Byte av bakaxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
BDF
Posts: 32
Joined: Thu Oct 30, 2008 6:56 pm

Byte av bakaxel

Post by BDF »

Har lite oljud, sjungande, från bakaxelväxeln så jag tänker byta till begagnad axel som jag hittat på skroten. Kanske en stor chansning då jag inget vet om denna bakaxel. Några bra tips inför komplett byte av axel, demontering, montering mm?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av bakaxel

Post by Lars Bd »

Se till att du får 4,1:1 utväxlingen, för övrigt är det inget speciellt förutom att du bör använda de bromsar du har på bilen. För att spara på svordommarna kanske det är enklast att flytta bromssköldarna komplett dvs lossa dom från axeln och bara vika undan. Kom bara ihåg att använda den nya axelns schims i så fall.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Byte av bakaxel

Post by hero »

Varför är det så viktigt med 4, 1:1 utväxlingen?
Funderar själv på att byta bakaxel, då ena hjulet ser ut att sitta snett.. samt bussningarna behöver bytas.
Och om jag får tag i en fräsch bakaxel är det lättare och antagligen snabbare än att plocka ner den gamla och renovera den.

Vid byte av bakaxlen, måste man ha koll på vilken växellåda man har +om man har overdrive +trimmat?
Vad lämpar sig bäst?
Praise the Lowered
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av bakaxel

Post by Lars Bd »

Bara för att 4,56 och de få 4,3 som finns kan ge hörselskador i kombination med M40 låda vid hastigheter upp mot 100km/h. Den enda standard utväxlingen som lämpar sig för landsvägskörning med Amazon är 4,1:1 som är den högsta originalmonterade utväxlingen. 67-70 finns det bara en bakaxel modell men tillverkad av flera olika företag, Hayes/Spicer samt Volvo. 57-66 finns det flera olika modeller, ENV Hayes/Spicer 27/30 samt troligen en ännu äldre Spicer 23. Av dessa är Hayes/Spicer 30 att föredra men den satt endast i sena 66:or och är därmed inte så vanlig. Hittar man ingen 30 axel får man nöja sig med en Hayes/Spicer 27.
Med originalmotor spelar inte valet av bakaxel någon större roll hållfasthetsmässigt men med turbo herrejösseskam och fläsksulor på drivhjulen kan livslängden bli kort på en B16 bakaxel.
Växellådan saknar betydelse det enda som kan ställa till bekymmer är drevet till hastighetsmätardrivningen som följer bakaxelutväxlingen och inte växellådsmodell.
Har man en renoverad/fräsch bakaxel går det naturligtvis snabbare att kastbyta än att renovera befintlig axel. Kan man välja är det 4,1:1 + M41 låda som gäller.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte av bakaxel

Post by Arne »

Har du en -67 eller nyare Amazon så passar andra utväxlingar från 140/160. Alternativet är att sätta i en 240 bakaxel så kan du få trevligare utväxlingar.
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av bakaxel

Post by Lars Bd »

164 har 1031 axel och den utväxlingen går inte att montera i en Amazonaxel, 140 har i princip samma alternativ som Amazon så där finns inga roligare utväxlingar att hitta. Däremot finns det i vissa 240 och 740 utväxlingar som passar Amazonaxeln tex 3,54 3.73och 3,91:1.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Byte av bakaxel

Post by hero »

Men som jag har förstått det är ju de axlarna (140/240/740) bredare och dessutom ser de inte ut på samma sätt, alltså upphängningen, och är de inte direkt bolt-on..
Visst, det finns flera bakaxlar som har bra utväxling, men om man gör sig mödan att byta till en 240axel är du inte tvungen att regbesikta den då?
Det är du ju iofs tvungen att göra om du byter till kraftigare motor och byter däckdimension med......

