finna och dom brukar kosta en del.

Sen beroende på låda du väljer måste du även bygga om kardan.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Wrooom
Posts: 8
Joined: Tue Jun 30, 2009 3:57 pm

Re: Växellåds frågor

Post by Wrooom »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Jo,sprängkåpan har jag läst mig på att jag behöver och det kn jag fixa.

Men kan man ta komplett kardan från m46 och sätta dit. Eller är enda allternativet att kapa och dona?
(Kommer använda M46 låda) Känner reläet av vilken växel man har i?


Någon som kan förklara hur det fungerar med overdrive reläet? Ska jag ha relä till M46. Eller fungerar det med M41 relä?

Kopplingsschema?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Växellåds frågor

Post by QV »

en OD skall bli inkopplad vid högsta växeln (finns undantag) så en "enda växel" OD känner av är 4:an

vill du ha OD knappen på växelspaken skall du ha el från M46
vill du ha spak från Amazon skall du ha el från M41

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Växellåds frågor

Post by Weber_b20 »

Amarace wrote:sprängkåpa för M45 -> B20, satt endast på 240 av årsmodell -76 som hade B20. Inte helt lätt att finna och dom brukar kosta en del.
Ett annat alternativ är att låta en mekanisk verkstad bygga om en orginalkåpa till m45/m46/m47... Kapa, vrida så det står rakt och svetsa ihop! (rekomenderas att svetsa både på in och utsida)
Kardanen måste mest troligt specialanpassas just för din bil! Ganska tvivelaktigt att det finns nåt som passar rätt på utan modd..
Beroende på årsmodell och bil man tar en m46a från så kan det sitta en hardyskiva monterad..
elsystem plockar man från 240.. lättare å hitta, och tar du vxllådan "komplett" så har du redan knapp i spaken!

M46 finns även till 940 turbo till ochmed 1994 (95 kom m90 som standard)

http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false; finns det bilder och annat som visar hur dom bygger om ZF/getrag lådor från bmw att passa på volvo rödblock.. Man borde kunna göra likadant vid en ombyggnad av m46 för rakställning. finns även adapters att köpa för rakställning!

Elschema från 240 har jag, men pixbox tyckte inte om att jag körde linux, och "vägrar" ladda upp bilderna :evil: (Detta hindrar mig förtillfället också från att starta en projekttråd)
Sök lite på google, så borde du hitta nåt matnyttigt.. (troligtvis kan du nyttja elschema från 740/940)
Du vet väl om att du måste byta lamell samtidigt??? grov splines upp till -78(om inte minnet sviker) därefter finsplines..
Wrooom
Posts: 8
Joined: Tue Jun 30, 2009 3:57 pm

Re: Växellåds frågor

Post by Wrooom »

Jo,fast själva sprängkåpan är inga problem. Har två personer som har sånna liggandes. Annars får man väl svetsa.

Jag har en M46 låda med stora medbringaren och för hastighetsmätarwire. (kommer från en 240 -85)

Har även kardan från samma bil.

Elen borde väl inte vara några problem. Är väl bara dra några egna kablar? Har även det blåa overdrive reläet från 240.
Knappen till overdriven ska jag ej ha på spaken.


Någon som har längd uppgifter på en kardan från amazon? (Vore smidigt att ha innan man plockar ner för planering)
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: Växellåds frågor

Post by lullebulle »

Om du har den grövre kardan till 240 och den smala på amazonen är det bara att kapa bägge och trä i den smala i den grövre. Det blir ett litet glapp men det går att ta 0,3mm kopparplåt imellan och sedan svetsa ihop dom. Jag fick korta 30cm, men det var en m41 typ j låda
Post Reply