Men som i mitt fall är min motor en b20 som är "lätt" trimmad. Dvs lite portad/planad; dock okänt hur mycket, lättat svänghjul, extractor och 32/36 weber.
Att köra 4;1.1 kommer nog fungera alldeles utmärkt, eftersom det är troligtvis den jag har redan nu, men vilka skulle vara de bästa bolt-on alternativen, som inte kräver regbes.
Som jag förstod det på dig lars var 4,1:1+m41 det absoluta bäst, men till vad? trimmat, original,båda?
Praise the Lowered
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av bakaxel

Post by Lars Bd »

Jag pratar om landsvägskörning inte stripåkning och komfortmässigt var 4,1:1 + M41 bäst av bolt on amazon originaldelar. Beroende på trimmningsgrad och körsätt kan man komma i de situationen att varken M41 låda eller M30 bakaxeln håller men då börjar ljudnivå och bränsleförbrukning komma i 3:e eller 4:e hand. I de utväxlingar jag nämde från 240/740 är det bara utväxlingen som är "bolt in" i originalbakaxeln.
Till en lätt trimmad motor fungerar M41 och 4,1:1 (till viss del beroende på körsätt), jag använde M41 D-typen dvs den "klena" i en 140GL med 125hk B20 flera år utan några problem och nu är det Amazon med B20A och M41 D-typ som fungerar utmärkt.
Ett byte av bakaxel tror jag inte kräver regbesiktning men har inte frågat.

Förresten så har inte den här tråden något med framvagn att göra och flyttas därför till lämpligare ställe.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Byte av bakaxel

Post by hero »

Lika bra att du fixar rubriken då med.
kläm dit ordet bakaxel under transmission så slipper vi att folk skriver i fel kategori fler gånger.


Kan vara jag som har fått fel för mig om bakaxelbytet, men eftersom du ändrar hjulavståndet så "borde" det väl vara regbes som gäller?

Kontentan blir väl iaf att 4,1:1 fungerar alldeles utmärkt till båda körstilarna. Svenssonlandsväg och Gaturaggareåk.
När du trycker i värre motor, upp över steg 3 och förbi 150hk är det en bra ide att fundera på en starkare axel.
Eller blev det fel någonstans?

240/740 utväxlingen, är det så enkelt att "bara" byta klumpen då menar du?
Praise the Lowered
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av bakaxel

Post by Lars Bd »

Det står från koppling till drivaxel och det ska tolkas som hela kraftöverföringen, bakaxelns upphängning med stag fjädrar och stötdämpare tillhör bakvagn eller i modifierat skick väghållning men har nu gjort ett litet förtydligande.

Man förändrar bilens original spårvidd vid byte till 240 axel ja men är det nog för en regbesiktning? Någon kan kanske kolla fakta i fallet med sbp för det är ganska meningslöst att sitta här och gissa.

Jag har för mig att en viss värstingtrimmare här på forumet med långt över 150hk använde originalaxeln utan haverier så kanske körstil och förstånd är viktigare än bakaxelval. Dessutom är det så att den 1030 axel som sitter på många 240 är i princip exakt lika stark som Amazon 67-70 originalaxeln, det som skiljer är drivaxlar och de diffdrev som drivaxeln sitter i.

Så "enkelt" som klumpbyte är det inte för man kan inte använda själva diffrentialen från 240/740 utan måste byta pinjong och kronhjul i originalaxeln vilket innebär krav på kontroll och förmodligen schimsning av både pinjong och kronhjulets läge.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
BDF
Posts: 32
Joined: Thu Oct 30, 2008 6:56 pm

Re: Byte av bakaxel

Post by BDF »

Och hur finner jag ut vad det är för utväxling på den begagnade bakaxel från en 69a jag hittat?
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Byte av bakaxel

Post by Devil »

Ta bort kåpan i bakkant på klumpen och titta på kanten på kronhjulet. Någonstans längs kanten skall det vara stansat utväxlingen, det står dock inte 4:10. Utan det står 41/11 har jag för mig. Rätta mig någon om jag har fel.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte av bakaxel

Post by QV »

om axeln är oröd så finns det en aluplåt under ena bulten som håller kåpan. Där står utväxlingen i klartext.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av bakaxel

Post by Lars Bd »

Alla 69:or 2 dörrars hade 4,1:1 förutom GT men den är så sällsynt i Sverige att jag nästan törs sätta 50 öre på att det inte är en sådan. Om det är en Volvo 1030 axel finns det en mässingsbricka med artikelnummer och utväxling fastnitan på klumpens vänstra sida.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

Re: Byte av bakaxel

Post by maggen »

Hej

Hur går att dra en husvagn 1000kg totalvikt med orginal b18, låt oss säga runt 95 hk med M41 D-typ 4.10 utväxling? Har åkt mycket med 4.56 med ö-vxl det går utmärkt. Ska testa med 4.10 med ö-vxl,Vad tror ni? Hur ser ut bensin förbrukning. Eller orkar motorn ej?
Post Reply